Spring naar inhoud

2. Halte strand

De halte ligt zo dicht mogelijk bij de Strandweg en sluit aan op de hoogte van de boulevard. Dit wordt een korte, compacte halte. De halte heeft weinig bochten. Er is een goede aansluiting op de boulevard, deze is op korte loopafstand en goed zichtbaar. Ook zijn het groengebied en de sport- en speelvoorzieningen toegankelijk vanuit de buurt. 

Bekijk de reacties
Lees meer over de spanten

Gevolgen

  • De halte ligt direct naast de boulevard. 

  • De halte ligt op dezelfde hoogte als de boulevard​.

  • Het groen langs de boulevard wordt onderbroken door de halte. 

  • Afbeelding 1 van 3: Bovenaanzicht halte strand

    Vergroot de afbeelding
  • Afbeelding 2 van 3: Halte strand zonder spanten

    Halte strand zonder spanten op het niveau van de boulevard (+10.30 Normaal Amsterdams Peil (NAP)) Vergroot de afbeelding
  • Afbeelding 3 van 3: Halte strand met spanten

    Halte strand met spanten op het niveau van de boulevard (+10.30 Normaal Amsterdams Peil (NAP)) Vergroot de afbeelding
In de volgende fase van dit project vragen we je mee te denken over de inrichting van het gebied. De speel- en sportplekken zijn daarom nu nog niet ingetekend in het ontwerp, maar komen er wel!

Liever met of zonder spanten?

De nieuwe halte biedt kansen om de oude spanten van het tramstation aan de Gevers Deynootweg (1879) terug te plaatsen. Met de oude spanten wordt het perron rond de 2-3 meter breder en 3,3 meter hoger dan de standaard tramhalte. 

De nieuwe halte kan ook worden ingericht met de herkenbare halte inrichting van HTM. Je ziet deze inrichting op veel plekken in de stad. Het perron van een standaardhalte voor deze locatie is dan zo’n 5-6 meter breed. De halte is ongeveer 3 meter hoog. 

Met spanten

Zonder spanten

Bekijk de reacties

Voordelen

Wat vind je goed aan deze locatie?

Inge Riezebos | 13 september 2024 10:49

Ik zie geen positieve punten. Het argument 'verbeterde zichtbaarheid' vind ik irrelevant omdat gebruikers van lijn 11 afkomstig zijn uit andere wijken van Den Haag en het station inmiddels wel weten te vinden!



Kees Bal | 26 september 2024 16:21

Deze variant heeft mijns inziens geen voordelen. Toegankelijkheid voor minder validen valt in de andere opties ook prima te regelen, maar dan zonder enorm veel groen en schoonheid in te leveren.



edwin hollanders | 13 september 2024 18:41

Locatie in uit stappen direct aan strand beter ! Let wel op met oversteek plaats fiets pad waar tegenwoordig heel veel e bikes voorbij racen!! Hoop dat er wel een uitlaat plek blijft voor de honden bezitters!



Jet van M. | 19 september 2024 14:57

Dit lijkt mij de beste optie. De ophoging kan prima aangesloten worden aan de bestaande Olieberg. Direct vanaf de boulevard instappen geeft het minste overlast voor de buurt. Daarbij is deze optie veel makkelijker voor mensen met een beperking die met het openbaar vervoer reizen.
Mooi met de spanten. Dat geeft een oude elegante uitstraling.
Creeër onder de verhoogde tramhalte parkeerplaatsen voor bewoners zodat het hele duingebied een rustige natuurlijke uitstraling krijgt.

Inge Riezebos | 20 september 2024 11:06

Er is (gelukkig) geen sprake van aansluiting aan de ‘bestaande Olieberg’, dat zou het project er nog veel massaler uit laten zien. Het gaat niet om overlast door reizigers, deze zijn slechts kort en tijdelijk aanwezig. Het station is echter permanent en vormt daarmee blijvende overlast. Vooral omdat het op deze locatie meters extra moet worden opgehoogd naar boulevardniveau. (ruimte beperkt, zie onderstaande reactie).

Inge Riezebos | 20 september 2024 11:12

Tel daar de extra hoogte bij op wanneer gebruik wordt gemaakt van de spanten (+ bovenleiding) en je kijkt tegen een kolossaal bouwwerk aan van zo’n 8 meter hoog. Allerminst een ‘elegante’, noch natuurlijke uitstraling! ‘Parkeerplaatsen onder de halte’ is uiteraard geen optie: behalve het feit dat de werkzaamheden de zeewering betreffen zou dit buitensporige kosten met zich meebrengen. (ruimte beperkt, zie onderstaande reactie).

Inge Riezebos | 20 september 2024 11:14

Voor het huidige plan op deze locatie zouden zelfs damwanden geslagen moeten worden, met alle gevolgen voor de veiligheid, ‘het groen’, de ecologische waarde van het gebied en de overblijvende ruimte voor alle voorzieningen van dien!



Nadelen

Wat vind je minder goed of mis je bij deze locatie?

Inge Riezebos | 13 september 2024 10:54

Door de ophoging wordt het laatste duingebiedje aan de boulevard vernietigd! Reizigers worden hier veel meer blootgesteld aan de harde wind! Er blijft veel minder ruimte over voor recreatie, hondenuitlaatplaats en ‘groen’ en neemt voor de omwonenden een groot deel van hun zeezicht weg! Eens te meer bij gebruik van de spanten waardoor het station 2-3 meter breder en nog 3,3 meter hoger wordt! N.B.: dit komt bovenop de verhoging die nodig is voor het laten aansluiten op de boulevard!!



Ruud Overwater | 13 september 2024 15:42

Strand: Slechtste optie
- Minste groen
- Meeste geluid.
- Veel onderhoud door zand op de rails.
- Ophoging is erg hoog
- Slecht zicht voor begane grond, 1e etage en 2e etage van de bewoners.



Arno Abbink | 14 september 2024 17:47

Onnodig kostbaar door ophogen rails. Neemt veel zicht weg voor de bewoners. Het groen wordt helemaal doorkruist, dus minder opties.
De meeste strandgasten die vertrekken met de tram zijn ook gekomen met die tram. Ze zullen de halte vast wel weten te vinden, zonder dat ze de tram zien staan.



Chantal Nieuwlaat | 19 september 2024 14:38

Ik zou daarnaast graag horen waarom er 3 sporen nodig zijn. Op dit moment wordt er nooit van het tweede spoor gebruik gemaakt. Ook niet bij evenementen. Wat is de verwachting qua aantal gebruikers van de tram bij topdrukte in de toekomst? Hoe vaak zal er meer dan 1 tram worden ingezet in de toekomst? Als er 2 sporen i.p.v. 3 sporen worden aangelegd, blijft er veel meer ruimte over voor groen en speel/sport faciliteiten en het heeft minder impact op het uitzicht van omwonenden.

Inge Riezebos | 20 september 2024 12:20

Het belangrijkste argument van de gemeente was ‘toekomstbestendigheid’ (met het oog op de komende 10-30 jaar). Maar het tweede spoor wordt inderdaad nooit gebruikt en de reizigersaantallen van 2023 hebben zelfs een dalende tendens laten zien t.o.v. 2019. Ik pleit ervoor om de huidige aanleg te beperken tot twee sporen en pas uit te breiden naar drie als de noodzaak hiertoe zich überhaupt aandient, de ruimte blijft zo (wellicht nog 30 jaar) beschikbaar voor de voorzieningen en het groen!



Kees Bal | 26 september 2024 16:17

Deze optie is mijns inziens met afstand de slechtste variant, en wel om heel veel redenen: 1. Er is een forse ophoging van het terrein nodig waardoor uitzicht voor velen afneemt/verdwijnt en het karakter van het terrein fundamenteel verandert, 2. Het is een enorme aanslag op het groen en de groenbeleving. Niet alleen wordt het terrein in twee stukken geknipt door staal en beton, maar ook kost het de meeste netto meters groen in vergelijking met de andere scenario's.



Kees Bal | 26 september 2024 17:30

Nog een observatie (geldt voor alle scenarios, maar hier is het het meest zichtbaar): het perspectief en de verhoudingen kloppen niet helemaal. Het station lijkt erg klein op de tekening terwijl het er echt heel anders uit zou zien in werkelijkheid (dan is het veel groter). Mij is verteld dat dat door een bepaalde setting in de software komt om een zo breed mogelijk zicht te hebben. Maar dat vertekent dus de verhoudingen. Een gemiste kans en een beetje misleidend helaas.



Kees Bal | 26 september 2024 16:18

(Vervolg van mijn eerdere opsomming). Zowel gemeente als bewoners vinden het maximaliseren van groen heel belangrijk 3. De blootstelling aan de wind, regen en zand is groot. Dat is uitermate onprettig voor de passagiers en ook niet goed voor het materiaal. 4. Het duinparkje wordt eigenlijk één groot rangeerterrein, waaraan flankerend ook nog andere functies worden aangelegd, zodat het een niet harmonieuze pot pourri wordt van losse onderdelen ipv één mooi parkje.



Kees Bal | 26 september 2024 16:18

(Vervolg van mijn eerdere opsomming). 5. Door de ophoging van het terrein en de lange doorloop van het spoor zal in dit scenario het geluid voor iedereen het heftigst zijn. 6. Door halte aan boulevard te verbinden ontstaat een kolossaal en massief betonnen platform. Bezoekers zullen geen duin waarnemen. 7. Met een eventuele overkapping is dit de meest zicht blokkerende variant en verandert unieke en beschermde karakter van Scheveningen-Dorp fundamenteel.



Rieme Gleijm | 28 september 2024 12:19

Door de aanleg van de verhoogde boulevard is voor een groep omwonenden het zicht op de zee al verdwenen. Dat betekent niet dat het ophogen van de halte naar het niveau van de boulevard een herstel is van de oude situatie (zoals de tekst bij de foto's lijkt te suggereren). Dit zal juist voor meer omwonenden het zicht ontnemen.



Chantal Nieuwlaat | 19 september 2024 14:36

Geen van de 3 opties is een optie voor mij. Bij alle opties verdwijnt een aanzienlijk deel van mijn zeezicht. Als optie ‘Strand’ qua hoogte gelijk zou blijven zoals deze nu is, dan zou dat voor mij wel een optie zijn. Waarom moet optie ‘Strand’ op boulevard niveau zijn? Je kunt het pad voor minder valide mensen langer maken met een extra bocht erin of zo, zodat de hellingsgraad nog steeds voldoet aan de norm/eisen. Hetzelfde geldt voor optie ‘Duin’.

Inge Riezebos | 20 september 2024 12:16

Locatie strand op de huidige hoogte is inderdaad helaas geen keuzemogelijkheid. Het argument van de gemeente voor boulevardniveau is ‘verbeterde zichtbaarheid’ maar dat vind ik irrelevant omdat vrijwel alle reizigers uit andere wijken van Den Haag komen en het station inmiddels wel weten te vinden. Bovendien is het merendeel er ook gekomen met diezelfde tram! (beperkte ruimte, zie reactie hieronder).

Inge Riezebos | 20 september 2024 12:17

Voor zowel locatie Duin als Dorp geldt dat het pad voor mensen met een beperking (en wandelwagens etc.) met de juiste hellingsgraad kan worden aangelegd. Om op het strand te komen moeten zij sowieso de afstand overbruggen naar de dichtstbijzijnde hellingbaan (het vissersvrouwtje), waardoor het voordeel van de halte op boulevardniveau voor hen relatief is.



Mathijn Speelman | 24 september 2024 09:10

(1) Bij optie Strand wordt de tramhalte ingetekend op de groeiplaats van een rode lijst paddenstoel (morielje). In de tijd dat ik in Scheveningen woonde heb ik deze hier veelvuldig (verspreid over meerdere jaren) gezien. Met de komst van een tramhalte en alle grondbewerkingen die hier en in de omgeving voor zullen moeten plaatsvinden is het vrijwel zeker dat de soort hier tijdens de ingreep zal verdwijnen.



Mathijn Speelman | 24 september 2024 09:11

(2) Aangezien het hier een rode lijst soort betreft is hier de specifieke zorgplicht (Art 11.27 Bal) van toepassing. Deze geeft aan dat als een initiatiefnemer redelijkerwijs kan weten dat er zich hier een soort van de rode lijst (als bedoeld in artikel 2.19, vijfde lid, onder a, onder 3) voordoet, hij of zij deze inventariseert, potentiële nadelige effecten in kaart brengt, preventieve maatregelen treft, nagaan of deze werken en eventueel activiteiten staken.



Mathijn Speelman | 24 september 2024 09:12

(3) In het geval van deze soort en de beoogde maatregelen denk ik niet dat het mogelijk is de soort te behouden met preventieve/compenserende maatregelen aangezien de soort na de ingreep niet zomaar terug kan keren in verband met de geïsoleerde ligging. Nu men hier nog in het voorstadium zit en er alternatieven voorhanden zijn die veel minder impact hebben op het groen (met name alternatief ‘dorp’ ligt al bij bestaande voorzieningen), lijkt mij het als ecoloog beter om deze uit te werken.

Inge Riezebos | 26 september 2024 18:29

(1) Dankjewel voor je belangrijke inbreng Mathijn, zeer waardevol! De gemeente Den Haag is hier denk ik niet van op de hoogte geweest. Als ze dit geweten hadden zouden ze locatie Strand waarschijnlijk überhaupt niet in aanmerking hebben genomen, temeer omdat er een betere optie beschikbaar is! De gemeente hecht veel waarde aan de bescherming en versterking van de stadsnatuur, hanteert de ‘Nota Stadsnatuur’ (verhoging biodiversiteit) en hanteert bovendien een Soortenmanagementplan (SMP).

Inge Riezebos | 26 september 2024 18:29

(2) Voor soorten als de huismus, gierzwaluw en meerdere vleermuissoorten die in en rondom het gebied aanwezig zijn (en mogelijk andere bijzondere plantensoorten) is het denk ik ook relevant dat het gebied zo veel mogelijk in zijn huidige vorm intact blijft. Met name de huismus zien we regelmatig foeragerend in het hoge helmgras!

Inge Riezebos | 26 september 2024 18:30

(3) Al met al voldoende zwaarwegende argumenten om de keuze op locatie Dorp te laten vallen dunkt mij! Op locatie Dorp bevinden zich immers geen ‘rode lijst-soorten’, de voorzieningen liggen daar al, en er hoeft niet te worden opgehoogd, waardoor het gebied zoveel mogelijk intact blijft! De argumenten pleiten ook voor het achterwege laten van de spanten, aangezien het station daardoor aanzienlijk kleiner blijft!



Rieme Gleijm | 28 september 2024 12:14

Deze optie lijkt totaal gericht op de toerist / bezoeker, niet op de omwonenden. Het uitzicht zal voor veel omwonenden drastisch veranderen. Het groengebied wordt nog meer dan bij de optie duin doorsneden en verdeeld. Over de spanten, een onnodig hoge halte die veel zicht zal wegnemen. Het sluit qua stijl ook niet aan bij de boulevard.



Ezra Verkijk | 26 september 2024 10:06

Er moet flink bezuinigd worden op het OV; ik heb liever dat de frequentie verhoogd/gelijk blijft ipv. dat er door deze geldsmijterij straks nog minder trams gaan rijden.

HOU DE KEERLUS
Een ander probleem is dat museum trams niet meer op deze halte kunnen komen ivm het verwijderen van de keerlus.
Het slopen van Haagse cultuur, moet stoppen!



Loes van Velthuysen | 27 september 2024 20:27

Zeer prominent. Geen onderdeel van de omgeving



Bekijk de andere locaties

Benieuwd naar de andere locaties?

1. Halte dorp

De halte ligt dicht tegen de Zeeruststraat, op de plek van de huidige uitstaphalte.

Bekijk halte dorp

3. Halte duin

De halte ligt midden in het duingebied, ingebed in het groen, iets verhoogd.

Bekijk halte duin

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte





Geef mij een nieuwe code

Annuleren