Heb je vragen over dit project? Kijk of je vraag tussen de veelgestelde vragen staat. Zo niet, neem contact op via nieuwehalteaanzee@denhaag.nl.
Het spoor van de keerlus van tram 11 is aan vervanging toe. HTM en de gemeente gaan de keerlus vervangen door een tailtrack met een eindhalte aan zee. Een tailtrack heeft als voordeel dat het minder spoorruimte in beslag neemt dan een keerlus. Dit biedt kansen om het gebied opnieuw in te richten. Deze kans willen HTM en de gemeente samen met de bewoners, ondernemers en bezoekers oppakken.
De gemeente heeft voor dit project de volgende doelen:
De gemeente en HTM hebben al vastgesteld dat:
HTM en de gemeente hebben gezamenlijk de plek van de tailtrack en de tramhalte bepaald.
De huidige keerlus kent een aantal nadelen, onder andere:
De opstaphalte is niet toegankelijk. Bijvoorbeeld voor mensen in een rolstoel of met een kinderwagen of buggy.
Er zijn meerdere stopplaatsen op de keerlus. Dit veroorzaakt veel geluidsoverlast en slijtage aan het spoor.
Een gedeelte van de huidige keerlus staat structureel onder water om geluid te dempen.
Met de aanleg van een tailtrack worden bovenstaande nadelen verholpen. Een trailtrack zorgt voor minder geluidsoverlast en trillingen en minder slijtage aan het spoor. De halte is goed bereikbaar en toegankelijk voor mindervalide reizigers.
De werkzaamheden starten volgens huidige planning in het najaar van 2026.
De nieuwe plek van de tramhalte biedt een ideale toegang tot de boulevard. De sporen liggen verder van de bewoners af en hebben minder bochten waardoor er minder (geluids)overlast voor omwonenden wordt veroorzaakt.
Alle andere overwogen plekken waren minder geschikt.
De historische waarde van deze spanten is groot vanwege de vorm, het materiaalgebruik en de constructiewijze. Ze bestaan uit ijzeren platen met een sierlijke contour en met daarin openingen die op ‘hoekpunten’ zijn versterkt door platen die door middel van klinknagels zijn bevestigd.
De spanten zijn afkomstig uit het tramstation Scheveningen dat in 1879 in gebruik werd genomen. Dit was een station voor de eerste stoomtram van Nederland, tussen Den Haag en Scheveningen. De gemeente heeft vijf spanten (delen van het dak) van de perronkap van dat station teruggevonden in een bedrijfshal van de Forma Haring in Delft.
De functies blijven behouden, maar worden anders ingericht.
De volgende functies krijgen sowieso een plek in het gebied:
Tramhalte
Groen
Sportplek
Speelplek
Hondenlosloopgebied
Wandelpaden
Fietspaden
Zitplekken
Openbaar toilet
Wachtruimte HTM
Opstalplek voertuigen HTM
Je hebt op verschillende momenten een andere invloed:
Raadplegen: van 18 april tot en met 12 mei kun je via deze website, de inloopbijeenkomst (op 25 april) en de straatgesprekken laten weten wat jij belangrijk vindt voor de eindhalte en het gebied. De gemeente maakt op basis van de reacties drie schetsen.
Adviseren: in juni 2024 kun je reageren op de drie schetsen van de eindhalte en het gebied en de gemeente adviseren welke schets de voorkeur heeft en waarom. De gemeente maakt op basis van de reacties één schetsontwerp. In het schetsontwerp staan de plaats en grootte van de functies (sportplek, speelplek, groen, wandelpaden etc.) die een plek krijgen in het gebied.
Na de zomer kun je meedenken over het voorlopig ontwerp. In het voorlopig ontwerp gaan we de vorm van de functies (sportplek, speelplek, groen, wandelpaden etc.) verder uitwerken. Denk bijvoorbeeld aan het soort speel- en sporttoestellen. We maken later bekend hoe en wanneer je kunt meedenken.
Iedereen die gebruik maakt van de eindhalte en het gebied mag meedoen: bewoners, ondernemers en bezoekers.
De gemeente gebruikt de reacties om te ontdekken wat bewoners, ondernemers en bezoekers belangrijk vinden. Op basis van de voorkeuren maken we drie schetsen. In elke schets hebben verschillende functies (sportplek, speelplek, groen, wandelpaden etc.) een andere plaats of grootte. In juni 2024 kun je reageren op de drie schetsen.
Uit gebruiksvriendelijkheid werkt deze site zonder wachtwoorden. Je hoeft geen wachtwoord te onthouden om toegang te hebben tot de site. Ook vinden wij het veel veiliger om geen wachtwoorden op te slaan van onze gebruikers. Op die manier kunnen wij jouw privacy het beste waarborgen.
De gemeente neemt maatregelen om misbruik van en ongeautoriseerde toegang tot persoonsgegevens te beperken. Meer weten over privacy en beveiliging van persoonsgegevens? Lees dan onze privacyverklaring.
Voor je eigen veiligheid is de link in de ontvangen e-mail maar 48 uur geldig. Na registratie herkent onze server telkens wanneer je inlogt weer dat jij het bent. Wel zo makkelijk!
Vervelend dat de site niet werkt. We willen dit snel oplossen. Neem contact met ons op. Geef een korte uitleg waar het mis gaat en eventueel de link van de pagina waar het over gaat. We proberen het probleem dan zo snel mogelijk op te lossen.
Wil je op de hoogte blijven van dit project? Vul dan je e-mailadres in.