Spring naar inhoud

Veelgestelde vragen

Heb je vragen over dit project? Kijk of je vraag tussen de veelgestelde vragen staat. Zo niet, neem contact op via nieuwehalteaanzee@denhaag.nl

Algemeen

Waarom worden de eindhalte en het gebied opnieuw ingericht?

Het spoor van de keerlus van tram 11 is aan vervanging toe. HTM en de gemeente gaan de keerlus vervangen door een tailtrack met een eindhalte aan zee. Een tailtrack heeft als voordeel dat het minder spoorruimte in beslag neemt dan een keerlus. Dit biedt kansen om het gebied opnieuw in te richten. Deze kans willen HTM en de gemeente samen met de bewoners, ondernemers en bezoekers oppakken. 

Welke doelen heeft de gemeente voor dit project?

De gemeente heeft voor dit project de volgende doelen:

  • Een toegankelijke, aantrekkelijke en zichtbare tramhalte aan zee maken.
  • De kwaliteit van de openbare ruimte verbeteren.
  • Fiets- en wandelroutes verbeteren. We zorgen voor een betere aansluiting op de boulevard en Scheveningen-Dorp. 
  • Indirect draagt het project bij aan het economisch belang om de boulevard van Scheveningen beter bereikbaar te maken met het openbaar vervoer.
Wat staat er al vast?

De gemeente en HTM hebben al vastgesteld dat:  

  • De keerlus wordt vervangen door een tailtrack. 
  • Bestaande functies (tramhalte, sportplek, speelplek en hondenlosloopgebied) behouden blijven en verbeterd worden.   
Wat is er tot nu toe gebeurd?

De gemeente en HTM hebben in een eerdere fase een voorstudie gedaan naar de plek en de vorm van de tramhalte. Hierin zijn technische, praktische en culturele aspecten meegewogen waaruit een voorkeur voor een positie met verbinding aan de boulevard en het hergebruik van de historische spanten is gekomen.

Tussen half april en half mei 2024 hebben bewoners en andere gebruikers van het gebied meegedacht over de nieuwe inrichting van het gebied en de sfeer voor de tramhalte en het sporten en spelen. Hier hebben zo'n 160 bewoners online over meegedacht. Ook hebben we zo’n 70 mensen gesproken via straatgesprekken en op de informatiemarkt. Dat heeft veel waardevolle inbreng opgeleverd én ook nieuwe inzichten.

We hebben meerdere vragen en opmerkingen gekregen over onze keuze om de plek van het spoor en het hergebruik van de historische spanten vast te stellen en hier geen keuzemogelijkheden in te bieden. Deze inbreng heeft het projectteam overtuigd om hier opnieuw naar te kijken. We kijken daarom naar andere plekken en uiterlijke vormen van de tramhalte en werken extra varianten uit waarop in september gereageerd mag worden.

De tramhalte en het spoor

Waarom wordt de keerlus vervangen door een tailtrack?

De huidige keerlus kent een aantal nadelen, onder andere:  

  • De opstaphalte is niet toegankelijk. Bijvoorbeeld voor mensen in een rolstoel of met een kinderwagen of buggy.

  • Er zijn meerdere stopplaatsen op de keerlus. Dit veroorzaakt veel geluidsoverlast en slijtage aan het spoor. 

  • Een gedeelte van de huidige keerlus staat structureel onder water om geluid te dempen.

Met de aanleg van een tailtrack worden bovenstaande nadelen verholpen. Een trailtrack zorgt voor minder geluidsoverlast en trillingen en minder slijtage aan het spoor. De halte is goed bereikbaar en toegankelijk voor mindervalide reizigers. 

Wanneer starten de werkzaamheden en heb ik mogelijk overlast?

De werkzaamheden starten volgens huidige planning in het najaar van 2026.  

Waarom wenst de gemeente de historische spanten (overkapping) van de oude stroomtramhalte te hergebruiken?

De historische waarde van deze spanten is groot vanwege de vorm, het materiaalgebruik en de constructiewijze. Ze bestaan uit ijzeren platen met een sierlijke contour en met daarin openingen die op ‘hoekpunten’ zijn versterkt door platen die door middel van klinknagels zijn bevestigd. 

De spanten zijn afkomstig uit het tramstation Scheveningen dat in 1879 in gebruik werd genomen. Dit was een station voor de eerste stoomtram van Nederland, tussen Den Haag en Scheveningen. De gemeente heeft vijf spanten (delen van het dak) van de perronkap van dat station teruggevonden in een bedrijfshal van de Firma Haring in Delft.  

Het gebied rondom de halte

Wat gebeurt er met de huidige sportplek, speelplek en het hondenlosloopgebied?

De functies blijven behouden, maar worden anders ingericht. 

Wat komt er sowieso in het gebied?

De volgende functies krijgen sowieso een plek in het gebied: 

  • Tramhalte 

  • Groen  

  • Sportplek  

  • Speelplek  

  • Hondenlosloopgebied  

  • Wandelpaden  

  • Fietspaden  

  • Zitplekken 

  • Openbaar toilet    

  • Wachtruimte HTM 

  • Opstalplek voertuigen HTM 

Meedoen

Hoe kan ik meedoen en welke invloed heb ik?

Je hebt op verschillende momenten een andere invloed: 

  • Raadplegen: van 18 april tot en met 12 mei kun je via deze website, de inloopbijeenkomst (op 25 april) en de straatgesprekken laten weten wat jij belangrijk vindt voor de eindhalte en het gebied. De gemeente maakt op basis van de reacties een aantal schetsen.  
  • Adviseren: na de zomervakantie kun je op twee momenten reageren op de schetsen en de gemeente adviseren welke schets de voorkeur heeft en waarom. Dit zal in september gaan over de plek van het spoor en de uiterlijke vorm van de halte. In oktober kan je meedenken over de inrichting van de rest van het gebied. De gemeente maakt op basis van de adviezen in het najaar 2024 één schetsontwerp. In het schetsontwerp staan de plaats en grootte van de functies (tramhalte, sportplek, speelplek, groen, wandelpaden etc.) die een plek krijgen in het gebied.  

Vanaf januari 2025 kun je meedenken over het voorlopig ontwerp. In het voorlopig ontwerp gaan we de vorm van de functies (tramhalte, sportplek, speelplek, groen, wandelpaden etc.) verder uitwerken. Denk bijvoorbeeld aan het soort speel- en sporttoestellen. We maken later bekend hoe en wanneer je kunt meedenken. 

Lees meer over de participatieniveaus 

Wie mag er meedoen?

Iedereen die gebruik maakt van de tramhalte en het gebied mag meedoen: bewoners, ondernemers en bezoekers. 

Wat doet de gemeente met de reacties?

De gemeente gebruikt de reacties om te ontdekken wat bewoners, ondernemers en bezoekers belangrijk vinden. Op basis van de reacties maken we een aantal schetsen en mag je per fase je mening en voorkeur geven. De eerste fase was in april en mei, de tweede fase in september en de derde fase in oktober 2024. De gemeente maakt op basis van de reacties uit de verschillende fases één schetsontwerp. 

De website

Waarom heb ik geen wachtwoord nodig?

Uit gebruiksvriendelijkheid werkt deze site zonder wachtwoorden. Je hoeft geen wachtwoord te onthouden om toegang te hebben tot de site. Ook vinden wij het veel veiliger om geen wachtwoorden op te slaan van onze gebruikers. Op die manier kunnen wij jouw privacy het beste waarborgen.

Hoe veilig is deze site?

De gemeente neemt maatregelen om misbruik van en ongeautoriseerde toegang tot persoonsgegevens te beperken. Meer weten over privacy en beveiliging van persoonsgegevens? Lees dan onze privacyverklaring.

Waarom is de inlog/registratielink maar 48 uur geldig?

Voor je eigen veiligheid is de link in de ontvangen e-mail maar 48 uur geldig. Na registratie herkent onze server telkens wanneer je inlogt weer dat jij het bent. Wel zo makkelijk!

De site werkt niet goed. Waar kan ik dit melden?

Vervelend dat de site niet werkt. We willen dit snel oplossen. Neem contact met ons op. Geef een korte uitleg waar het mis gaat en eventueel de link van de pagina waar het over gaat. We proberen het probleem dan zo snel mogelijk op te lossen.

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte





Geef mij een nieuwe code

Annuleren