Goudenregenstraat
De stoep wordt smaller, omdat de tram meer ruimte nodig heeft.
De bredere tram krijgt meer ruimte in de straat
Parkeren aan beide kanten van de straat blijft mogelijk
De voetganger heeft minder ruimte omdat de stoep smaller gemaakt wordt
De fietser blijft voor de tram rijden
De auto rijdt op dezelfde baan als de tram
Aan beide kanten komen er bomen tussen de parkeerplekken
Bekijk de gegeven reacties op deze basiskeuze.
De gemeente bepaalt op basis van de stemmen en de genoemde voor- en nadelen welke basiskeuze wordt uitgewerkt in een schetsontwerp. We kijken dus naar (1) hoeveel mensen voor een basiskeuze zijn en (2) waarom mensen voor of tegen zijn.
De gemeente presenteert de schetsontwerpen eind 2023 en geeft dan ook een uitleg hoe de reacties van bewoners en ondernemers zijn gebruikt. Eind 2023 kun je reageren op de schetsontwerpen.
Wat vind jij goed aan deze basiskeuze?
Fietsen is nu best gevaarlijk op de goudenregenstraat. Het zou fijn zijn als er een apart fietspad komt. Als het looppad dan nog iets smaller word, is dat niet zo erg..
Geen brede tram , liever of een smalle tram of een ( duurzame) bus !
Die keuze is er dus niet. Een bus heeft even veel breedte nodig en er wordt niet nog een type tram besteld.
Bedankt voor uw reactie ! Dit voorjaar is er onderzoek gedaan naar de elektrische bus. Qua ruimtebeslag neemt de tram evenveel ruimte in als de bus.
De beste actie zou zijn tram weg, klinkers in de straat, 30zone creëren, verkeersdrempels neerleggen, een electrische bus naar duindorp, en 2 aparte fietsstroken en 2 kanten parkeren,
@Gemeente Den Haag. Maar met een bus is er tenminste geen trambaan. Wat ontzettend gevaarlijk is voor fietsers. Andere voordelen van een bus: geen onderhoud in de nacht en geen geluidsoverlast. Met regelmaat wordt er `s nachts aan het spoor gewerkt (kruising LvM en Goudenregenstraat), wat tot erg veel overlast zorgt voor de omwonenden. De geluidsoverlast, de tram dendert door in mijn slaapkamer aan de achterkant.
De bus is een veel betere oplossing!
Dit kletskoek, klaarblijkelijk iemand die geen enkel benul heeft van het openbaar op dit traject.
Goed is dat er ook ruimte blijft voor de auto's van bewoners. Gezien het nu vaak al lastig is een parkeerplek te vinden, lijkt het mij niet verstandig parkeerplekken te verwijderen of te verminderen, plus deze straat auto vrij maken zorgt voor meer verkeersproblematiek in andere straten.
De beste actie zou zijn tram weg, klinkers in de straat, 30zone creëren, verkeersdrempels neerleggen, een electrische bus naar duindorp, en 2 aparte fietsstroken en 2 kanten parkeren,
Een keuze is er eigenlijk niet. De brede tram blijft in alle keuzes bestaan. Geen brede tram. Een bus zou veel beter zijn.
Ik snap het probleem niet om een bus te laten rijden, is voor iedereen het makkelijkste toch? rails uit de straat, kun je ook niet meer wegglijden of erin rijden met je fiets.
De beste actie zou zijn tram weg, klinkers in de straat, 30zone creëren, verkeersdrempels neerleggen, een electrische bus naar duindorp, en 2 aparte fietsstroken en 2 kanten parkeren,
Nog beter zou zijn 1 spoor zoals in Amsterdam
Lijkt me zeker een punt om te onderzoeken, het traject is niet overal even smal.
Bedankt voor uw reactie. Het tramspoor ligt in de weg (rijdt mee met overig verkeer) dus is strengelspoor/enkelspoor niet mogelijk.
Dit houdt de mogelijkheid in stand dat bewoners kunnen parkeren (dicht) bij hun woning.
Er nu al (bijna) te weinig parkeerplekken zijn, met het verdwijnen van de helft van de plekken neemt de parkeerdruk in de hele wijk toe. De stoep is aan één kant zeer ruim, dus wat stoep eraf kan prima.
De gemeente is aan het kijken hoe de parkeerdruk te verlagen door het nemen van verschillende maatregelen. Zoals het samenvoegen van vergunninggebieden of het verlagen van het aantal vergunningen in het gebied.
zolang de fietsers zich niet aanpassen (door rood rijden, over de stoep scheuren met de electrische bakbeest of tegen het verkeer in fietsen, maakt het mijns inziens geen reet uit.
Dat is mijn uitspraak, en daar moet u het mee doen
Volgens mij zit er helemaal niemand te wachten op een grotere tram hier door de straat, de bestaande geeft al genoeg overlast, denk aan herrie / trillingen / gevaar voor fietsers etc..sloop de rails eruit inclusief asfalt, en bestraat alles met stenen inclusief wat drempels voor idioten die te hard rijden, verder opnieuw inrichten met fietspaden en bomen, elektrische bus is ook niet nodig, school kids kunnen best een stukje lopen.
De beste actie zou zijn tram weg, klinkers in de straat, 30zone creëren, verkeersdrempels neerleggen, een electrische bus naar duindorp, en 2 aparte fietsstroken en 2 kanten parkeren,
Hoeveel bomen die nu op de stoepen staan in de Goudenregenstraat worden dan gerooid ?
Deze variant gaat er in principe vanuit dat er geen bomen komen te vervallen en er alleen een bomenrij bij komt aan de even zijde mocht dit mogelijk zijn. Hierbij is geen rekening gehouden met de gevolgen voor bomen m.b.t. inpassing toegankelijke tramhaltes op en/of rond het Goudenregenplein
De bomen blijven behouden, dit is dan ook het enige positieve, gevaarlijke situaties in het verkeer blijven bestaan!!!
Niets. Een nog bredere tram is totaal overbodig. De tram wordt amper gebruikt. Overdag voor de scholieren die op het Goudenregenplein uitstappen en 's avonds is hij vrijwel leeg. Parkeerplekken weghalen is geen optie. Het is nu al zoeken naar een parkeerplek. Bomen weghalen is sowieso al een belachelijke optie. Hebben we deze niet nodig tegen de opwarming? De enige goede optie is een electrische bus. Tramrailsen kunnen dan weg, is veel veiliger voor de fietsers.
Ik vind het goed dat er bij deze keuze groen in de straat blijft en er voldoende parkeerplekken in de al met hoge parkeer druk kampende wijk blijft.
Wat ik jammer aan deze keuze vind is dat de gemeente ondanks sterke geluiden uit de wijk vast blijft houden aan brede trams, waar maar een zeer beperkt aantal mensen van gebruik maakt. Snap dat er openbaar vervoer nodig is, maar toch erg jammer dat voor een zeer lege tram de stoep moet wijken en het voor fietsers nog niet veilig is.
Hij komt wat dichter langs de auto's maar verder verandert er weinig
Redelijk behalve voor de fiets.
Matig te weinig rekening gehouden met fietsers
Niets verbeterd voor fietsers voor de rest redelijk
Niet veel gemiste kans om iets aan de verkeersveiligheid te doen.
Het meeste groen blijft zo behouden, belangrijk voor de uitstraling en leefbaarheid van de wijk. Zou de optie met vrijliggende fietspaden toch bomen kunnen bevatten zou ik dat liever zien.
Ervan uitgaand dat de stoep breed genoeg blijft voor rolstoelen, scootmobielen e.d., vind ik het voordeel van parkeerplekken aan 2 zijden, opwegen tegen de smallere stoep. En prima dat auto en tram op zelfde baan rijden. Ik ga er (net als gemeente neem ik aan) ook vanuit dat situatie voor fietsers veilig is.
Als er straks geen parkeren op een kant van de straat mogelijk is, waar gaan mensen zijn auto's parkeren? Dus deze basiskeuze is lang niet ideaal maar het lijkt me het minste erger. Een elektrische bus voor het traject Duidorp-Laan v Meerdervoort lijkt me het beste keuze maar die is er niet. Minder hinder, meer ruimte en veilig voor fietsers, meer groen...Maar ja...
omdat er aan 2 kanten bomen komen
De parkeerdruk is al erg groot in deze straat, de helft van de parkeerplaatsen weg geeft hier problemen, en het verschuift de parkeerdruk naar andere straten en wijken. Daarom vind ik dit een goede keus. De extra bomen aan de even kant zijn w.m.b. ook welkom, mooi!
Dit vind ik goed omdat parkeren aan beide kanten blijft het is nu al zoeken naar een plek.
Beter alternatief zou zijn de elektrische bus dan zijn we van de gevaarlijke tramrails af.
Er rijden nu ook (elektrische) bussen door de straat die veroorzaken geen trillingen en overlast.
Ik vind dit geen verstandige basiskeuze omdat deze de huidige gevaarlijke situatie in stand houdt. Fietsers worden makkelijk genegeerd en over het hoofd gezien, en klemgereden op de tramrails. Mbt voetgangers: Er wordt veel te hard gereden om voetgangers die op de zebra bij het plein willen oversteken te intimideren (velen geven extra gas zodra je bij de stoeprand in de buurt komt.
Wat vind je minder goed of wat mis je in deze basiskeuze?
Hier is absoluut niet gedacht aan de veiligheid van de fietsers terwijl hier heel veel ongelukken, juist met fietsers gebeuren.
Fietsen kan ook over de valkenboskade of een andere route
Het blijft dan gevaarlijk fietsen daar.
De veiligheid voor fietsers en de doorstroom voor auto’s wordt hier niet beter van.
Eigenlijk wordt er aan de verkeersveiligheid in deze optie niets verbeterd. Zou een gemiste kans zijn
No heavier trams! They are noisy, making it hard to sleep or have a moment of tranquility. The whole neighborhood is complaining about this! Why not opt for lighter but more modern trams like the ones that run in Rotterdam or Amsterdam? Is the sleep quality of residents not important to the municipality?
Of een elektrische bus op dit traject!
De methodiek is weinig respectvol voor de inwoners van de Goudenregenstraat. Ik snap een lagere tram, maar de noodzaak voor een bredere tram is nooit uitgelegd. We leveren als inwoners sowieso stoep in. En nu wordt ons gevraagd om of zelfzuchtig te zijn, of bomen, parkeerplaatsen en stoep in te leveren voor nodige fietspaden.
Ja belachelijk zoals dit wordt aangepakt. Bewaren van bewoners worden systematisch genegeerd.
En teveel idealisten die reageren maar niet in de straat wonen
De enige, juiste optie is om een bus te laten rijden ipv een tram. Fijner voor de bewoners, veiliger voor de fietsers en voordeliger voor de gemeente.
De minst slechte van de vier maar eigenlijk schieten we zo niets op. De onveiligheid blijft. Waarom geen elektrische bus in plaats van een brede tram? Die is ook flexibeler bij stremmingen. En geeft minder fijnstof dus gezonder voor de bewoners.
Eens, ik begrijp niet dat de bus niet als optie staat. Het lost alles in 1x op. Het zal wel met contracten te maken hebben want er is voor de gemeente geen enkele rede om tegen een elektrische bus te zijn op dit traject.
De beste actie zou zijn tram weg, klinkers in de straat, 30zone creëren, verkeersdrempels neerleggen, een electrische bus naar duindorp, en 2 aparte fietsstroken en 2 kanten parkeren,
De huidige tram 12 veroorzaakt al trillingen in mijn huis. Laat staan als de brede tram door de straat rijdt.
Dit verbetert niets aan de veiligheid van fietsers.
Nadelig voor voetgangers én fietsers. Dienstregeling tram zal tóch nog hinder ondervinden van parkerende of fout geparkeerde auto's. Zo nodig nóg onveiliger voor fietsers dan nu.
Alle huidige nadelen blijven zo bestaan:
- fietsers die willen oversteken hebben vaak slecht zicht, door geparkeerde auto's
- fietsers zitten klem tussen geparkeerde auto's en tramrails, doodeng!
- auto's rijden hard, en stoppen lang niet altijd bij de zebra's
- geluid van autoverkeer+trams, dan nog wat dichter bij de woningen
- kortom: onveilig en onprettig.
fietsers rijden door rood fietser rijden over de stoep (ruimte zat toch) fietser kijken niet op of om, zijn druk met de telefoon bezig en nemen voorrang ook waar ze het niet hebben. Dus alles op de auto schuiven is lekker makkelijk, zolang fietsers zich niet aanpassen En de zebra's, daar heb ik al helemaal nooit een fietser zien stoppen.
Als fietser is het in dit gedeelte van de tramhalte Goudenregenstraat al een uitdaging om in de rijbaan te fietsen. Fietspaden zouden het voor ons veiliger maken.
Niet handig voor fietsers of lopers. Daar lijkt me de voorkeur naar uitgaan tov de auto (hoewel ik zelf ook in de buurt veel autorijd).
De methodiek is weinig respectvol voor de inwoners van de Goudenregenstraat. Ik snap een lagere tram, maar de noodzaak voor een bredere tram is nooit uitgelegd. We leveren als inwoners sowieso stoep in. En nu wordt ons gevraagd om of zelfzuchtig te zijn, of bomen, parkeerplaatsen en stoep in te leveren voor nodige fietspaden.
Voor de fietsers blijft het onveilig. Wellicht een fietsstraat ("Auto is te gast") maken in een van de parallel liggende wegen (Valkenboskade bijvoorbeeld, welke aansluit op alle haakse doorgaande wegen die ook aan de Goudenregenstraat liggen).
Niet zo’n goede oplossing, blijft gevaarlijk voor fietsers door tramrails en openklappende deuren van geparkeerde auto’s.
Verandert eigenlijk niets, blijft gevaarlijk voor fieters
Situatie voor fietsers blijft gelijk. Gevaarlijk voor fietsers en verkeer kan fietsers amper passeren. Lijkt mij geen optie dit.
De tram is breder, dus de rails komen dichter bij de geparkeerde auto's te liggen (nu is er nog een strook van ca. 110 cm tussen rails en geparkeerde auto) . Dan moet je als fietser inderdaad voor de auto's en trams gaan rijden. Dat is niet veilig!
Een (bredere) tram geeft alleen maar overlast. De Goudenregenstraat is hier te smal voor, de tram maakt herrie en bijna dagelijks zitten fietsers vast in de tramrails met alle gevolgen van dien. Een electrische bus is de enige logische optie. Waarschijnlijk is de nieuwe tram al besteld en wordt het weer kiezen welke slechte optie het 'best' is. Prestige object nummer zoveel? Jammer!
Waarom zou je niets doen aan de levensgevaarlijke situatie voor fietsers. De stoep is eigenlijk al best smal als er fietsen/vuilnis/steigers op straat staan.
Slechte keuze voor de fietsers.
ZTE weinig ruimte.voor de fiets
Zie teveel ruimte eerlijk gezegd. Misschien is het een idee om bakfietsen te weren? Dat scheelt al
dit blijft ontzettend gevaarlijk voor fietsers
+ zware tram: huidige tram trilt al tot in mijn slaapkamer aan de achterkant van het pand. Laat staan het regelmatig onderhoud aan rails in de nacht: geluid en lichtoverlast
onveilig voor fietsers, minder ruimte voor voetgangers
Een smallere stoep aan de oneven kant maakt die erg vol, omdat daar alle fietsen staan (meer fietsnietjes, graag!). Een tramrails maakt de straat onveilig voor fietsers. Liever een bus, dan blijf je iig niet met je wiel in de tramrails hangen, wat nu herhaaldelijk gebeurt.
hoezo wordt het spoor nu al eruit gesloopt? Is deze enquête dan helemaal voor de schijn?
In de Goudenregenstraat ligt grijs gietijzer gasleidingen. Zie website Stedin. Is zwak en reden van ontploffing in de Jan van der Heijdenstraat 2019. Wordt gasleiding en riool ook meteen vervangen?
Mijn huis TRILT NU door sloopwerkzaamheden. Kan niet goed zijn voor deze leidingen.
In het kader van het project worden de werkzaamheden tussen de gemeente en Stedin met elkaar afgestemd. De verwachting is dat deze gelijktijdig in één uitvoeringsperiode worden uitgevoerd. Dit om de overlast zoveel mogelijk te beperken. Tenzij er een ander belang speelt, bijvoorbeeld veiligheid, dat er toch voor een gescheiden uitvoering moet worden gekozen.
Bij de stoep van 4.5 meter kan prima een smalle fietsstrook,
Te weinig ruimte voor fietsers
de ruimte voor de fiets minder groot is
De huidige situatie wordt als onveilig ervaren, hier verandert er niets, anders dan het versmallen van de stoep. Parkeervakken van 2 meter breed zijn sowieso al aan de smalle kant, rekening houdend met de buitenspiegels/slordig parkeren.
In alle plannen wordt gerekend met een parkeerstrook van 2 meter breed. Veel auto’s zijn al breder, zeker als ze slordig geparkeerd staan. In het AD van vrijdag 14 juli las ik dat in Europa een standaardafmeting voor parkeervakken geldt van 2,30 meter breed en 5 meter lang. En dat kennisplatform CROW dat gemeenten en wegenbouwers adviseert binnen de bebouwde kom al 2,50 bij 5 meter aanhoudt!
Het lijkt misschien de optie met de minste impact, maar wat is het effect van de nieuwe zwaardere trams op onze woningen? Die komt bij het overige zwaar verkeer wat al voor trillende huizen zorgt.
Deze tram komt er hoe dan ook, dan maar beter met de tijd meegaan en kiezen voor alleen tram en fiets in de straat. Auto’s kunnen een andere route rijden en voor parkeergelegenheid moet een andere oplossing worden bedacht (gemeente, hebben jullie daar al een plan voor?)
De stoep is veel te smal voor aan twee kanten bomen.
Probleem is ook de bovenleiding.
Misschien zijn bloembakken aan de lantarenpalen mogelijk als vergroening.
Wel bijzonder om nu te moeten kiezen uit 5 basiskeuzes terwijl je niet weet wat de gevolgen zijn voor het Goudenregenplein.
Parkeren aan één kant van de straat.
De tram en fiets krijgen allebei een vrijliggende baan.
Wil je op de hoogte blijven van dit project? Vul dan je e-mailadres in.