De halte ligt dicht bij de plek van de huidige uitstaphalte, op de hoogte van de Zeeruststraat. Dit wordt een korte, compacte halte. De halte heeft zo min mogelijk bochten. De halte ligt zo dicht mogelijk bij het dorp. Er is groen mogelijk bij de boulevard.
De halte ligt in de buurt van de huidige uitstaphalte.
De halte ligt niet direct naast de boulevard.
De halte ligt redelijk parallel (dit betekent in dezelfde richting) aan de Zeeruststraat.
De halte ligt op dezelfde hoogte als de Zeeruststraat.
Er zijn speelplekken achter de halte.
De nieuwe halte biedt kansen om de oude spanten van het tramstation aan de Gevers Deynootweg (1879) terug te plaatsen. Met de oude spanten wordt het perron rond de 2-3 meter breder en 3,3 meter hoger dan de standaard tramhalte.
De nieuwe halte kan ook worden ingericht met de herkenbare halte inrichting van HTM. Je ziet deze inrichting op veel plekken in de stad. Het perron van een standaardhalte voor deze locatie is dan zo’n 5-6 meter breed. De halte is ongeveer 3 meter hoog.
Wat vind je goed aan deze locatie?
Verreweg de beste optie! Het station wordt hier niet opgehoogd en de locatie ligt het meest aan de buitenkant van het gebied waardoor het duingebied het minst beschadigd wordt! Géén bochten, de locatie laat de meeste ruimte over voor alle recreatieve voorzieningen en 'meer groen' en houdt voor de overgrote meerderheid van de bewoners het zeezicht zoveel mogelijk intact!
N.B. Doordat deze locatie het meest aan de buitenkant van het gebied ligt en het station niet opgehoogd hoeft te worden wordt het duingebied het minst beschadigd!
Dat is dus niet zo! Voor ons neemt het alle zeezicht weg! Wij wonen in de Weststraat.
Het geldt wél voor de meerderheid van de bewoners rondom de keerlus en bovendien wordt met de keuze voor deze locatie het duingebied het minst beschadigd.
Zonder spanten uiteraard! Juist die spanten (met bijbehorende overkapping) zorgen ervoor dat het station 2 tot 3 meter breder en 3,3 meter hoger wordt dan de huidige haltes! Bij de locatie ‘Strand’ komt daar het hoogteverschil naar de boulevard nog eens bovenop! Hoe meer ruimte het station inneemt, des te minder ruimte er overblijft voor de recreatievoorzieningen, het losloopgebied voor de honden en het ‘groen’! Daarnaast nemen ze, op alle locaties, het zeezicht weg van de omwonenden!
Dorp ZONDER spanten lijkt me de beste en meest flexibele oplossing:
- Meeste groen
- Minste verhoging
- Beste zicht (zeker als de halte nog wat kan schuiven)
- Minste geluid voor iedereen (kortere langzamere weg tot de halte)
Voor vrijwel alle bewoners neemt deze optie het minste zicht weg (nog beter dan de huidige situatie). De meeste mensen komen naar het strand om te wandelen over de boulevard of over het strand. Die 2x 20 mtr. extra wandelen zal denk ik geen probleem zijn.
Beste optie,
Geluid,
door dat dit spoor geen bochten heeft ontstaat er het minst geluid.
Zicht,
Bij deze optie licht het spoor het laagst, hoe lager hoe minder zicht belemmering voor direct omwonende.
Technisch kan het spoor nog lager ;-).
Beste optie recht toe recht aan, anders krijg je toch weer bochten er in en bij de minste bochten maken ze al kleren herrie. Dus het zou fijn zijn als de htm en de gemeente dan een kaarsrecht stuk maken van af de halte Vuurbaakstraat dan heeft de gehele olieberg ook geen geluids overlast meer. En zonder spanten dit om hang jongeren en daklozen geen plek te bieden.
Met deze opzet blijft er een veilig speelterrein gehanteerd, het minst aangrenzend aan de weg. Daarnaast pleit ik voor zo min mogelijk ingrijpen op het duin en zoveel mogelijk ruimte voor groen. Ik stem tegen de spanten, wel karakter, maar grotere kans op ontstaan hangplek.
Dit is de beste optie er wordt weinig duingebied gebruikt en ik zie ook als ik daar de hond uitlaat veel mensen al denken dat het ook al een opstaphalte is.
Recreatie aan een kant. Ligt verder weg van fietspad langs boulevard, zodat uitstappende strandgangers niet opeens met een grote kudde tegelijk op fietspad staan
Het rustige duingebied en uitzicht blijven bewaard, de halte ligt dicht bij de woningen aan de Zeeruststraat waardoor er veel ruimte blijft voor groen en speelterrein. Geen bochten. Niet direct bij het fietspad daardoor minder kans op ongelukken. Geen spanten: de de inrichting van de boulevard is ook sober en heeft geen historisch accent. Bij het Kurhaus zou dit beter passen maar niet hier.
Aanvullend nog een realistische suggestie voor deze variant (mocht deze variant het worden), die hopelijk tegemoet komt aan iedereen die bij deze variant vreest voor het uitzicht. Nadere studie van het terrein heeft Bram en mij overtuigd dat hier eenvoudig het spoor bij de halte 50 cm verlaagd (!) kan worden t.o.v. de huidige hoogte. Dat geeft bovenop alle elders genoemde voordelen een geweldige kans om het een low-profile in het duin geintegreerde halte te maken, met platformhoogte op maaiveld.
Deze optie is mijns inziens met afstand de beste variant, en wel om meerdere redenen: 1. Geen ophoging van het terrein en dus behoud van zicht en duinkarakter. 2. In dit scenario wordt de hoeveelheid groen gemaximaliseerd (zo’n 1000m2 meer dan de strandvariant) en is dit groen ook mooi aaneengesloten. Hier (en alleen in deze variant) zit de echte meerwaarde voor deze herindeling. Haltes komen er toch wel, groen geeft leven en beleving.
(Vervolg van mijn eerdere opsomming). 3. Door de enigszins verzonken ligging en het korte spoor zal in dit scenario het geluid voor iedereen het minst heftig zijn. 4. Hier is een kans de haltes te ‘verstoppen’ in het groen, bezoekers zullen een aankomst (en terugkomst) in een echt stuk duin kunnen ervaren (en dat midden in het dorp). 5. Deze variant biedt tevens voor bezoekers naar de Keizerstraat een logische verbinding. Reden 1 en 2 zijn voor mij doorslaggevend om voor deze optie te kiezen.
Deze opmerking geldt voor alle varianten: het gebruik van de spanten is volstrekt onwenselijk: ze vergen extra perronbreedte (= verlies aan groen), ze ontnemen inclusief kap 500% meer zicht, en uiteindelijk is toch nog een zijscherm nodig voor de wind (resultaat: een mega constructie). Normale bescheiden en functionele abri's kennen deze nadelen niet.
Naar mijn idee de beste optie. Zo min mogelijk ophoging en daarmee verlies aan uitzicht voor de omwonenden (zonder de spanten). Zoveel mogelijk aaneengesloten groen.
Prima blijft veel groen over voor speeltuin
Het ziet er mooi en ruim opgezet uit met behoud van het groen.
Ik zie hier voordelen wanneer de halte voor het groen, dus meer naar links (vanuit de weststraat) gebouwd zou worden. Zo ontzien we al het duingebied en staan reizigers niet in de westenwind te wachten. Het is dan mogelijk om langs de ophoging Oliberg een pad naar het strand aan te leggen. De gehele inrichting van ons groengebied kan dan blijven bestaan
Als ze de halte verplaatsen is dat inderdaad een goede optie. Zo niet, dan zien wij alleen de tram en niets van het mooie duin wat er bij gebouwd wordt. Ik vind voor de Weststraat, dorp geen goede optie en ik vraag mij af of wij überhaupt nog iets te zeggen hebben als er een optie gekozen is.
Zie mijn reactie van 16 september, 19:36: "Die locatie hebben bewoners tijdens het voortraject ook voorgesteld. De reactie hierop was ‘dat er daar te weinig ruimte was voor het derde spoor".
Eigenlijk de enige optie die voor de meerderheid van de omwonenden acceptabel is, die het meeste groen oplevert en het beste in de omgeving past en die ook nog eens voor de reizigers het prettigste is omdat ze niet in de wind hoeven te wachten!
geen ophoging van het spoor
Er het meeste ruimte is voor groen en voor de sportstad Den Haag een erg belangrijk visitekaartje is om zich zo te profileren.
Beste plek voor groene stad Den Haag
Hoe meer groen, hoe beter! Zonder ophoging en uiteraard zonder spanten.
Wat vind je minder goed of mis je bij deze locatie?
Het station ligt nog teveel naar het midden van het gebied. Het zou precies op de huidige uitstaplocatie moeten komen. De rails bevatten dan nog altijd minder bochten dan bij de overige twee locaties.. De architect heeft tijdens de informatiebijeenkomst aangegeven dat dit mogelijk zou zijn en dat hier in de toekomst nog naar gekeken zal worden!
Voor alle opties ook hier geen 3 maar 2 sporen lijkt me voldoende. Kunnen ook op 1 spoor twee achter elkaar in optie Dorp.
De iets schuine hoek t.o.v. de weg voegt niets toe. Behalve meer bestrating en minder groen. Blijkbaar wilde iemand toch nog z'n creatieve stempel drukken op het project.
Jammer dat we niet kunnen zien wie er op ‘mee eens’ heeft geklikt, maar ik ben het dus volledig met je uitspraak eens en heb dit aan het begin van de informatiebijeenkomst (5 sept.) tijdens de ‘inloop’ ook met de architect van het projectbureau besproken. Hij antwoordde daarop ‘dat deze ligging de minste bochten opleverde’. (N.B: De ruimte om hier te reageren wordt blijkbaar zeer beperkt, ik probeer mijn volledige bericht daarom in meerdere reacties te plaatsen).
Ik heb daarop aangegeven dat de locaties ‘Duin’ en ‘Strand’ aanzienlijk scherpere bochten hebben. Tijdens het plenaire deel, waarin hij zijn toelichting gaf over de tekeningen, ben ik erop teruggekomen omdat hij daarin ook de locaties die ze in het voortraject hebben onderzocht (die al waren afgevallen) liet zien, deze nog veel scherpere bochten hadden, maar volgens hem ‘wél technisch mogelijk waren’.
Hij sloot het onderwerp af met de woorden ‘dat het best mogelijk is om het station nog iets te verplaatsen zodat het meer parallel aan de Zeeruststraat ligt’, waarbij hij aangaf ‘dat het momenteel om een globale keuze voor de locatie gaat’ en ‘dat er hierna over de verdere realisering nog gesproken gaat worden’!
Halte dorp is geen optie voor ons. De tram staat dan heel de dag recht voor ons huis en neemt alle uitzicht weg. Ook voor de mensen met uitzicht op de Jacob Pronkstraat 1e etage. Als de halte iets meer (een tramlengte) naar links (richting Vissershavenstraat) geplaatst zou worden, dan is deze optie wel goed voor ons. Maar daar kunnen we niet voor kiezen. Spanten is absoluut geen optie.
Die locatie hebben bewoners tijdens het voortraject ook voorgesteld. De reactie hierop was ‘dat er daar te weinig ruimte was voor het derde spoor’. Ik begrijp je zorgen betreft het zicht op ‘een tram voor je huis’, dat is voor de bewoners van de Zeeruststraat immers al jarenlang de realiteit (door de ‘parkeerplaats’ van de tram tijdens de pauze/wisseling bestuurders). Maar de tram ‘staat’ maar tijdelijk voor je huis, hij vertrekt na het instappen (ruimte beperkt, zie onderstaand bericht).
Het toont echter eens te meer de noodzaak aan voor het achterwege laten van de spanten! De overkapping vormt (op alle locaties) een continue factor op iedereens uitzicht!
Eens, meer naar links zou beter zijn. Het gehele gebied kan blijven bestaan en de tram komt voor de Oliberg aan de onderkant. Niemand verliest zeezicht. Wanneer er geen lus is zullen trams natuurlijk langer blijven staan dan nu het geval is lijkt mij. Ik ben pertinent geen voorstander van spanten maar zelfs die zouden kunnen passen onderaan de oliberg. Bijkomend voordeel: geen last van de (westen)wind.
Het 8m brede perron is alleen van toepassing bij de spanten.
De huidige abri's voldoen.
Waarom geld verspillen aan iets wat weinig functionele toevoeging heeft voor gebruikers en omwonende.
Het huidige groen is mooooi.
Spanten geven geen beschutting tegen wind en regen gevoel voor toekomst is geknutsel en nood oplossingen met schermen.
Deze zijn dan permanent, in tegenstelling tot de trams.
Dit is op allerlei criteria de beste optie (zie de voordelen aan de linkerkant). ECHTER de huidige positionering is SUBoptimaal en niet gewenst. Het platform steekt onnodig diep (richting strand) het terrein op. Het doel moet mijns inziens zijn het aaneengesloten groen te maximaliseren. De taartpunt tussen straat en halte is weggegooide ruimte. Is beslist op te lossen bij verdere uitwerking. Deze DORP variant blijft daarom favoriet.
Door deze uitstaplocatie te nemen veroorzaakt dat veel, heel veel toeristen in een klein gebiedje wat veel drukte geeft in het dorp. Zet de halte zover mogelijk naar de boulevard zodat je achter de tram in de richting van de Weststraat een mooi rustig duingebied kan creëren. Begrijp ik het goed dat er dan ook geen auto's meer geparkeerd kunnen worden? Beter.
Het aantal reizigers dat gebruik maakt van lijn 11 ligt relatief laag, de reizigers zijn zeer kort in het gebiedje aanwezig en de overgrote meerderheid van de reizigers maakt van lijn 11 gebruik om naar het strand/de boulevard te gaan, dus deze locatie geeft geen extra drukte in het dorp (dit zou voor de ondernemers aan de Keizerstraat trouwens wél een bijkomend voordeel zijn). (Ruimte beperkt, zie reactie hieronder).
Tijdens de informatiebijeenkomst is duidelijk aangegeven dat de nieuwe halte, ongeacht de locatie, géén gevolgen heeft voor de aantallen en locaties van de parkeerplaatsen. De parkeergelegenheid blijft dus onveranderd ten opzichte van de huidige situatie.
De verhoudingen op de tekening kloppen niet de tram neemt een veel groter deel in beslag van het gebied en van het zicht. Het "weststraat" zicht is getekend van uit een "birds eye" perspectief, dwz uit de lucht. Het zicht vanaf de straat en vanuit de woningen is dus heel anders.
deze halte ligt pal bvoor mijn huis waardoor ik van het groen helemaal niets meer zie. Ook geeft dit natuurlijk meer geluidsoverlast. Het is natuurlijk maar 1 mening en ik heb de pech dat het mijn complete uitzicht verpest. Met spanten heb ik helemaal niet meer het gevoel aan zee te wonen.
Benieuwd naar de andere locaties?
De halte ligt zo dicht mogelijk bij de Strandweg en sluit aan op de hoogte van de boulevard.
De halte ligt midden in het duingebied, ingebed in het groen, iets verhoogd.
Wil je op de hoogte blijven van dit project? Vul dan je e-mailadres in.