Spring naar inhoud

Nieuwe halte aan zee

Waar komt de nieuwe halte en hoe ziet deze eruit?

In de Zeeruststraat ligt nu een keerlus van de tram. De gemeente en HTM willen de keerlus vervangen door een tailtrack. De tram komt dan aan en vertrekt op hetzelfde stuk spoor. Dit neemt minder ruimte in dan een keerlus. In mei 2024 hebben bewoners en bezoekers aangegeven hoe ze het gebied nu gebruiken, wat ze belangrijk vinden voor de nieuwe inrichting en welke sfeer ze bij het gebied en bij de halte vinden passen. Bewoners hadden opmerkingen over de locatiekeuze van de gemeente en kwamen met alternatieve locaties.  

HTM en de gemeente hebben de suggesties van de bewoners onderzocht. In plaats van één locatie zijn er nu drie locaties die voldoen aan de gestelde eisen. Ook kan er nu een keuze worden gemaakt over het wel of niet hergebruiken van historische spanten. Wij zijn benieuwd naar jouw mening over de locaties en de spanten. Omschrijf wat voor jou voor- en nadelen zijn. Breng daarna je stem uit op de locatie van jouw voorkeur en op een halte met of zonder hergebruik van historische spanten. Reageren kan tot en met 1 oktober 2024. 

Breng je stem uit
Reageer op de locaties
Translate this page Translate this page Translate this page

Reageer op de drie mogelijke locaties

Halte dorp

De halte ligt dicht bij de plek van de huidige uitstaphalte, op de hoogte van de Zeeruststraat.

Bekijk en reageer

Halte strand

De halte ligt zo dicht mogelijk bij de Strandweg en sluit aan op de hoogte van de boulevard.

Bekijk en reageer

Halte duin

De halte ligt midden in het duingebied, ingebed in het groen, iets verhoogd.

Bekijk en reageer
Welke eisen gelden voor een locatie?
  • Flexibel en toekomstbestendig 
    • Drie perrons om op te stappen. Dit biedt flexibiliteit bij evenementen en calamiteiten.
    • Dit spoor wordt voor 30 jaar geplaatst. In het ontwerp houden de gemeente en HTM rekening met mogelijke toekomstige wensen. 
  • Onderhouds- en geluidsarm
    • Geen tot zo weinig mogelijk bochten in het spoor richting de halte.
    • Een haalbare bocht, dus geen krappe bochten. 
  • Technische eisen zoals:
    • Een halte met een minimale breedte van rond de 5-6 meter bij een standaardhalte en 8 meter bij gebruik van de klassieke spanten.
    • Een toegankelijke halte voor mindervaliden en reizigers met een kinderwagen en/of buggy.  
    • Een toegankelijke route van en naar de halte.
Wat doet de gemeente met de reacties op de locaties en de spanten?

Het resultaat van deze participatieronde vind je begin oktober op deze website. Ook stuurt de gemeente een email update (meld je hier aan) en volgen er berichten via De Scheveninger en de kanalen van Bewonersorganisatie WOS. Mocht het resultaat van deze participatieronde geen duidelijke locatie- of inrichtingsvoorkeur geven, dan gaan de gemeente en HTM eerst met verschillende belangenorganisaties in gesprek voordat er een definitieve keuze wordt gemaakt. 

Afgevallen locaties

De gemeente heeft ook andere locaties bekeken. Bekijk de locaties en lees waarom ze niet haalbaar zijn.

Vergroot de afbeelding door te klikken

Locatie 1

Een lange halte met 2 perrons, met weinig bochten en dicht bij de boulevard.

Niet haalbaar, omdat:

  • de halte niet toekomstbestendig is. Er is geen derde perron mogelijk. 
  • de halte niet voldoet aan de technische eisen. De bocht is niet haalbaar, omdat er te weinig ruimte is voor de halte en de bocht. 

Vergroot de afbeelding door te klikken

Locatie 2

Een lange halte met 2 perrons, zonder bochten en dicht bij de huidige uitstaphalte.

Niet haalbaar, omdat:

  • de halte niet toekomstbestendig is. Er is geen derde perron mogelijk. 
  • de halte veel zicht op zee blokkeert.


 

Vergroot de afbeelding door te klikken

Locatie 3

Een kleine, compacte halte met 3 perrons, dicht bij de huidige instaphalte. 

Niet haalbaar, omdat:

  • de halte niet onderhouds- en geluidsarm is. De tram moet te veel bochten maken.

Breng je stem uit

Loading...

Wissen

  • Zonder spanten

    Thema:Spanten
    Kosten:2000
    0
    1741

    Zonder spanten


    De halte wordt uitgevoerd zonder spanten.
    De nieuwe halte kan worden ingericht met de herkenbare halte inrichting van HTM. Je ziet deze inrichting op veel plekken in de stad. Het perron van een standaardhalte voor deze locatie is dan zo’n 5-6 meter breed. De halte is ongeveer 3 meter hoog. 

    Let op: De afbeelding toont de halte zonder spanten op de locatie halte dorp. Je geeft hier alleen je voorkeur aan voor een halte zonder spanten. Het is geen stem voor de locatie halte dorp.

    Thema: Spanten


  • Halte dorp

    Thema:Locaties
    Kosten:5000
    0
    1733

    Halte dorp


    De halte ligt dicht bij de plek van de huidige uitstaphalte, op de hoogte van de Zeeruststraat.
    Dit wordt een korte, compacte halte. De halte heeft zo min mogelijk bochten. De halte ligt zo dicht mogelijk bij het dorp. Er is groen mogelijk bij de boulevard.

    Gevolgen:
    • De halte ligt in de buurt van de huidige uitstaphalte.
    • De halte ligt niet direct naast de boulevard.
    • De halte ligt redelijk parallel (dit betekent in dezelfde richting) aan de Zeeruststraat​.
    • De halte ligt op dezelfde hoogte als de Zeeruststraat.
    • Er zijn speelplekken achter de halte​.

    Thema: Locaties


  • Met spanten

    Thema:Spanten
    Kosten:2000
    0
    1740

    Met spanten


    De halte wordt uitgevoerd met spanten (een soort overkapping).
    De nieuwe halte biedt kansen om de oude spanten van het tramstation aan de Gevers Deynootweg (1879) terug te plaatsen. Met de oude spanten wordt het perron rond de 2-3 meter breder en 3,3 meter hoger dan de standaard tramhalte. 

    Let op: De afbeelding toont de halte met spanten op de locatie halte dorp. Je geeft hier alleen je voorkeur aan voor een halte met spanten. Het is geen stem voor de locatie halte dorp.

    Thema: Spanten


  • Halte duin

    Thema:Locaties
    Kosten:5000
    0
    1732

    Halte duin


    De halte ligt midden in het duingebied, ingebed in het groen, iets verhoogd.
    Dit wordt een korte, compacte halte. De halte heeft bijna geen bochten. De halte is goed ingepast in het groen, tussen de boulevard en het dorp in. Ook zijn het groengebied en de sport- en spelvoorzieningen toegankelijk vanuit de buurt.

    Gevolgen:
    • De halte ligt in het groen tussen de boulevard en het dorp in.
    • De halte ligt lager dan de boulevard, maar hoger dan de Zeeruststraat​.
    • Het groen langs de boulevard wordt minder onderbroken door de halte. 

    Thema: Locaties


  • Halte strand

    Thema:Locaties
    Kosten:5000
    0
    1731

    Halte strand


    De halte ligt zo dicht mogelijk bij de Strandweg en sluit aan op de hoogte van de boulevard.
    Dit wordt een korte, compacte halte. De halte heeft weinig bochten. Er is een goede aansluiting op de boulevard, deze is op korte loopafstand en goed zichtbaar. Ook zijn het groengebied en de sport- en speelvoorzieningen toegankelijk vanuit de buurt.  

    Gevolgen:
    • De halte ligt direct naast de boulevard. 
    • De halte ligt op dezelfde hoogte als de boulevard​.
    • Het groen langs de boulevard wordt onderbroken door de halte. 

    Thema: Locaties


Hoe kan ik meedoen?
Geef je mening via deze website

Geef aan welke van de drie locaties je voorkeur heeft en of je liever een halte met of zonder spanten hebt. Reageren kan tot en met 1 oktober.

Blijf betrokken en doe mee

Wil je later ook meedenken over het ontwerp van het gebied? Bekijk in de tijdlijn wanneer je opnieuw mee kunt doen.

Projectgebied

Het project gaat over het gebied tussen de Zeeruststraat, Jacob Pronkstraat, Vuurbaakstraat, Kompasstraat en de Strandweg.

  • De straten zelf zijn geen onderdeel van het project. De straten, parkeervakken en stoepen worden niet opnieuw ingericht. 
  • Het gebied binnen de keerlus biedt ruimte en kansen. Dit is het gebied waar jij je mening over kunt geven.

Meer over dit project

Waarom worden de eindhalte en het gebied opnieuw ingericht?

Het spoor van de keerlus van tram 11 is aan vervanging toe. HTM en de gemeente gaan de keerlus vervangen door een tailtrack met een tramhalte. Een tailtrack heeft als voordeel dat het minder spoorruimte in beslag neemt dan een keerlus. Dit biedt kansen om het gebied opnieuw in te richten. Deze kans willen HTM en de gemeente samen met de bewoners, ondernemers en bezoekers oppakken.   

Welke doelen heeft de gemeente voor dit project?

De gemeente heeft voor dit project de volgende doelen: 

  • Een toegankelijke en aantrekkelijke tramhalte aan zee maken. 

  • De kwaliteit van de openbare ruimte verbeteren. 

  • Fiets- en wandelroutes verbeteren. We zorgen voor een betere aansluiting op de boulevard en Scheveningen-Dorp.  

  • Indirect draagt het project bij aan het economisch belang om de boulevard van Scheveningen beter bereikbaar te maken met het openbaar vervoer. 

Welke keuzes zijn al gemaakt?

De gemeente en HTM hebben al gekozen dat:  

  • De keerlus wordt vervangen door een tailtrack. 
  • Bestaande functies (tramhalte, sportplek, speelplek en hondenlosloopgebied) behouden blijven en verbeterd worden.
Wat doet de gemeente met de reacties op de locaties en de historische spanten?

Het resultaat van deze participatieronde vind je begin oktober op deze website. Ook stuurt de gemeente een email update (meld je hier aan) en volgen er berichten via De Scheveninger en de kanalen van Bewonersorganisatie WOS. Mocht het resultaat van deze participatieronde geen duidelijke locatie- of inrichtingsvoorkeur geven, dan gaan de gemeente en HTM eerst met verschillende belangenorganisaties in gesprek voordat er een definitieve keuze wordt gemaakt. 

Hoe past dit project tussen de andere projecten in de wijk?

Dit project draagt zo veel mogelijk bij aan de uitvoering van de thema’s uit de wijkagenda Scheveningen-Dorp.  

Qua ligging heeft dit project een directe relatie met het project Kop Keizerstraat. Binnen de twee projecten wordt onderzocht hoe ze elkaar het beste kunnen versterken. 

Voor meer informatie over de andere projecten in Scheveningen-Dorp: https://www.denhaag.nl/nl/stadsdelen/scheveningen/projecten/  

Waarover hebben bewoners al meegedacht?

Van 18 april tot en met 12 mei kon je via deze website, de inloopbijeenkomst (op 25 april) en de straatgesprekken laten weten wat jij belangrijk vindt voor de eindhalte en het gebied. Bewoners hebben aangegeven hoe ze het gebied nu gebruiken, wat ze belangrijk vinden voor de nieuwe inrichting en welke sfeer ze bij het gebied en bij de halte vinden passen.

De gemeente kreeg meerdere vragen en opmerkingen over het vastleggen van deze voorkeuren voor de halte. Daarom hebben we besloten om ook andere plekken en vormen van de halte voor te leggen aan bewoners. Ook is toen besloten deze varianten uit te werken met ontwerpen en 3D-modellen, zodat bewoners goed kunnen zien wat een ontwerp doet met het zicht op de halte en op zee. 

Nadat bewoners hebben mee kunnen denken over de locatie, gaan we verder aan de slag met de inrichting van het gebied om de tramhalte heen. Hiervoor gebruiken we de reacties van bewoners over hoe zij het gebied graag willen gebruiken en welke sfeer ze willen voor het sporten en spelen. Bewoners worden dan opnieuw gevraagd om mee te denken. 

Heb je vragen over dit project? Kijk of je vraag tussen de andere veelgestelde vragen staat. Zo niet, neem contact op met nieuwehalteaanzee@denhaag.nl

Hou mij op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van dit project? Meld je dan aan voor updates. 

Hou mij op de hoogte

Tijdlijn

Voor de zomer

18 april tot en met 12 mei 2024

Laat weten wat jij belangrijk vindt voor de nieuwe inrichting van de tramhalte en het gebied

25 april 2024 tussen 19.00 uur en 21.00 uur

Kom naar de inloopbijeenkomst in Muzee Scheveningen (Neptunusstraat 90-92)

Tussen 18 april en 12 mei

Straat- en tramgesprekken

Juni tot en met augustus 2024

Gemeente maakt een aantal schetsen en 3D modellen van de plek van het spoor en de tramhalte
Na de zomer

13 september tot en met 1 oktober 2024

Denk mee over de plek van het spoor en het uiterlijk van de tramhalte

Oktober 2024

Gemeente maakt een aantal schetsen van het gehele gebied

November 2024

Denk mee over de inrichting van de speel- en sportvoorzieningen, het groen, het wandelen en de overige functies

December 2024 tot en met februari 2025

Gemeente maakt één schetsontwerp en laat het ontwerp toetsen door de beheerders en de adviescommissie openbare ruimte

Maart 2025

Denk mee over de uitwerking van het voorlopig ontwerp

Maart tot en met juli 2025

De gemeente maakt een voorlopig ontwerp en laat het ontwerp toetsen door de beheerders en de adviescommissie openbare ruimte

September tot en met november 2025

Het college geeft vrijgave voor inspraak en jij kunt je zienswijze indienen. Daarna stelt het college het voorlopig ontwerp vast

2026

Gemeente maakt een definitief ontwerp en bereidt de omgevingsvergunning en aanbesteding voor

Ergens in 2027

Gemeente en HTM starten met de uitvoering van werkzaamheden

De tramhalte door de tijd heen

Laat je inspireren door de geschiedenis van de tramhalte. 

  • Afbeelding 1 van 6: Voormalig tramstation aan de Gevers Deynootweg

    Dit is het voormalig tramstation aan de Gevers Deynootweg met de spanten die mogelijk hergebruikt worden bij de tramhalte van lijn 11
  • Afbeelding 2 van 6: 1899

    1899: Van 1879 tot 1925 reed de Stoomtramlijn Hollands Spoor - Scheveningen en vervoerde ook goederen over dit spoor.
  • Afbeelding 3 van 6: 1971

    1971: vanaf 1927 rijdt HTM met elektrische trams tussen Hollands Spoor en Scheveningen. Door het tracé op een vrije baan was deze tram de eerste Nederlandse stadssneltram.
  • Afbeelding 4 van 6: 1985

    1985: Keerlus aan het strand. Een tramlijn met zicht op zee.
  • Afbeelding 5 van 6: 2006

    2006: Vóór de komst van de Morales Boulevard lag de keerlus op het niveau van de strandweg.
  • Afbeelding 6 van 6: Huidige situatie

    In de huidige situatie ligt de keerlus lager dan de boulevard.

Deel dit project:

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte





Geef mij een nieuwe code

Annuleren