Spring naar inhoud

3. Halte duin

De halte ligt midden in het duingebied, ingebed in het groen, iets verhoogd. Dit wordt een korte, compacte halte. De halte heeft bijna geen bochten. De halte is goed ingepast in het groen, tussen de boulevard en het dorp in. Ook zijn het groengebied en de sport- en spelvoorzieningen toegankelijk vanuit de buurt. 

Bekijk de reacties
Lees meer over de spanten

Gevolgen

  • De halte ligt in het groen tussen de boulevard en het dorp in.

  • De halte ligt lager dan de boulevard, maar hoger dan de Zeeruststraat​.

  • Het groen langs de boulevard wordt minder onderbroken door de halte. 

  • Afbeelding 1 van 3: Bovenaanzicht halte duin

    Vergroot de afbeelding
  • Afbeelding 2 van 3: Halte duin zonder spanten

    Halte duin zonder spanten tussen straatniveau en het niveau van de boulevard in (+9.40 Normaal Amsterdams Peil (NAP)) Vergroot de afbeelding
  • Afbeelding 3 van 3: Halte duin met spanten

    Halte duin met spanten tussen straatniveau en het niveau van de boulevard in (+9.40 Normaal Amsterdams Peil (NAP)) Vergroot de afbeelding
In de volgende fase van dit project vragen we je mee te denken over de inrichting van het gebied. De speel- en sportplekken zijn daarom nu nog niet ingetekend in het ontwerp, maar komen er wel!

Liever met of zonder spanten?

De nieuwe halte biedt kansen om de oude spanten van het tramstation aan de Gevers Deynootweg (1879) terug te plaatsen. Met de oude spanten wordt het perron rond de 2-3 meter breder en 3,3 meter hoger dan de standaard tramhalte. 

De nieuwe halte kan ook worden ingericht met de herkenbare halte inrichting van HTM. Je ziet deze inrichting op veel plekken in de stad. Het perron van een standaardhalte voor deze locatie is dan zo’n 5-6 meter breed. De halte is ongeveer 3 meter hoog. 

Met spanten

Zonder spanten

Bekijk de reacties

Voordelen

Wat vind je goed aan deze locatie?

Inge Riezebos | 13 september 2024 11:11

Het enige voordeel is dat deze locatie beter is dan 'locatie strand', omdat het station daarbij nog veel hoger zal worden door de gelijktrekking met de boulevard.



Leo Eckhardt | 13 september 2024 16:08

Beste inpasbaar in de lokatie. Je stap uit of in het duin. Wil dit zonder spanten , de overkaping zal als er mensen staan de geluiden versterken ben ik bang voor en er zal onder de overkapping geslapen gaan worden zoals nu gebeurt op bankjes in het honden veldje. En de omgeving zonder spanten zal het duin beter tot zijn recht laten komen.



petra Teeuwen | 26 september 2024 11:32

Voor mij persoonlijk beter dan pal voor mijn uitzicht wat dorp zou inhouden. De tram komt zeer veel en op drukke dagen lopen veel mensen door het duingebiedje. Dat voorkom je met deze optie meer.



Loes van Velthuysen | 27 september 2024 20:24

Dit zou een interessante optie kunnen zijn als de halte in de schaduw van het duin zou worden gebouwd. Dan heeft de halte het minste effect op het uitzicht. Deze tekening klopt niet omdat de verhoudingen niet kloppen, het perspectief vanuit de weststraat vanuit de lucht is ipv uit de woning. Bovendien loopt het duin in de bestaande situatie meer door naar het midden van het terrein.



petra Teeuwen | 26 september 2024 11:03

het stuk groen kan aan de (vanuit Weststraat bezien) aan de rechterzijde vergroot worden aangezien de rails gaan wegvallen. Door Bijvoorbeeld het duin aan de zijde van de Weststraat op te hogen zou het spoor meer kunnen wegvallen voor bewoners die lager wonen. Het is moelijk te zien maar id deze lokatie nu getekend op de plaats waar nu de kooi staat?



Nadelen

Wat vind je minder goed of mis je bij deze locatie?

Ruud Overwater | 13 september 2024 15:36

Duin: halte splits het groen, daardoor minder groen. Verhoging grond is nadelig voor het uitzicht voor de mensen die lager wonen.



Inge Riezebos | 13 september 2024 11:05

Door de ophoging wordt ook bij deze locatie het laatste duingebiedje aan de boulevard volledig vernietigd en worden reizigers meer blootgesteld aan de harde wind! Er blijft zeer weinig (en versnipperde) ruimte over voor
recreatievoorzieningen, hondenuitlaatplaats en het ‘groen’. En het allerbelangrijkste: het neemt voor de meeste omwonenden een groot deel van hun zeezicht weg! Vooral wanneer er gebruik wordt gemaakt van de spanten en het station 2-3 meter breder en 3,3 meter hoger wordt!



Leo Eckhardt | 14 september 2024 08:19

Het 3e spoor doet de halte massaal doen uitzien, waardoor er minder groen/duin over blijft.



Rolf Tempelaar | 15 september 2024 17:29

Het duin gebied word in tweeën gesplitst. Waardoor de indeling wat lastiger word.



Rieme Gleijm | 28 september 2024 12:21

De hogere ligging is ongunstig voor het uitzicht van de omwonenden. Het groengebied wordt met deze optie verdeeld.



Kees Bal | 26 september 2024 17:37

Deze variant kent dezelfde 7 bezwaren die ik bij scenario Strand heb genoemd, zij het in iets mindere mate. Nog steeds een enorme aanslag op het groen en het zicht. Onwenselijk.



Kees Bal | 26 september 2024 17:43

Het duin wordt door de centrale aanleg van het grote perron in het midden eigenlijk een groot stationsterrein met groene rand (ipv van groot aaneengesloten duingebied). Dat terwijl er geen noemenswaardig voordeel te noemen valt t.o.v. van de Dorp variant.



Loes van Velthuysen | 27 september 2024 20:25

dat de plannen nu in deze situatie een verhoging hebben ingeplanned



petra Teeuwen | 26 september 2024 11:30

Het is mij niet duidelijk wat íets opgehoogd' inhoud. Is dit een meter, hoger dan de voedbalkooi?



Bekijk de andere locaties

Benieuwd naar de andere locaties?

1. Halte dorp

De halte ligt dicht tegen de Zeeruststraat, op de plek van de huidige uitstaphalte.

Bekijk halte dorp

2. Halte strand

De halte ligt zo dicht mogelijk bij de Strandweg en sluit aan op de hoogte van de boulevard.

Bekijk halte strand

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte





Geef mij een nieuwe code

Annuleren