Spring naar inhoud

Nieuwe halte aan zee

Hoe maken we van deze plek een bijzondere aankomst- en verblijfplek?

In de Zeeruststraat ligt nu een keerlus van de tram. De gemeente en HTM vervangen die keerlus door een tailtrack. De tram komt dan aan en vertrekt op hetzelfde stuk spoor. Daardoor ontstaat er ruimte om het gebied en de tramhalte anders in te richten. 

Eerder hebben de gemeente en HTM gekeken naar de beste plek en vorm voor de tramhalte. Ze hebben gelet op technische, praktische en culturele aspecten. Dit leidde tot een voorkeur voor een plek met verbinding aan de boulevard en het hergebruik van historische spanten. In mei 2024 hebben bewoners en bezoekers meegedacht over deze nieuwe inrichting.

We kregen meerdere vragen en opmerkingen over het vastleggen van deze voorkeuren voor de halte. Daarom hebben we besloten om ook andere plekken en vormen van de halte voor te leggen aan bewoners. We werken deze varianten nu uit met ontwerpen en 3D-modellen, zodat je goed kunt zien wat ze doen met het zicht op de halte en op zee. Na de zomervakantie komen de ontwerpen op deze website. We nodigen je graag uit om dan weer mee te denken.

Meld je aan voor updates. Dan sturen we je een e-mail over de exacte startdatum.

Meer over dit project
Hou mij op de hoogte
Translate this page Translate this page Translate this page
Hoe kan ik meedoen?
Geef je mening via deze website

Je kon aangeven hoe jij het gebied nu gebruikt, wat jij belangrijk vindt voor de nieuwe inrichting en welke sfeer jij passend vindt bij het gebied en de tramhalte. Reageren kon tot en met 12 mei.

Kom naar de inloopbijeenkomst

Liever je mening delen in een gesprek? Dat kon op 25 april tussen 19.00 uur en 21.00 uur in Muzee Scheveningen (Neptunusstraat 90-92).

Ontmoet ons op straat

We stonden tussen 18 april en 12 mei ook op straat.

Blijf betrokken en doe mee

Wil je later ook meedenken over de eerste schetsen? Bekijk in de tijdlijn wanneer je opnieuw mee kunt doen.

Projectgebied

Het project gaat over het gebied tussen de Zeeruststraat, Jacob Pronkstraat, Vuurbaakstraat, Kompasstraat en de Strandweg.

  • De straten zelf zijn geen onderdeel van het project. De straten, parkeervakken en stoepen worden niet opnieuw ingericht. 
  • Het gebied binnen de keerlus biedt ruimte en kansen. Dit is het gebied waar jij je mening over kunt geven.

Meer over dit project

Waarom worden de eindhalte en het gebied opnieuw ingericht?

Het spoor van de keerlus van tram 11 is aan vervanging toe. HTM en de gemeente gaan de keerlus vervangen door een tailtrack met een tramhalte. Een tailtrack heeft als voordeel dat het minder spoorruimte in beslag neemt dan een keerlus. Dit biedt kansen om het gebied opnieuw in te richten. Deze kans willen HTM en de gemeente samen met de bewoners, ondernemers en bezoekers oppakken. 

Welke doelen heeft de gemeente voor dit project?

De gemeente heeft voor dit project de volgende doelen:

  • Een toegankelijke, aantrekkelijke en zichtbare tramhalte maken.
  • De kwaliteit van de openbare ruimte verbeteren.
  • Fiets- en wandelroutes verbeteren. We zorgen voor een betere aansluiting op de boulevard en Scheveningen-Dorp. 
  • Indirect draagt het project bij aan het economisch belang om de boulevard van Scheveningen beter bereikbaar te maken met het openbaar vervoer.
Wat staat er al vast?

De gemeente en HTM hebben al vastgesteld dat:  

  • De keerlus wordt vervangen door een tailtrack. 
  • Bestaande functies (tramhalte, sportplek, speelplek en hondenlosloopgebied) behouden blijven en verbeterd worden.

Lees meer bij de andere veelgestelde vragen. 

Wat doet de gemeente met de reacties?

De gemeente gebruikt de reacties om te ontdekken wat bewoners, ondernemers en bezoekers belangrijk vinden. Op basis van de reacties maken we een aantal schetsen en mag je per participatieronde (april/mei, september en oktober 2024) je mening en voorkeur geven. De gemeente maakt op basis van de reacties uit de verschillende participatierondes één schetsontwerp.

Hoe past dit project tussen de andere projecten in de wijk?

Dit project draagt zo veel mogelijk bij aan de uitvoering van de thema’s uit de wijkagenda Scheveningen-Dorp.  

Qua ligging heeft dit project een directe relatie met het project Kop Keizerstraat. Binnen de twee projecten wordt onderzocht hoe ze elkaar het beste kunnen versterken. 

Voor meer informatie over de andere projecten in Scheveningen-Dorp: https://www.denhaag.nl/nl/stadsdelen/scheveningen/projecten/  

Heb je vragen over dit project? Kijk of je vraag tussen de andere veelgestelde vragen staat. Zo niet, neem contact op met nieuwehalteaanzee@denhaag.nl

Hou mij op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van dit project? Meld je dan aan voor updates. 

Hou mij op de hoogte

Tijdlijn

Voor de zomer

18 april tot en met 12 mei 2024

Laat weten wat jij belangrijk vindt voor de nieuwe inrichting van de tramhalte en het gebied

25 april 2024 tussen 19.00 uur en 21.00 uur

Kom naar de inloopbijeenkomst in Muzee Scheveningen (Neptunusstraat 90-92)

Tussen 18 april en 12 mei

Straat- en tramgesprekken

Juni tot en met juli 2024

Gemeente maakt een aantal schetsen en 3D modellen van de plek van het spoor en de tramhalte
Na de zomer

September 2024

Denk mee over de plek van het spoor en het uiterlijk van de tramhalte

Oktober 2024

Gemeente maakt een aantal schetsen van het gehele gebied

Oktober 2024

Denk mee over de inrichting van de speel- en sportvoorzieningen, het groen, het wandelen en de overige functies

November tot en met december 2024

Gemeente maakt één schetsontwerp en laat het ontwerp toetsen door de beheerders en de adviescommissie openbare ruimte

Januari 2025

Denk mee over de uitwerking van het voorlopig ontwerp

Januari tot en met juni 2025

De gemeente maakt een voorlopig ontwerp en laat het ontwerp toetsen door de beheerders en de adviescommissie openbare ruimte

Juni 2025

De gemeente presenteert het voorlopig ontwerp en jij kunt hierop reageren

Juli tot en met september 2025

Het college geeft vrijgave voor inspraak en stelt het voorlopig ontwerp vast

Najaar 2025 en voorjaar 2026

Gemeente maakt een definitief ontwerp en bereidt de omgevingsvergunning en aanbesteding voor

Ergens in 2026

Gemeente en HTM starten met de uitvoering van werkzaamheden

De tramhalte door de tijd heen

Laat je inspireren door de geschiedenis van de tramhalte. 

  • Afbeelding 1 van 6: Voormalig tramstation aan de Gevers Deynootweg

    Dit is het voormalig tramstation aan de Gevers Deynootweg met de spanten die mogelijk hergebruikt worden bij de tramhalte van lijn 11
  • Afbeelding 2 van 6: 1899

    1899: Van 1879 tot 1925 reed de Stoomtramlijn Hollands Spoor - Scheveningen en vervoerde ook goederen over dit spoor.
  • Afbeelding 3 van 6: 1971

    1971: vanaf 1927 rijdt HTM met elektrische trams tussen Hollands Spoor en Scheveningen. Door het tracé op een vrije baan was deze tram de eerste Nederlandse stadssneltram.
  • Afbeelding 4 van 6: 1985

    1985: Keerlus aan het strand. Een tramlijn met zicht op zee.
  • Afbeelding 5 van 6: 2006

    2006: Vóór de komst van de Morales Boulevard lag de keerlus op het niveau van de strandweg.
  • Afbeelding 6 van 6: Huidige situatie

    In de huidige situatie ligt de keerlus lager dan de boulevard.

Deel dit project:

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte





Geef mij een nieuwe code

Annuleren