In de Zeeruststraat ligt nu een keerlus van de tram. De gemeente en HTM willen de keerlus vervangen door een tailtrack. De tram komt dan aan en vertrekt op hetzelfde stuk spoor. Dit neemt minder ruimte in dan een keerlus, hierdoor krijgt ook de openbare ruimte een nieuwe inrichting.
Eerder hebben bewoners, bezoekers, ondernemers en organisaties meegedacht over de locatie van de halte en functies in het gebied. Met deze inbreng is een ontwerp gemaakt van het gebied met een halte op locatie Dorp Laag. Dit ontwerp werken we nu uit tot een voorlopig ontwerp. We maken keuzes over paden, bankjes en wel of geen speelvoorziening voor kinderen. Je kon hierover meedenken door een vragenlijst in te vullen. Dit kon tot en met 5 juni.
In het ontwerp zie je de locatie van de halte, sport- en speelplekken, groen en paden. Jij kon:
Kiezen uit 3 soorten paden in het hondenlosloopgebied
Kiezen uit 2 soorten wandelpaden van en naar de tramhalte
Kiezen uit wel of geen extra speelvoorziening voor kinderen
Kiezen uit 3 soorten banken
Kiezen uit 3 locaties voor de banken
De gemeente gebruikt de antwoorden uit de vragenlijst voor de verdere uitwerking van het voorlopig ontwerp. Daarna laat de gemeente het ontwerp toetsen door de beheerders en adviescommissie openbare ruimte.
Het project gaat over het gebied tussen de Zeeruststraat, Jacob Pronkstraat, Vuurbaakstraat, Kompasstraat en de Strandweg.
Het spoor van de keerlus van tram 11 is aan vervanging toe. HTM en de gemeente gaan de keerlus vervangen door een tailtrack met een tramhalte. Een tailtrack heeft als voordeel dat het minder spoorruimte in beslag neemt dan een keerlus. Dit biedt kansen om het gebied opnieuw in te richten. Deze kans willen HTM en de gemeente samen met de bewoners, ondernemers en bezoekers oppakken.
De gemeente heeft voor dit project de volgende doelen:
Een toegankelijke en aantrekkelijke tramhalte aan zee maken.
De kwaliteit van de openbare ruimte verbeteren.
Fiets- en wandelroutes verbeteren. We zorgen voor een betere aansluiting op de boulevard en Scheveningen-Dorp.
Indirect draagt het project bij aan het economisch belang om de boulevard van Scheveningen beter bereikbaar te maken met het openbaar vervoer.
De gemeente en HTM hebben al gekozen dat:
Dit project draagt zo veel mogelijk bij aan de uitvoering van de thema’s uit de wijkagenda Scheveningen-Dorp.
Qua ligging heeft dit project een directe relatie met het project Kop Keizerstraat. Binnen de twee projecten wordt onderzocht hoe ze elkaar het beste kunnen versterken.
Voor meer informatie over de andere projecten in Scheveningen-Dorp: https://www.denhaag.nl/nl/stadsdelen/scheveningen/projecten/
Lees wat er tot nu toe is gebeurd op de pagina 'Proces tot nu toe'.
Heb je vragen over dit project? Kijk of je vraag tussen de andere veelgestelde vragen staat. Zo niet, neem contact op met nieuwehalteaanzee@denhaag.nl.
Wil je op de hoogte blijven van dit project? Meld je dan aan voor updates.
Laat je inspireren door de geschiedenis van de tramhalte. De spanten worden niet hergebruikt.
Wil je op de hoogte blijven van dit project? Vul dan je e-mailadres in.