Heb je vragen over dit project? Kijk of je vraag tussen de veelgestelde vragen staat. Zo niet, neem contact op via nieuwehalteaanzee@denhaag.nl.
Het spoor van de keerlus van tram 11 is aan vervanging toe. HTM en de gemeente gaan de keerlus vervangen door een tailtrack met een eindhalte aan zee. Een tailtrack heeft als voordeel dat het minder spoorruimte in beslag neemt dan een keerlus. Dit biedt kansen om het gebied opnieuw in te richten. Deze kans willen HTM en de gemeente samen met de bewoners, ondernemers en bezoekers oppakken.
De gemeente heeft voor dit project de volgende doelen:
De gemeente en HTM hebben al gekozen dat:
De gemeente en HTM hebben in een eerdere fase een voorstudie gedaan naar de plek en de vorm van de tramhalte. Hierin zijn technische, praktische en culturele aspecten meegewogen waaruit een voorkeur voor een positie met verbinding aan de boulevard en het hergebruik van de historische spanten is gekomen.
Tussen half april en half mei 2024 hebben bewoners en andere gebruikers van het gebied meegedacht over de nieuwe inrichting van het gebied en de sfeer voor de tramhalte en het sporten en spelen. Hier hebben zo'n 160 bewoners online over meegedacht. Ook hebben we zo’n 70 mensen gesproken via straatgesprekken en op de informatiemarkt. Dat heeft veel waardevolle inbreng opgeleverd én ook nieuwe inzichten.
We hebben meerdere vragen en opmerkingen gekregen over onze keuze om de plek van het spoor en het hergebruik van de historische spanten vast te stellen en hier geen keuzemogelijkheden in te bieden. Deze inbreng heeft het projectteam overtuigd om hier opnieuw naar te kijken. We kijken daarom naar andere plekken en uiterlijke vormen van de tramhalte en werken extra varianten uit waarop in september gereageerd mag worden.
De huidige keerlus kent een aantal nadelen, onder andere:
De opstaphalte is niet toegankelijk. Bijvoorbeeld voor mensen in een rolstoel of met een kinderwagen of buggy.
Er zijn meerdere stopplaatsen op de keerlus. Dit veroorzaakt veel geluidsoverlast en slijtage aan het spoor.
Een gedeelte van de huidige keerlus staat structureel onder water om geluid te dempen.
Met de aanleg van een tailtrack worden bovenstaande nadelen verholpen. Een trailtrack zorgt voor minder geluidsoverlast en trillingen en minder slijtage aan het spoor. De halte is goed bereikbaar en toegankelijk voor mindervalide reizigers.
De werkzaamheden starten volgens huidige planning ergens in 2027.
De historische waarde van deze spanten is groot vanwege de vorm, het materiaalgebruik en de constructiewijze. Ze bestaan uit ijzeren platen met een sierlijke contour en met daarin openingen die op ‘hoekpunten’ zijn versterkt door platen die door middel van klinknagels zijn bevestigd.
De spanten zijn afkomstig uit het tramstation Scheveningen dat in 1879 in gebruik werd genomen. Dit was een station voor de eerste stoomtram van Nederland, tussen Den Haag en Scheveningen. De gemeente heeft vijf spanten (delen van het dak) van de perronkap van dat station teruggevonden in een bedrijfshal van de Firma Haring in Delft.
Het uitgangspunt voor het uitvoeren van de dienstregeling is dat het aantal sporen op een eindpunt minimaal moet voldoen aan het aantal lijnen + 1. Het aantal benodigde opstelplekken voor trams inclusief in-/uitstaphalte is afhankelijk van het gebruik van de halte. Voor de halte Scheveningen Haven is dat de flexibiliteit voor de inzet van extra trams tijdens warme zomerse dagen, tijdens evenementen en bij calamiteiten. Daarbij kijkt HTM ook naar de lange termijn, dus 10, 20, 30 jaar vanaf nu. HTM voorziet een flinke groei van het aantal reizigers richting 2040, mede gebaseerd op de groei van de stad Den Haag. Dat vraagt om de juiste randvoorwaarden in het ontwerp. Het ontwerp van de halte voor locatie dorp, strand en duin met drie sporen en bijbehorende in-/uitstaphalten biedt zowel tijdelijke opschalingsmogelijkheden als meer structurele uitbreiding van het vervoersaanbod in de toekomst.
In de huidige keerlus op het eindpunt Scheveningen Haven heeft HTM de mogelijkheid om vier trams op te stellen. In de praktijk betekent dit dat de eerste twee trams moeten doorrijden naar de instaphalten, waarbij ze gebruik maken van zowel het binnen- als het buitenspoor. De andere twee trams kunnen zich dan opstellen achter de eerste twee trams. Zij kunnen pas naar de halte rijden als de voorste trams vertrekken met reizigers. Als je bij een tailtrack halte plek wilt hebben voor vier trams, moet je daarvoor een middenhalte aanleggen van 75 meter lang. Dit heeft niet alleen een enorme impact op de ruimte, maar zorgt voor minder flexibiliteit. De trams kunnen dan namelijk niet in de juiste volgorde vertrekken. Daarnaast komt het niet vaak voor dat er vier trams tegelijkertijd op de halte Scheveningen Haven staan. Daarom heeft HTM nu de eis gesteld om niet 4 opstelplekken te hebben voor de tram, maar drie. Dit zal dan wel zijn op drie sporen. Twee trams stoppen dan bij een middenhalte en een bij de enkelvoudige halte. Deze halten hebben dan een lengte van 40 meter. Hiermee is de halte korter en kunnen de trams in de juiste volgorde wegrijden.
Het derde spoor inclusief halte draagt bij aan een flexibele bedrijfsvoering van HTM. Bij een grote aan- en afvoer van reizigers bij evenementen of mooie zomerse dagen kunnen ook bij het eindpunt van lijn 11 extra trams worden ingezet. Daarnaast staat de halte Scheveningen Haven, naast de halten Kurhaus/Zwarte Pad, garant voor bereikbaarheid van Scheveningen - Bad. Hiervoor moet het mogelijk zijn om extra trams in te zetten van en naar Scheveningen. Bijvoorbeeld door extra trams te laten rijden op tramlijn 11, of het inzetten van extra trams tussen halte Scheveningen Haven en halte Zwarte pad richting station Holland Spoor dan wel Den Haag Centraal, of door het doortrekken van tram 17 via het traject van tram 11 naar het eindpunt Scheveningen Haven.
Het gebruik van een tramlijn kan nooit beoordeeld worden op een enkele halte. Op het traject zijn altijd meer drukke en meer rustige halten. Het aantal reizigers dat gebruik maakt van tram 11 waren er zo’n 330.000 in maart 2024 en 250.000 in juli 2024. Dit was in maart 2023 ongeveer 279.000 en juli 2023 ongeveer 243.000. Zie voor meer informatie het OV dashboard op de website van HTM.
De HTM rijdt al enige jaren niet de volledige dienstregeling voor tram 11. Eerst was dat vanwege corona en nu vanwege personeelstekort. De frequentie is op dit moment 5x per uur tijdens de spits (dit moet zijn: 6x per uur), in de daluren tot 20.00 uur ’s avonds 4x per uur en na 20.00 uur 3x per uur (dit moet zijn: 4x per uur). Deze lagere frequentie heeft ook gevolgen voor het gebruik van de sporen op de eindhalte van tram 11.
Het tweede (binnen)spoor wordt nu ook gebruikt voor trambestuurders die rijden op lijn 11. Zij hebben hun grote rust altijd op het eindpunt van lijn 11 Scheveningen Haven en niet op het eindpunt Hollands Spoor. Daarnaast wordt het tweede spoor gebruikt bij de inzet van extra trams tijdens warme zomerse dagen of evenementen.
Deze halte is een prima alternatief voor tram 1 als er sprake is van een verstoring op het traject van lijn 1 tussen World Forum en halte Zwarte Pad. Nu moeten we bij zo een verstoring uitwijken naar Grote Kerk om de tram daar te laten keren. Daardoor komt er bij een verstoring een flink deel van lijn 1 te vervallen. Als deze door kan rijden tot de eindhalte van tram 11, kunnen we reizigers dichter bij hun gewenste eindbestemming brengen.
De functies blijven behouden, maar worden anders ingericht.
De volgende functies krijgen sowieso een plek in het gebied:
Tramhalte
Groen
Sportplek
Speelplek
Hondenlosloopgebied
Wandelpaden
Fietspaden
Zitplekken
Openbaar toilet
Opstalplek voertuigen HTM
Je hebt op verschillende momenten een andere invloed:
Vanaf maart 2025 kun je meedenken over het voorlopig ontwerp. In het voorlopig ontwerp gaan we de vorm van de functies (tramhalte, sportplek, speelplek, groen, wandelpaden etc.) verder uitwerken. Denk bijvoorbeeld aan het soort speel- en sporttoestellen. We maken later bekend hoe en wanneer je kunt meedenken.
Iedereen die gebruik maakt van de tramhalte en het gebied mag meedoen: bewoners, ondernemers en bezoekers.
Het resultaat van deze participatieronde vind je begin oktober op deze website. Ook stuurt de gemeente een email update (meld je hier aan) en volgen er berichten via De Scheveninger en de kanalen van Bewonersorganisatie WOS. Mocht het resultaat van deze participatieronde geen duidelijke locatie- of inrichtingsvoorkeur geven, dan gaan de gemeente en HTM eerst met verschillende belangenorganisaties in gesprek voordat er een definitieve keuze wordt gemaakt.
Wij vragen je om je te registreren met een e-mailadres, naam en postcode. We vragen om je postcode. Zo kunnen we de uitkomst van de participatie beter duiden. Ook kunnen wij IP-adressen zien, zodat wij een check kunnen doen op onregelmatigheden. Deze gegevens worden 2 maanden na afronding van het project verwijderd.
Ja, want de gemeente koppelt jouw e-mailadres en naam niet aan de stem die je hebt uitgebracht. Jouw stem is wel gekoppeld aan de postcode en het IP-adres.
Uit gebruiksvriendelijkheid werkt deze site zonder wachtwoorden. Je hoeft geen wachtwoord te onthouden om toegang te hebben tot de site. Ook vinden wij het veel veiliger om geen wachtwoorden op te slaan van onze gebruikers. Op die manier kunnen wij jouw privacy het beste waarborgen.
De gemeente neemt maatregelen om misbruik van en ongeautoriseerde toegang tot persoonsgegevens te beperken. Meer weten over privacy en beveiliging van persoonsgegevens? Lees dan onze privacyverklaring.
Voor je eigen veiligheid is de link in de ontvangen e-mail maar 48 uur geldig. Na registratie herkent onze server telkens wanneer je inlogt weer dat jij het bent. Wel zo makkelijk!
Vervelend dat de site niet werkt. We willen dit snel oplossen. Neem contact met ons op. Geef een korte uitleg waar het mis gaat en eventueel de link van de pagina waar het over gaat. We proberen het probleem dan zo snel mogelijk op te lossen.
Wil je op de hoogte blijven van dit project? Vul dan je e-mailadres in.