Spring naar inhoud

Nieuwe halte aan zee

Waar komt de nieuwe halte en hoe ziet het gebied eruit?

In de Zeeruststraat ligt nu een keerlus van de tram. De gemeente en HTM willen de keerlus vervangen door een tailtrack. De tram komt dan aan en vertrekt op hetzelfde stuk spoor. Dit neemt minder ruimte in dan een keerlus, hierdoor krijgt ook de openbare ruimte een nieuwe inrichting. 

Eerder hebben bewoners, bezoekers, ondernemers en organisaties meegedacht over de locatie van de halte en functies in het gebied. Met deze inbreng is een ontwerp gemaakt van het gebied met een halte op locatie Dorp Laag. Dit ontwerp werken we nu uit tot een voorlopig ontwerp. We maken keuzes over paden, bankjes en wel of geen speelvoorziening voor kinderen. Je kon hierover meedenken door een vragenlijst in te vullen. Dit kon tot en met 5 juni.

Bekijk het schetsontwerp
Bekijk het proces tot nu toe
Translate this page Translate this page Translate this page

Bekijk het schetsontwerp

In het ontwerp zie je de locatie van de halte, sport- en speelplekken, groen en paden. Jij kon: 

  • Kiezen uit 3 soorten paden in het hondenlosloopgebied 

  • Kiezen uit 2 soorten wandelpaden van en naar de tramhalte 

  • Kiezen uit wel of geen extra speelvoorziening voor kinderen 

  • Kiezen uit 3 soorten banken 

  • Kiezen uit 3 locaties voor de banken 

Wat doet de gemeente met de ingevulde vragenlijsten?

De gemeente gebruikt de antwoorden uit de vragenlijst voor de verdere uitwerking van het voorlopig ontwerp. Daarna laat de gemeente het ontwerp toetsen door de beheerders en adviescommissie openbare ruimte.

Projectgebied

Het project gaat over het gebied tussen de Zeeruststraat, Jacob Pronkstraat, Vuurbaakstraat, Kompasstraat en de Strandweg.

  • De straten zelf zijn geen onderdeel van het project. De straten, parkeervakken en stoepen worden niet of slechts heel beperkt opnieuw ingericht. 
  • Het gebied binnen de keerlus biedt ruimte en kansen. Dit is het gebied waar jij je mening over kunt geven.

Meer over dit project

Waarom worden de eindhalte en het gebied opnieuw ingericht?

Het spoor van de keerlus van tram 11 is aan vervanging toe. HTM en de gemeente gaan de keerlus vervangen door een tailtrack met een tramhalte. Een tailtrack heeft als voordeel dat het minder spoorruimte in beslag neemt dan een keerlus. Dit biedt kansen om het gebied opnieuw in te richten. Deze kans willen HTM en de gemeente samen met de bewoners, ondernemers en bezoekers oppakken.   

Welke doelen heeft de gemeente voor dit project?

De gemeente heeft voor dit project de volgende doelen: 

  • Een toegankelijke en aantrekkelijke tramhalte aan zee maken. 

  • De kwaliteit van de openbare ruimte verbeteren. 

  • Fiets- en wandelroutes verbeteren. We zorgen voor een betere aansluiting op de boulevard en Scheveningen-Dorp.  

  • Indirect draagt het project bij aan het economisch belang om de boulevard van Scheveningen beter bereikbaar te maken met het openbaar vervoer. 

Welke keuzes zijn al gemaakt?

De gemeente en HTM hebben al gekozen dat:  

  • De keerlus wordt vervangen door een tailtrack. 
  • Bestaande functies (tramhalte, sportplek, speelplek, openbaar toilet, hondenlosloopgebied en fietsnietjes) behouden blijven. 
  • Er om het hondenlosloopgebied en de speelplek een hek van kastanjehout komt. Dit past goed bij de wens van bewoners om het gebied een natuurlijke duinuitstraling te geven.
  • Het hek van de voetbalkooi wordt hergebruikt. Een deel ervan wordt korter gemaakt. Zo blijft de voetbalkooi behouden, zoals bewoners graag willen.
  • De voetbalkooi wordt aangepast. Er komt een klein basketbalveld van 3 bij 3 meter en er komen twee doeltjes bij. Zo kunnen bewoners er meerdere sporten doen.
  • De speelplek met het speelschip blijft. Dit is een duidelijke wens vanuit de buurt.
  • Er een fietspad van rood asfalt komt. Dat is herkenbaar, fijn om op te fietsen en makkelijk te onderhouden.
  • Er duinplanten zoals helmgras, duinroos en duindoorn komen. De soorten planten die hier kunnen groeien zijn beperkt door het zeeklimaat. In het zaad zitten ook wat struiken en distels. Uit ervaring weten we dat er vanzelf ook andere planten bij komen door de wind. Dit past bij de wens voor een duinlandschap.
  • De spoorovergang wordt aangelegd met klinkers.
  • Tussen en naast het spoor gras komt. Dit is een wens van bewoners.
  • HTM-personeel voortaan niet meer parkeert bij het transformatorhuisje. Ze krijgen drie parkeerplaatsen aan de Zeeruststraat, tegenover het wachthuisje van HTM. Een deel van de verharding bij het transformatorhuisje wordt weggehaald. Daar komen planten. Ook dit is een wens van bewoners.
Hoe past dit project tussen de andere projecten in de wijk?

Dit project draagt zo veel mogelijk bij aan de uitvoering van de thema’s uit de wijkagenda Scheveningen-Dorp.  

Qua ligging heeft dit project een directe relatie met het project Kop Keizerstraat. Binnen de twee projecten wordt onderzocht hoe ze elkaar het beste kunnen versterken. 

Voor meer informatie over de andere projecten in Scheveningen-Dorp: https://www.denhaag.nl/nl/stadsdelen/scheveningen/projecten/  

Wat is er tot nu toe gebeurd?

Lees wat er tot nu toe is gebeurd op de pagina 'Proces tot nu toe'

Heb je vragen over dit project? Kijk of je vraag tussen de andere veelgestelde vragen staat. Zo niet, neem contact op met nieuwehalteaanzee@denhaag.nl

Hou mij op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van dit project? Meld je dan aan voor updates. 

Hou mij op de hoogte

Tijdlijn

2024

18 april tot en met 12 mei 2024

Deelnemers gaven op deze website aan welke functies en sfeer zij belangrijk vinden voor de nieuwe inrichting van de tramhalte en het gebied

25 april 2024

Inloopbijeenkomst in Muzee Scheveningen: deelnemers gaven aan welke functies en sfeer zij belangrijk vinden voor de nieuwe inrichting van de tramhalte en het gebied

Tussen 18 april en 12 mei

Straatgesprekken in het gebied van de keerlus: deelnemers gaven aan welke functies en sfeer zij belangrijk vinden voor de nieuwe inrichting van de tramhalte en het gebied

Juni tot en met augustus 2024

De gemeente maakte schetsen en 3D modellen van drie locaties van het spoor en de tramhalte, varianten ‘dorp’, ‘duin’ en 'strand’

13 september tot en met 1 oktober 2024

Bewoners brachten via deze website een stem uit op de drie mogelijke locaties

7 november 2024

Ontwerpbijeenkomst 1: gemeente en HTM stellen samen met een selectie van bewoners en partijen in See Lab een schetsontwerp op

25 november 2024

Ontwerpbijeenkomst 2: gemeente en HTM stellen samen met een selectie van bewoners en partijen in See Lab een schetsontwerp op

December 2024

Uitkomsten ontwerpbijeenkomsten worden gedeeld en de gemeente en HTM bekijken hoe nu verder te gaan
2025

Januari en februari 2025

De gemeente en HTM werken de resultaten uit participatiefase drie uit, stellen twee schetsontwerpen op en stemmen het vervolg van het participatie- en ontwerpproces bestuurlijk af

4 tot 18 maart 2025

Stem op jouw voorkeurslocatie en reageer op het schetsontwerp

April 2025

De gemeente laat de gekozen locatie controleren door de beheerders en de adviescommissie openbare ruimte

22 mei 2025

Kom langs bij de projectenmarkt

22 mei tot en met 5 juni 2025

Denk mee over de uitwerking van het voorlopig ontwerp

Juni en juli 2025

De gemeente laat het voorlopig ontwerp toetsen door de beheerders en adviescommissie openbare ruimte

September tot en met november 2025

Het college geeft vrijgave voor inspraak en jij kunt je zienswijze indienen. Daarna stelt het college het voorlopig ontwerp vast

2026

De gemeente maakt een definitief ontwerp en bereidt de omgevingsvergunning en aanbesteding voor

Ergens in 2027

De gemeente en HTM starten met de uitvoering van werkzaamheden

De tramhalte door de tijd heen

Laat je inspireren door de geschiedenis van de tramhalte. De spanten worden niet hergebruikt. 

  • Afbeelding 1 van 6: Voormalig tramstation aan de Gevers Deynootweg

    Het voormalig tramstation aan de Gevers Deynootweg met de spanten die hergebruikt konden worden bij de tramhalte van lijn 11. De spanten worden niet hergebruikt, er komen reguliere haltes (abri's).
  • Afbeelding 2 van 6: 1899

    Van 1879 tot 1925 reed de Stoomtramlijn tussen Hollands Spoor en Scheveningen en vervoerde ook goederen over dit spoor.
  • Afbeelding 3 van 6: 1971

    Vanaf 1927 rijdt HTM met elektrische trams tussen Hollands Spoor en Scheveningen. Door het tracé op een vrije baan was deze tram de eerste Nederlandse stadssneltram.
  • Afbeelding 4 van 6: 1985

    Keerlus aan het strand. Een tramlijn met zicht op zee.
  • Afbeelding 5 van 6: 2006

    Vóór de komst van de Morales Boulevard lag de keerlus op het niveau van de strandweg.
  • Afbeelding 6 van 6: Huidige situatie

    In de huidige situatie ligt de keerlus lager dan de boulevard.

Deel dit project:

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte





Geef mij een nieuwe code

Annuleren