Bekijk wat er in de drie fases aan participatie is gedaan.
De gemeente en HTM deden een voorstudie naar de plek en de vorm van de tramhalte. Hier zijn technische, praktische en culturele aspecten meegewogen. Uit de voorstudie kwam een voorkeur voor een positie van de tramhalte met verbinding aan de boulevard (locatie ‘Strand’) en het hergebruik van historische spanten.
De gemeente heeft ook andere locaties bekeken. Bekijk de locaties en lees waarom ze niet haalbaar zijn.
Vergroot de afbeelding door te klikken
Een lange halte met 2 perrons, met weinig bochten en dicht bij de boulevard.
Niet haalbaar, omdat:
Tussen half april en half mei 2024 dachten bewoners en andere gebruikers van het gebied mee over de nieuwe inrichting van het gebied en de sfeer voor de tramhalte en het sporten en spelen.
Ongeveer 160 bewoners dachten online mee. Daarnaast spraken we zo’n 70 mensen tijdens straatgesprekken en de informatiemarkt op 25 april 2024 in MuZee Scheveningen. Tijdens de straatgesprekken spraken we zowel bewoners als bezoekers en bij de informatiemarkt alleen bewoners.
De deelnemers gebruiken het gebied op dit moment het meeste om de tram te nemen, richting het strand te wandelen en te spelen. De functies die deelnemers het belangrijkste vinden voor de toekomst zijn: groen (66%), tram nemen (42%) en spelen (38%). Voor bezoekers is een openbaar toilet ook belangrijk.
Bewoners zijn enthousiast over de huidige speeltuin en vinden het fijn dat het gebied ook groen is en dat er ruimte is om een hond uit te laten. Sommige bewoners vinden dat er wel wat meer verschillend groen kan komen en andere bewoners zijn juist erg te spreken over het duinlandschap. Verder vinden mensen het geluid van de tram storend en willen ze geen bebouwing in het gebied.
"Dat je de trambaan steeds over moet steken als je naar het strand loopt, maar dat zou bij een tailtrack niet meer hoeven."
"Nog meer groen! Ook bomen bijvoorbeeld die schaduw geven.”
"Ik vind de speeltoestellen en voetbalkooi fijn in combinatie met het duinlandschap.”
Deelnemers hadden een verdeelde voorkeur voor de keuze tussen een moderne (22%) en een historische uitstraling (27%). Een groot deel van de deelnemers koos voor neutraal. Voor de sfeer van het sporten en spelen kozen ook veel deelnemers voor neutraal omdat zij hier geen gebruik van maken. Onder de ouders die we spraken was wel voorkeur voor een natuurlijke speeltuin (hout en zachte kleuren) ten opzichte van een speeltuin met een moderne sfeer.
Deze participatiefase leverde veel waardevolle inbreng op én ook nieuwe inzichten. De gemeente kreeg meerdere vragen en opmerkingen over waarom de keuze voor de plek van het spoor en het hergebruik van de spanten al was gemaakt. Een paar bewoners stelden andere locaties voor. Daarom besloot het projectteam hier opnieuw naar te kijken.
HTM en de gemeente onderzochten de voorgestelde locaties van bewoners. Resultaat: drie locaties die voldoen aan de gestelde eisen, locatie ‘Dorp’, ‘Duin’ en ‘Strand’. Ook is voor elke locatie de optie om een halte te maken met of zonder hergebruik van de historische spanten. Bewoners konden van 13 september tot en met 1 oktober 2024 stemmen op de locaties en het wel of niet hergebruiken van historische spanten. Ook konden zij voor- en nadelen omschrijven van de locaties.
De halte ligt dicht bij de plek van de huidige uitstaphalte, op de hoogte van de Zeeruststraat.
De halte ligt zo dicht mogelijk bij de Strandweg en sluit aan op de hoogte van de boulevard.
De halte ligt midden in het duingebied, ingebed in het groen, iets verhoogd.
Thema: | Locaties |
Thema: | Spanten |
Thema: | Spanten |
Thema: | Locaties |
Thema: | Locaties |
In totaal zijn er 172 stemmen uitgebracht. Bijna alle deelnemers komen uit Scheveningen en 73% uit postcodegebied 2583 en 2584 (dichtbij de keerlus). De gemeente en HTM spraken ook met een aantal belangenorganisaties, zoals Stichting Voorall en Rover.
Locatie 'Dorp' kreeg de meeste stemmen (64%). In deze variant ligt de halte dicht bij de Jacob Pronkstraat, zo ontstaat ruimte voor een groenere inrichting in het gebied richting de boulevard.
De belangenorganisaties gaven aan dat het belangrijk is dat de boulevard en een tramhalte goed bereikbaar zijn voor bijvoorbeeld mindervaliden en mensen met kinderwagens. Alle locaties bieden een toegankelijke halte, maar zij vinden de boulevard het meest toegankelijk via locatie ‘Strand’. Bij deze locatie hoeven reizigers niet via een hellingbaan bij de boulevard te komen, maar stappen de reizigers direct op boulevardniveau in en uit de tram. Locatie 'Strand’ kreeg 19% van de stemmen en locatie ‘Duin’ kreeg 17% van de stemmen.
Van de stemmers op locatie ‘Dorp’ willen de meesten (79%, met name direct omwonenden) geen historische spanten op deze plek. Zij geven als motivatie dat zij vrezen dat de hoge en brede spanten veel zeezicht ontnemen. Bij de andere locaties was het aantal stemmers veel lager en de verdeling tussen met of zonder hergebruik van spanten was minder uitgesproken.
De gemeente en HTM waarderen de betrokkenheid van alle participanten en belangenorganisaties. Op basis van de overtuigende voorkeur in de stemmen, is besloten locatie ‘Dorp’ te kiezen en deze verder uit te werken zonder het hergebruik van spanten. De gemeente en HTM wilden de halte op locatie ‘Dorp’ en het gebied eromheen verder ontwerpen. Mede op voorstel van de bewonersvereniging, koos de gemeente ervoor de participatie in deze volgende fase anders in te richten.
De gemeente en HTM stelden een ‘elftal van de lus’ samen. Dit team van bewoners en ondernemers representeert de omgeving en verschillende belangen. Het elftal kwam tijdens twee ontwerpsessies (7 en 25 november 2024) met het projectteam van de gemeente en HTM samen om tot een gedragen schetsontwerp van het gebied rondom de tailtrack te komen.
Het elftal bestond uit bewoners uit de volgende straten en partijen: Zeeruststraat (3 bewoners), Jacob Pronkstraat (2 bewoners), Weststraat (3 bewoners), Kompasstraat (1 bewoner), bewonersorganisatie WOS en BIZ Keizerstraat.
De bewoner van de Kompasstraat kon uiteindelijk niet deelnemen aan de bijeenkomsten.
Tijdens de bijeenkomsten werd duidelijk dat de deelnemende bewoners in het elftal uiteenlopende perspectieven hadden over de positie van de halte. Er bleek in de groep geen collectief draagvlak te zijn voor locatie ‘Dorp’. Er was vanuit een aantal deelnemers een sterke voorkeur voor het bespreken van nieuwe locaties. Hierdoor kwamen we in de eerste bijeenkomst nog tot samen schetsen en bespraken we verder vooral veel nieuwe locaties.
Het resultaat van de ontwerpsessies zijn twee voorstellen voor locaties van de halte: een optimalisatie van locatie ‘Dorp’ en een nieuwe locatie. Naar deze locaties moet nog onderzoek worden gedaan.
Optimalisatie locatie ‘Dorp': het spoor van de tramhalte wordt 26 cm verlaagd; hierdoor komt het spoor niet op 8.30 m +NAP maar op 8.04 m +NAP te liggen.
Nieuwe locatie: een aanpassing op locatie ‘Strand’, namelijk ‘Strand laag’, zodat deze lager komt te liggen dan in het eerdere ontwerp. Het spoor komt dan ongeveer op de hoogte van het huidige spoor te liggen. Om de halte te verlagen, komt deze verder van de boulevard af te liggen omdat het anders niet past door de ondergrondse zeewering. Wel zijn hiervoor scherpere bochten nodig. De gemeente en HTM onderzoeken of deze ligging mogelijk is. Ook de toegankelijkheid is bij deze halte nog niet voldoende onderzocht. Het is niet zeker of hier een passende oplossing voor kan worden gevonden.
Over deze uitkomst van de twee ontwerpbijeenkomsten gaan de gemeente en HTM zich heroriënteren. Hiervoor is afstemming nodig binnen het projectteam, maar ook bestuurlijk. Om dit zorgvuldig uit te voeren hebben we tijd nodig. We streven ernaar om in januari 2025 terug te komen op het vervolg van het participatie- en ontwerpproces.
Wil je op de hoogte blijven van dit project? Vul dan je e-mailadres in.