Lees hieronder de meest gestelde vragen.
We begrijpen dat het verdwijnen van de halte Copernicusplein teleurstellend is. We willen uitleggen waarom deze beslissing is genomen.
De halte was tijdelijk buiten gebruik vanwege een coronamaatregel, maar is begin januari weer in gebruik genomen. In de toekomst komt er een nieuwe, langere tram met lage instap, wat handig is voor rolstoelen en kinderwagens.
Om deze tram te laten stoppen, moeten haltes aan specifieke eisen voldoen. Een van die eisen is dat de tram niet in een bocht kan stoppen, omdat er dan gevaarlijke ruimtes ontstaan tussen het perron en de tram. Bij Copernicusplein zit er een bocht in de sporen, waardoor de halte midden in de Edisonstraat zou moeten komen. Dit brengt twee problemen met zich mee:
We begrijpen dat bewoners en organisaties in 2022 voorstellen hebben gedaan om de halte te behouden. Helaas is dit niet mogelijk op een veilige manier. Vanuit verkeersveiligheid, vooral voor fietsers, kunnen we het besluit niet heroverwegen.
Overige bestuurlijke stukken Halte Copernicusplein Gemeente Den Haag
Er zijn vragen gesteld over het parkeren in de nieuwe situatie.
Bij Regentesselaan 381 tot en met 373 verdwijnen 6 parkeerplekken.
Er vervallen geen parkeerplekken.
Door de komst van fietsstroken verdwijnen 38 parkeerplekken.
Er verdwijnen geen parkeerplekken en er komen 8 parkeerplekken bij door de eerder vervallen halte Fahrenheitstraat.
Wil je weteen hoe het straks zit met parkeren? Kijk dan op pagina 18 tot en met 21 van het Vrijgave Voorontwerp INTHR 12B (RIS322955).
Er verandert niets in deze straten.
Er worden geen bomen gekapt, maar er wordt gekeken hoe extra vergroening kan plaatsvinden op de hoeken van kruispunten.
Wil je weten hoe het straks zit met de bomen? Kijk dan op pagina 17 tot en met 21 in het Vrijgave Voorontwerp INTHR 12B (RIS322955).
Wil je op de hoogte blijven van dit project? Vul dan je e-mailadres in.