Spring naar inhoud

Meest gestelde vragen

Lees hieronder de meest gestelde vragen.

Halte Copernicusplein

Waarom kan deze halte niet blijven?

We begrijpen dat het verdwijnen van de halte Copernicusplein teleurstellend is. We willen uitleggen waarom deze beslissing is genomen. 

De halte was tijdelijk buiten gebruik vanwege een coronamaatregel, maar is begin januari weer in gebruik genomen. In de toekomst komt er een nieuwe, langere tram met lage instap, wat handig is voor rolstoelen en kinderwagens. 

Om deze tram te laten stoppen, moeten haltes aan specifieke eisen voldoen. Een van die eisen is dat de tram niet in een bocht kan stoppen, omdat er dan gevaarlijke ruimtes ontstaan tussen het perron en de tram. Bij Copernicusplein zit er een bocht in de sporen, waardoor de halte midden in de Edisonstraat zou moeten komen. Dit brengt twee problemen met zich mee: 

  • De locatie zou te dicht bij de haltes Weimarstraat en Fahrenheitstraat liggen. 
  • De Edisonstraat is te smal voor een breed en veilig perron, wat problemen oplevert voor fietsers. 

We begrijpen dat bewoners en organisaties in 2022 voorstellen hebben gedaan om de halte te behouden. Helaas is dit niet mogelijk op een veilige manier. Vanuit verkeersveiligheid, vooral voor fietsers, kunnen we het besluit niet heroverwegen. 

Overige bestuurlijke stukken Halte Copernicusplein Gemeente Den Haag

Parkeren

Er zijn vragen gesteld over het parkeren in de nieuwe situatie.

Regentesselaan

Bij Regentesselaan 381 tot en met 373 verdwijnen 6 parkeerplekken. 

Teijlerstraat/De Gheijnstraat

Er vervallen geen parkeerplekken.

Beeklaan

Door de komst van fietsstroken verdwijnen 38 parkeerplekken.

Edisonstraat

Er verdwijnen geen parkeerplekken en er komen 8 parkeerplekken bij door de eerder vervallen halte Fahrenheitstraat.

Wil je weteen hoe het straks zit met parkeren? Kijk dan op pagina 18 tot en met 21 van het Vrijgave Voorontwerp INTHR 12B (RIS322955).

Bomen en geveltuintjes

Teijlerstraat/De Gheijnstraat

Er verandert niets in deze straten.

Edisonstraat

Er worden geen bomen gekapt, maar er wordt gekeken hoe extra vergroening kan plaatsvinden op de hoeken van kruispunten.

Wil je weten hoe het straks zit met de bomen? Kijk dan op pagina 17 tot en met 21 in het Vrijgave Voorontwerp INTHR 12B (RIS322955).

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte



Geef mij een nieuwe code

Annuleren