Spring naar inhoud

Nieuwe halte aan zee

Waar komt de nieuwe halte en hoe ziet deze eruit?

In de Zeeruststraat ligt nu een keerlus van de tram. De gemeente en HTM willen de keerlus vervangen door een tailtrack. De tram komt dan aan en vertrekt op hetzelfde stuk spoor. Dit neemt minder ruimte in dan een keerlus. Bewoners konden van 13 september tot en met 1 oktober 2024 stemmen op de locatie van de tramhalte en het wel of niet hergebruiken van historische spanten. Ook konden zij voor- en nadelen omschrijven van de locaties. Op basis van de overtuigende voorkeur in de stemmen is besloten locatie ‘Dorp’ te kiezen en deze verder uit te werken zonder het hergebruik van spanten.

Om dit te doen stellen de gemeente en HTM een ‘elftal van de lus’ samen. Dit team van bewoners en ondernemers representeert de omgeving en verschillende belangen. Het elftal zal in twee bijeenkomsten samen met experts van de gemeente het ontwerp verder uitwerken. Lees hier meer over het aanmelden. In januari 2025 wordt het definitief schetsontwerp opgeleverd.

Bekijk de terugkoppeling
Translate this page Translate this page Translate this page

De drie locaties waarop bewoners hebben gestemd

Halte dorp

De halte ligt dicht bij de plek van de huidige uitstaphalte, op de hoogte van de Zeeruststraat.

Bekijk de reacties

Halte strand

De halte ligt zo dicht mogelijk bij de Strandweg en sluit aan op de hoogte van de boulevard.

Bekijk de reacties

Halte duin

De halte ligt midden in het duingebied, ingebed in het groen, iets verhoogd.

Bekijk de reacties
Welke eisen gelden voor een locatie?
  • Flexibel en toekomstbestendig 
    • Drie perrons om op te stappen. Dit biedt flexibiliteit bij evenementen en calamiteiten.
    • Dit spoor wordt voor 30 jaar geplaatst. In het ontwerp houden de gemeente en HTM rekening met mogelijke toekomstige wensen. 
  • Onderhouds- en geluidsarm
    • Geen tot zo weinig mogelijk bochten in het spoor richting de halte.
    • Een haalbare bocht, dus geen krappe bochten. 
  • Technische eisen zoals:
    • Een halte met een minimale breedte van rond de 5-6 meter bij een standaardhalte en 8 meter bij gebruik van de klassieke spanten.
    • Een toegankelijke halte voor mindervaliden en reizigers met een kinderwagen en/of buggy.  
    • Een toegankelijke route van en naar de halte.
Eerder afgevallen locaties

De gemeente heeft ook andere locaties bekeken. Bekijk de locaties en lees waarom ze niet haalbaar zijn.

Vergroot de afbeelding door te klikken

Locatie 1

Een lange halte met 2 perrons, met weinig bochten en dicht bij de boulevard.

Niet haalbaar, omdat:

  • de halte niet toekomstbestendig is. Er is geen derde perron mogelijk. 
  • de halte niet voldoet aan de technische eisen. De bocht is niet haalbaar, omdat er te weinig ruimte is voor de halte en de bocht. 

Vergroot de afbeelding door te klikken

Locatie 2

Een lange halte met 2 perrons, zonder bochten en dicht bij de huidige uitstaphalte.

Niet haalbaar, omdat:

  • de halte niet toekomstbestendig is. Er is geen derde perron mogelijk. 
  • de halte veel zicht op zee blokkeert.


 

Vergroot de afbeelding door te klikken

Locatie 3

Een kleine, compacte halte met 3 perrons, dicht bij de huidige instaphalte. 

Niet haalbaar, omdat:

  • de halte niet onderhouds- en geluidsarm is. De tram moet te veel bochten maken.
Hier kon je je stem uitbrengen
Loading...

Wissen

  • Halte dorp

    Thema:Locaties
    Kosten:5000
    0
    1733

    Halte dorp


    De halte ligt dicht bij de plek van de huidige uitstaphalte, op de hoogte van de Zeeruststraat.
    Dit wordt een korte, compacte halte. De halte heeft zo min mogelijk bochten. De halte ligt zo dicht mogelijk bij het dorp. Er is groen mogelijk bij de boulevard.

    Gevolgen:
    • De halte ligt in de buurt van de huidige uitstaphalte.
    • De halte ligt niet direct naast de boulevard.
    • De halte ligt redelijk parallel (dit betekent in dezelfde richting) aan de Zeeruststraat​.
    • De halte ligt op dezelfde hoogte als de Zeeruststraat.
    • Er zijn speelplekken achter de halte​.

    Thema: Locaties


  • Zonder spanten

    Thema:Spanten
    Kosten:2000
    0
    1741

    Zonder spanten


    De halte wordt uitgevoerd zonder spanten.
    De nieuwe halte kan worden ingericht met de herkenbare halte inrichting van HTM. Je ziet deze inrichting op veel plekken in de stad. Het perron van een standaardhalte voor deze locatie is dan zo’n 5-6 meter breed. De halte is ongeveer 3 meter hoog. 

    Let op: De afbeelding toont de halte zonder spanten op de locatie halte dorp. Je geeft hier alleen je voorkeur aan voor een halte zonder spanten. Het is geen stem voor de locatie halte dorp.

    Thema: Spanten


  • Met spanten

    Thema:Spanten
    Kosten:2000
    0
    1740

    Met spanten


    De halte wordt uitgevoerd met spanten (een soort overkapping).
    De nieuwe halte biedt kansen om de oude spanten van het tramstation aan de Gevers Deynootweg (1879) terug te plaatsen. Met de oude spanten wordt het perron rond de 2-3 meter breder en 3,3 meter hoger dan de standaard tramhalte. 

    Let op: De afbeelding toont de halte met spanten op de locatie halte dorp. Je geeft hier alleen je voorkeur aan voor een halte met spanten. Het is geen stem voor de locatie halte dorp.

    Thema: Spanten


  • Halte strand

    Thema:Locaties
    Kosten:5000
    0
    1731

    Halte strand


    De halte ligt zo dicht mogelijk bij de Strandweg en sluit aan op de hoogte van de boulevard.
    Dit wordt een korte, compacte halte. De halte heeft weinig bochten. Er is een goede aansluiting op de boulevard, deze is op korte loopafstand en goed zichtbaar. Ook zijn het groengebied en de sport- en speelvoorzieningen toegankelijk vanuit de buurt.  

    Gevolgen:
    • De halte ligt direct naast de boulevard. 
    • De halte ligt op dezelfde hoogte als de boulevard​.
    • Het groen langs de boulevard wordt onderbroken door de halte. 

    Thema: Locaties


  • Halte duin

    Thema:Locaties
    Kosten:5000
    0
    1732

    Halte duin


    De halte ligt midden in het duingebied, ingebed in het groen, iets verhoogd.
    Dit wordt een korte, compacte halte. De halte heeft bijna geen bochten. De halte is goed ingepast in het groen, tussen de boulevard en het dorp in. Ook zijn het groengebied en de sport- en spelvoorzieningen toegankelijk vanuit de buurt.

    Gevolgen:
    • De halte ligt in het groen tussen de boulevard en het dorp in.
    • De halte ligt lager dan de boulevard, maar hoger dan de Zeeruststraat​.
    • Het groen langs de boulevard wordt minder onderbroken door de halte. 

    Thema: Locaties


Hoe kan ik meedoen?
Bijeenkomsten 'elftal van de lus'

Tijdens twee bijeenkomsten in november werken de gemeente en HTM met het ‘elftal van de lus’ het ontwerp ‘dorp’ uit. Het team van bewoners en ondernemers representeert de omgeving en verschillende belangen.

Blijf betrokken en doe mee

Wil je later ook meedenken over het ontwerp van het gebied? Bekijk in de tijdlijn wanneer je opnieuw mee kunt doen.

Projectgebied

Het project gaat over het gebied tussen de Zeeruststraat, Jacob Pronkstraat, Vuurbaakstraat, Kompasstraat en de Strandweg.

  • De straten zelf zijn geen onderdeel van het project. De straten, parkeervakken en stoepen worden niet opnieuw ingericht. 
  • Het gebied binnen de keerlus biedt ruimte en kansen. Dit is het gebied waar jij je mening over kunt geven.

Meer over dit project

Waarom worden de eindhalte en het gebied opnieuw ingericht?

Het spoor van de keerlus van tram 11 is aan vervanging toe. HTM en de gemeente gaan de keerlus vervangen door een tailtrack met een tramhalte. Een tailtrack heeft als voordeel dat het minder spoorruimte in beslag neemt dan een keerlus. Dit biedt kansen om het gebied opnieuw in te richten. Deze kans willen HTM en de gemeente samen met de bewoners, ondernemers en bezoekers oppakken.   

Welke doelen heeft de gemeente voor dit project?

De gemeente heeft voor dit project de volgende doelen: 

  • Een toegankelijke en aantrekkelijke tramhalte aan zee maken. 

  • De kwaliteit van de openbare ruimte verbeteren. 

  • Fiets- en wandelroutes verbeteren. We zorgen voor een betere aansluiting op de boulevard en Scheveningen-Dorp.  

  • Indirect draagt het project bij aan het economisch belang om de boulevard van Scheveningen beter bereikbaar te maken met het openbaar vervoer. 

Welke keuzes zijn al gemaakt?

De gemeente en HTM hebben al gekozen dat:  

  • De keerlus wordt vervangen door een tailtrack. 
  • Bestaande functies (tramhalte, sportplek, speelplek en hondenlosloopgebied) behouden blijven en verbeterd worden.
Hoe past dit project tussen de andere projecten in de wijk?

Dit project draagt zo veel mogelijk bij aan de uitvoering van de thema’s uit de wijkagenda Scheveningen-Dorp.  

Qua ligging heeft dit project een directe relatie met het project Kop Keizerstraat. Binnen de twee projecten wordt onderzocht hoe ze elkaar het beste kunnen versterken. 

Voor meer informatie over de andere projecten in Scheveningen-Dorp: https://www.denhaag.nl/nl/stadsdelen/scheveningen/projecten/  

Wat is er tot nu toe gebeurd?

De gemeente en HTM hebben in een eerdere fase een voorstudie gedaan naar de plek en de vorm van de tramhalte. Hierin zijn technische, praktische en culturele aspecten meegewogen waaruit een voorkeur voor een positie met verbinding aan de boulevard en het hergebruik van de historische spanten is gekomen.

Tussen half april en half mei 2024 hebben bewoners en andere gebruikers van het gebied meegedacht over de nieuwe inrichting van het gebied en de sfeer voor de tramhalte en het sporten en spelen. Hier hebben zo'n 160 bewoners online over meegedacht. Ook hebben we zo’n 70 mensen gesproken via straatgesprekken en op de informatiemarkt. Dat heeft veel waardevolle inbreng opgeleverd én ook nieuwe inzichten.

We hebben meerdere vragen en opmerkingen gekregen over onze keuze om de plek van het spoor en het hergebruik van de historische spanten vast te stellen en hier geen keuzemogelijkheden in te bieden. Deze inbreng heeft het projectteam overtuigd om hier opnieuw naar te kijken.

Van 13 september tot en met 1 oktober 2024 was het mogelijk om te stemmen op één van de drie locaties (dorp, duin of strand) en over het wel of niet hergebruiken van historische spanten. Ook konden bewoners voor- en nadelen omschrijven van de locaties. In totaal zijn er 172 stemmen uitgebracht. Bijna alle deelnemers komen uit Scheveningen en 73% uit postcodegebied 2583 en 2584 (dichtbij de keerlus). Locatie 'Dorp' kreeg de meeste stemmen (64%). De meesten (79%, met name buurtbewoners) geen historische spanten op deze plek. besloten locatie ‘Dorp’ te kiezen en deze verder uit te werken zonder het hergebruik van spanten. Op basis van de overtuigende voorkeur in de stemmen is besloten locatie ‘Dorp’ te kiezen en deze verder uit te werken zonder het hergebruik van spanten.

Heb je vragen over dit project? Kijk of je vraag tussen de andere veelgestelde vragen staat. Zo niet, neem contact op met nieuwehalteaanzee@denhaag.nl

Hou mij op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van dit project? Meld je dan aan voor updates. 

Hou mij op de hoogte

Tijdlijn

Voor de zomer

18 april tot en met 12 mei 2024

Bewoners hebben aangegeven welke functies en sfeer zij belangrijk vinden voor de nieuwe inrichting van de tramhalte en het gebied

25 april 2024 tussen 19.00 uur en 21.00 uur

Inloopbijeenkomst in Muzee Scheveningen (Neptunusstraat 90-92)

Tussen 18 april en 12 mei

Straat- en tramgesprekken

Juni tot en met augustus 2024

De gemeente heeft een aantal schetsen en 3D modellen gemaakt van de locatie van het spoor en de tramhalte
Na de zomer

13 september tot en met 1 oktober 2024

Bewoners hebben meegedacht over de plek van het spoor en het uiterlijk van de tramhalte

7 November 2024

Ontwerpbijeenkomst 1

25 November 2024

Ontwerpbijeenkomst 2

December 2024 en januari 2025

Gemeente maakt één schetsontwerp en laat het ontwerp toetsen door de beheerders en de adviescommissie openbare ruimte

Maart 2025

Denk mee over de uitwerking van het voorontwerp

Maart tot en met juli 2025

De gemeente maakt een voorontwerp en laat het ontwerp toetsen door de beheerders en de adviescommissie openbare ruimte

September tot en met november 2025

Het college geeft vrijgave voor inspraak en jij kunt je zienswijze indienen. Daarna stelt het college het voorlopig ontwerp vast

2026

Gemeente maakt een definitief ontwerp en bereidt de omgevingsvergunning en aanbesteding voor

Ergens in 2027

Gemeente en HTM starten met de uitvoering van werkzaamheden

De tramhalte door de tijd heen

Laat je inspireren door de geschiedenis van de tramhalte. 

  • Afbeelding 1 van 6: Voormalig tramstation aan de Gevers Deynootweg

    Dit is het voormalig tramstation aan de Gevers Deynootweg met de spanten die hergebruikt konden worden bij de tramhalte van lijn 11.
  • Afbeelding 2 van 6: 1899

    1899: Van 1879 tot 1925 reed de Stoomtramlijn Hollands Spoor - Scheveningen en vervoerde ook goederen over dit spoor.
  • Afbeelding 3 van 6: 1971

    1971: vanaf 1927 rijdt HTM met elektrische trams tussen Hollands Spoor en Scheveningen. Door het tracé op een vrije baan was deze tram de eerste Nederlandse stadssneltram.
  • Afbeelding 4 van 6: 1985

    1985: Keerlus aan het strand. Een tramlijn met zicht op zee.
  • Afbeelding 5 van 6: 2006

    2006: Vóór de komst van de Morales Boulevard lag de keerlus op het niveau van de strandweg.
  • Afbeelding 6 van 6: Huidige situatie

    In de huidige situatie ligt de keerlus lager dan de boulevard.

Deel dit project:

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte





Geef mij een nieuwe code

Annuleren