In de Zeeruststraat ligt nu een keerlus van de tram. De gemeente en HTM willen de keerlus vervangen door een tailtrack. De tram komt dan aan en vertrekt op hetzelfde stuk spoor. Dit neemt minder ruimte in dan een keerlus. Bewoners konden van 13 september tot en met 1 oktober 2024 stemmen op de locatie van de tramhalte en het wel of niet hergebruiken van historische spanten. Ook konden zij voor- en nadelen omschrijven van de locaties. Op basis van de overtuigende voorkeur in de stemmen is besloten locatie ‘Dorp’ te kiezen en deze verder uit te werken zonder het hergebruik van spanten.
Om locatie dorp verder uit te werken hebben de gemeente en HTM een elftal van de lus samengesteld. Met deze bewoners en ondernemers zijn twee ontwerpbijeenkomsten georganiseerd. Een deel van de bewoners heeft hierin nieuwe locaties voorgesteld. Lees hier meer over hoe het proces tot nu toe is verlopen. De gemeente en HTM moeten nu kijken hoe we verder gaan met het participatie- en ontwerpproces. Hierover zullen we bewoners in januari op de hoogte stellen.
De halte ligt dicht bij de plek van de huidige uitstaphalte, op de hoogte van de Zeeruststraat.
De halte ligt zo dicht mogelijk bij de Strandweg en sluit aan op de hoogte van de boulevard.
De halte ligt midden in het duingebied, ingebed in het groen, iets verhoogd.
De gemeente heeft ook andere locaties bekeken. Bekijk de locaties en lees waarom ze niet haalbaar zijn.
Vergroot de afbeelding door te klikken
Een lange halte met 2 perrons, met weinig bochten en dicht bij de boulevard.
Niet haalbaar, omdat:
Thema: | Locaties |
Thema: | Spanten |
Thema: | Spanten |
Thema: | Locaties |
Thema: | Locaties |
Het project gaat over het gebied tussen de Zeeruststraat, Jacob Pronkstraat, Vuurbaakstraat, Kompasstraat en de Strandweg.
Het spoor van de keerlus van tram 11 is aan vervanging toe. HTM en de gemeente gaan de keerlus vervangen door een tailtrack met een tramhalte. Een tailtrack heeft als voordeel dat het minder spoorruimte in beslag neemt dan een keerlus. Dit biedt kansen om het gebied opnieuw in te richten. Deze kans willen HTM en de gemeente samen met de bewoners, ondernemers en bezoekers oppakken.
De gemeente heeft voor dit project de volgende doelen:
Een toegankelijke en aantrekkelijke tramhalte aan zee maken.
De kwaliteit van de openbare ruimte verbeteren.
Fiets- en wandelroutes verbeteren. We zorgen voor een betere aansluiting op de boulevard en Scheveningen-Dorp.
Indirect draagt het project bij aan het economisch belang om de boulevard van Scheveningen beter bereikbaar te maken met het openbaar vervoer.
De gemeente en HTM hebben al gekozen dat:
Dit project draagt zo veel mogelijk bij aan de uitvoering van de thema’s uit de wijkagenda Scheveningen-Dorp.
Qua ligging heeft dit project een directe relatie met het project Kop Keizerstraat. Binnen de twee projecten wordt onderzocht hoe ze elkaar het beste kunnen versterken.
Voor meer informatie over de andere projecten in Scheveningen-Dorp: https://www.denhaag.nl/nl/stadsdelen/scheveningen/projecten/
Lees wat er tot nu toe is gebeurd op de pagina 'Proces tot nu toe'.
Heb je vragen over dit project? Kijk of je vraag tussen de andere veelgestelde vragen staat. Zo niet, neem contact op met nieuwehalteaanzee@denhaag.nl.
Wil je op de hoogte blijven van dit project? Meld je dan aan voor updates.
Laat je inspireren door de geschiedenis van de tramhalte.
Wil je op de hoogte blijven van dit project? Vul dan je e-mailadres in.