Deze variant is gebaseerd op de variant Dorp uit de vorige stemronde. De locatie van de halte is nog iets verlaagd, zodat deze zo laag mogelijk ligt. Hierdoor komt het spoor 26 centimeter lager te liggen dan in het vorige ontwerp (dus op 8,04 meter +NAP). Dit is net iets lager dan de huidige sporen en halte.
De halte ligt iets lager dan de huidige instaphalte. Het spoor komt op 8,04 m +NAP te liggen.
De nieuwe halte ligt dicht bij de Zeeruststraat. In de buurt van waar de uitstaphalte nu ligt.
Het spoor ligt voor het grootste gedeelte recht. Hierdoor zijn er bijna geen bochten en is er zo min mogelijk booggeluid.
Een nieuw pad, loopt heel langzaam omhoog, voor een toegankelijke verbinding van de halte met de Strandweg (boulevard).
Het losloopgebied voor honden ligt dicht bij de Kompasstraat en de sport- en speelplek ligt dicht bij de Zeeruststraat.
De driehoekige groenzone tussen de nieuwe halte en de Zeeruststraat zorgt dat het groen de halte een beetje afschermt.
Bij een meerderheid (minimaal 5% verschil) van stemmen op één van de twee locaties houden de gemeente en HTM zich aan de uitslag. De voorkeursvariant wordt door de gemeente verder uitgewerkt in een voorlopig ontwerp. Bewoners, ondernemers en bezoekers kunnen meedenken over de uitwerking van het voorlopig ontwerp. Bij minder dan 5% verschil van stemmen gaan de gemeente en HTM in beraad over de uitslag en het vervolg.
Bij de speel- en sportplekken plaatsen we ook zitelementen en banken.
In het losloopgebied zijn de paden in verhouding smal.
In het losloopgebied worden een paar banken geplaatst.
Een ongeveer 4 meter brede hellingbaan voor fietsers en hulpdiensten verbindt de Strandweg (boulevard) met de Zeeruststraat.
Het groen krijgt zoveel mogelijk een duinsfeer, met soorten (vooral grassen en lagere struiken) die in de duinen thuishoren.
Dit schetsontwerp is gemaakt op basis van wensen en ideeën van deelnemers in participatiefase 1 en het ‘elftal van de lus’. Bekijk de gegeven reacties. Hiermee werkt de gemeente het schetsontwerp verder uit tot een voorlopig ontwerp.
Na deze fase gaat de gemeente het schetsontwerp voor de gekozen halte verder uitwerken tot een voorlopig ontwerp. Hierbij gebruiken we de reacties op het gebied.
Dit is nog steeds verreweg de beste optie! De locatie ligt het meest aan de buitenkant van het gebied waardoor het duingebied niet verknipt wordt, en dus het minst beschadigd wordt! Bijna geen bochten, dus geen geluidsoverlast meer! De locatie laat het meeste ruimte over voor alle voorzieningen, biedt véél meer groen en houdt voor de meerderheid van de bewoners het zeezicht intact! Vooral omdat het station nu ook nog verlaagd is! Ook heel positief dat het hondenlosloopgebied hier het grootst is!
De hoeveelheid groen in vergelijking met optie strand is hier al gauw enkele honderden m2 meer. Om nog niet te spreken over de groenbeleving, die door het ononderbroken zijn van het terrein spectaculair beter is dan bij optie strand (waar het gehele terrein tot aan het strand voorzien wordt van staal, bovenleidingen en betonnen perrons).
Dorp laag is de beste optie. De lelijke voetbalkooi kan op dezelfde plek blijven, met optie strand laag zal deze waarschijnlijk midden op het terrein komen. Met deze optie zal er het meest groen/duingebied te zien zijn. Waar de gemeente al een tijd mee bezig is voor de stad, "meer groen"! Met deze optie geen bochten meer, waardoor minder geluidsoverlast en trillingen in huis.
Deze optie was in de vorige enquete met 64% van de stemmen gekozen uit de drie opties gekozen. Het significatieniveau van die uitkomst was meer dan 99,99%. Ik schrik als ik lees dat het criterium nu 5% verschil gaat zijn. Het is echter zeer realistisch dat een verschil van 5% niet significant is (dat hangt namelijk van het aantal stemmers af). Als de uitkomst niet significant is, kan er geen beslissing aan opgehangen worden.
Ook is er een probleem met het stemmen. In tegenstelling tot wat de bedoeling was (leergeld van de vorige stemming) zouden deelnemers nu straat en huisnummer op moeten geven, echter de site vraagt alleen een huisnummer. Oftewel nog veel ruimte voor onduidelijkheid en gerommel met het stemmen.
Indien een neutrale en objectieve stemming de bedoeling is (en ik ga ervan uit dat dat het geval is), is het een onderzoekersfout om in de flyer en het kranteartikel de ene optie heel groot en de andere optie heel klein af te beelden. Dit beinvloedt de stemming (elke gedragsdeskundige weet dit)!! Voor de balans had minimaal ook een aanzicht vanaf de boulevard opgenomen moeten worden.
Ziet er netjes uit, met weinig visuele obstructie en zo min mogelijk geluidsoverlast.
Deze optie biedt meeste groen en minste geluid. Het maakt het mogelijk een ononderbroken duingebiedje te creeeren. De indeling is echter nog verre van optimaal in de schets. Het hondengebied is heel veel groter dan het nu is. In dat gebied kan makkelijk ook een sportkooi geintegreerd worden. Ook het beoogde speelterrein is twee keer groter dan het nu is. Zie daarom mijn oproep aan de gemeente hieronder.
Oproep aan het projectteam: kijk hier straks nog eens goed naar, en maak gebruik van de kans die de herinrichting biedt om het streven van de gemeente Den Haag zo groen mogelijk te maken ook waar te maken. Het cocreatietraject zou hiertoe geleid hebben, treurig dat dit door jullie gestaakt is.
Dit voorstel blokkeert een groot deel van het vrije zichtdeel van de keerlus. Dit is te zien op afbeeldingen 3, 4 en 8. Afbeelding 8 is het uitzicht vanuit het bovenste appartement of het dak van de Weststraat.
Inderdaad leiden beide opties tot zichtverlies (in het andere scenario weer voor anderen). Erg jammer dat de oorspronkelijk door de hele buurt per brief voorgestelde ligging niet door htm en gemeente mogelijk gemaakt is. Deze had dat probleem namelijk niet.
Deze indeling ligt nog verder dan de andere halte optie en daardoor te ver van het strand. Het is te breed opgezet en 3 sporen is niet nodig.
Je moet de frequentie omhoog gooien waardoor 2 sporen en 1 eilandperron aan het strand zoals de beginghalte van lijn 11 nu ligt beter is.
Dus eigenlijk op de situatie nu meteen bij aankomst keerlus linksaf over verkeerd spoor naar oude beginghalte lijn 11 maar dan eilandperron met 2 sporen erbuiten, zoals lijn 3 in Loosduinen.
Beste Corné, eens dat twee perrons veel beter is. We hebben daar hard voor gestreden, maar uiteindelijk is het een politiek besluit gebleken, het moesten er drie worden, i.v.m. de vervoerverwachtingen van de komende 20 jaar.
Laat de sportkooi op de huidige plek (nog iets naar achter), dan heeft niemand een hekwerk voor zijn raam (valt weg door het talud). Plaats het losloopgebied aan de buitenkant: vanaf het pad voor de halte, langs Zeeruststraat en voor Bella Mare. Zo heb je in het midden de veiligste speelplek! Verlaag deze tot een soort zitkuil met begroeiing rondom op de (hogere) rand, zodat daar in de luwte gespeeld en gezeten kan worden! Verlaging biedt nog meer veiligheid omdat het meteen een afscheiding is!
Prima optie dit, sluit mij hier volledig bij aan!
Nog mooier: het gebied onderaan de Olieberg erbij betrekken! Dan is er ruimte voor twee losloopgebieden en heeft men keuze. Het is het enige losloopgebied in de buurt, in het strandseizoen is het erg druk (niet alle honden gaan samen). Door de aanpassing 'route trafogebouw en verplaatsing parkeerplaatsen HTM', kan dit gebied daar prima voor gebruikt worden, het blijft groen maar heeft tegelijk een belangrijke en zéér gewenste functie! Beide gebieden liggen dan aan de buitenkant van het terrein.
Hondengebied mag best iets kleiner, bijv. door, net zoals nu, integratie van de 3x3 hoge sportkooi in dit megagebied (deze valt dan buiten zicht). Verder kan het speelterrein precies in de ovaal tussen de twee paadjes gelegd worden, eigenlijk precies waar het piratenschip nu staat. Doel moet zijn grote stukken duin creeeren, en niet overal plukjes activiteit/bebouwing introduceren.
Concluderend: Vrijwel alles kan op de huidige plek blijven! Waarom deze kaalslag? Waarom alle overbodige kosten? Het groen heeft er jarenlang over gedaan om dit volume te krijgen en het is MOOI! Pas de huidige uitstaplocatie aan, verplaats het losloopgebied naar de plek voor de halte, hier gaan de sporen weg dus ontstaat hier veel ruimte (langs Zeeruststraat en voor Bella Mare)! Sportkooi en speelboot (evt. verlaagd tot ‘zitkuil’gebied met begroeiing rondom) kunnen zo ook op hun plek blijven!
Inderdaad, waarom al die extra kosten maken! Ga iets doen wat echt nodig is met dat geld.
De speelplek is op die manier gevaarlijk dicht bij de tramhalte. Ook blokkeren de halte en tram op die manier de zicht vanuit de Jacob Pronkstraat op het duingebied. Met de andere optie zit de tram alleen tegen de helling aan, de zicht is niet geblokkeerd zoals hier. Dit is imo de duidelijk slechtere optie.
Ik snap wat je bedoelt, de veiligheid van de speelplek is heel belangrijk, zie mijn suggesties voor de herindeling van het gebied (5 maart, 13:00)! Met de andere optie (Strand-laag) zit de halte trouwens niet ‘tegen de helling aan’ maar ligt (i.v.m. benodigde ruimte voor de bocht van de sporen) veel verder naar het midden (in de richting van de eerdere locatie Duin dus)!
Vanuit de Jacob Pronkstraat wordt het uitzicht (zeezicht) veel meer belemmerd bij de halte aan het Strand. De halte Dorp heeft juist het minste belemmering van uitzicht en sluit het meest aan bij de huidige situatie. Dorp geeft daarbij ook de minste geluidoverlast, wat de laatste jaren erg is toegenomen met de zwaardere trams.
Deze variant is gebaseerd op de varianten Strand en Duin uit de vorige stemronde. De halte komt op de hoogte waar de tramsporen en instaphalte nu liggen (8,50 m +NAP).
Wil je op de hoogte blijven van dit project? Vul dan je e-mailadres in.