Spring naar inhoud

Keuze 1: Huidige situatie, minder brede stoep

Goudenregenstraat

De stoep wordt smaller, omdat de tram meer ruimte nodig heeft. 

0
0
0

Wat zijn de kenmerken?

  • De bredere tram krijgt meer ruimte in de straat

  • Parkeren aan beide kanten van de straat blijft mogelijk

  • De voetganger heeft minder ruimte omdat de stoep smaller gemaakt wordt

  • De fietser blijft voor de tram rijden

  • De auto rijdt op dezelfde baan als de tram

  • Aan beide kanten komen er bomen tussen de parkeerplekken

  • Afbeelding 1 van 2: Nieuwe situatie bij basiskeuze 1

    De straat is 18 meter breed. Van links naar rechts zie je de stoep (2,5 m), een parkeerstrook (2 m), de straat (8 m), een parkeerstrook (2 m) en de stoep (3,5 m). Vergroot de afbeelding
  • Afbeelding 2 van 2: Huidige situatie

    De straat is 18 meter breed. Van links naar rechts zie je de stoep (2,5 m), een parkeerstrook (2 m), de straat (7 m), een parkeerstrook (2m) en de stoep (4,5 m). Vergroot de afbeelding

Bekijk de reacties

Bekijk de gegeven reacties op deze basiskeuze. 

Wat doet de gemeente met de reacties op de Goudenregenstraat?

De gemeente bepaalt op basis van de stemmen en de genoemde voor- en nadelen welke basiskeuze wordt uitgewerkt in een schetsontwerp. We kijken dus naar (1) hoeveel mensen voor een basiskeuze zijn en (2) waarom mensen voor of tegen zijn. 

De gemeente presenteert de schetsontwerpen eind 2023 en geeft dan ook een uitleg hoe de reacties van bewoners en ondernemers zijn gebruikt. Eind 2023 kun je reageren op de schetsontwerpen. 

Voordelen

Wat vind jij goed aan deze basiskeuze? 

W.P. metsaars | 12 juni 2023 15:51

Fietsen is nu best gevaarlijk op de goudenregenstraat. Het zou fijn zijn als er een apart fietspad komt. Als het looppad dan nog iets smaller word, is dat niet zo erg..



J. v.d.Linden | 28 mei 2023 13:43

Geen brede tram , liever of een smalle tram of een ( duurzame) bus !

Edwin Hendriks | 1 juni 2023 21:46

Die keuze is er dus niet. Een bus heeft even veel breedte nodig en er wordt niet nog een type tram besteld.

Gemeente Den Haag | 30 juni 2023 09:28

Bedankt voor uw reactie ! Dit voorjaar is er onderzoek gedaan naar de elektrische bus. Qua ruimtebeslag neemt de tram evenveel ruimte in als de bus.

Kevin Van Berkum | 3 juli 2023 19:12

De beste actie zou zijn tram weg, klinkers in de straat, 30zone creëren, verkeersdrempels neerleggen, een electrische bus naar duindorp, en 2 aparte fietsstroken en 2 kanten parkeren,

Alice Overduin | 3 juli 2023 21:12

@Gemeente Den Haag. Maar met een bus is er tenminste geen trambaan. Wat ontzettend gevaarlijk is voor fietsers. Andere voordelen van een bus: geen onderhoud in de nacht en geen geluidsoverlast. Met regelmaat wordt er `s nachts aan het spoor gewerkt (kruising LvM en Goudenregenstraat), wat tot erg veel overlast zorgt voor de omwonenden. De geluidsoverlast, de tram dendert door in mijn slaapkamer aan de achterkant.



Josip Pokrajcic | 13 juni 2023 20:57

De bus is een veel betere oplossing!

Wim Mossel | 22 juni 2023 19:42

Dit kletskoek, klaarblijkelijk iemand die geen enkel benul heeft van het openbaar op dit traject.



Pablo van Dort | 13 juni 2023 21:30

Goed is dat er ook ruimte blijft voor de auto's van bewoners. Gezien het nu vaak al lastig is een parkeerplek te vinden, lijkt het mij niet verstandig parkeerplekken te verwijderen of te verminderen, plus deze straat auto vrij maken zorgt voor meer verkeersproblematiek in andere straten.

Kevin Van Berkum | 3 juli 2023 19:12

De beste actie zou zijn tram weg, klinkers in de straat, 30zone creëren, verkeersdrempels neerleggen, een electrische bus naar duindorp, en 2 aparte fietsstroken en 2 kanten parkeren,



G. HvA | 14 juni 2023 12:13

Een keuze is er eigenlijk niet. De brede tram blijft in alle keuzes bestaan. Geen brede tram. Een bus zou veel beter zijn.




koos de Lange | 20 juni 2023 10:46

Ik snap het probleem niet om een bus te laten rijden, is voor iedereen het makkelijkste toch? rails uit de straat, kun je ook niet meer wegglijden of erin rijden met je fiets.

Kevin Van Berkum | 3 juli 2023 19:13

De beste actie zou zijn tram weg, klinkers in de straat, 30zone creëren, verkeersdrempels neerleggen, een electrische bus naar duindorp, en 2 aparte fietsstroken en 2 kanten parkeren,



j. ende | 13 juni 2023 14:04

Nog beter zou zijn 1 spoor zoals in Amsterdam

Wim Mossel | 22 juni 2023 19:47

Lijkt me zeker een punt om te onderzoeken, het traject is niet overal even smal.

Gemeente Den Haag | 30 juni 2023 09:29

Bedankt voor uw reactie. Het tramspoor ligt in de weg (rijdt mee met overig verkeer) dus is strengelspoor/enkelspoor niet mogelijk.



Rick Tersmette | 13 juni 2023 14:38

Dit houdt de mogelijkheid in stand dat bewoners kunnen parkeren (dicht) bij hun woning.



Vera Douwes Dekker | 14 juni 2023 09:41

Er nu al (bijna) te weinig parkeerplekken zijn, met het verdwijnen van de helft van de plekken neemt de parkeerdruk in de hele wijk toe. De stoep is aan één kant zeer ruim, dus wat stoep eraf kan prima.

Gemeente Den Haag | 30 juni 2023 09:30

De gemeente is aan het kijken hoe de parkeerdruk te verlagen door het nemen van verschillende maatregelen. Zoals het samenvoegen van vergunninggebieden of het verlagen van het aantal vergunningen in het gebied.



koos de Lange | 20 juni 2023 10:50

zolang de fietsers zich niet aanpassen (door rood rijden, over de stoep scheuren met de electrische bakbeest of tegen het verkeer in fietsen, maakt het mijns inziens geen reet uit.
Dat is mijn uitspraak, en daar moet u het mee doen



Dennis Angelier | 27 juni 2023 13:13

Volgens mij zit er helemaal niemand te wachten op een grotere tram hier door de straat, de bestaande geeft al genoeg overlast, denk aan herrie / trillingen / gevaar voor fietsers etc..sloop de rails eruit inclusief asfalt, en bestraat alles met stenen inclusief wat drempels voor idioten die te hard rijden, verder opnieuw inrichten met fietspaden en bomen, elektrische bus is ook niet nodig, school kids kunnen best een stukje lopen.

Kevin Van Berkum | 3 juli 2023 19:14

De beste actie zou zijn tram weg, klinkers in de straat, 30zone creëren, verkeersdrempels neerleggen, een electrische bus naar duindorp, en 2 aparte fietsstroken en 2 kanten parkeren,



An van Riel | 13 juni 2023 11:33

Hoeveel bomen die nu op de stoepen staan in de Goudenregenstraat worden dan gerooid ?

Gemeente Den Haag | 30 juni 2023 09:31

Deze variant gaat er in principe vanuit dat er geen bomen komen te vervallen en er alleen een bomenrij bij komt aan de even zijde mocht dit mogelijk zijn. Hierbij is geen rekening gehouden met de gevolgen voor bomen m.b.t. inpassing toegankelijke tramhaltes op en/of rond het Goudenregenplein



marjo de leeuw | 17 juni 2023 15:04

De bomen blijven behouden, dit is dan ook het enige positieve, gevaarlijke situaties in het verkeer blijven bestaan!!!



Astrid Mierop | 22 juni 2023 11:12

Niets. Een nog bredere tram is totaal overbodig. De tram wordt amper gebruikt. Overdag voor de scholieren die op het Goudenregenplein uitstappen en 's avonds is hij vrijwel leeg. Parkeerplekken weghalen is geen optie. Het is nu al zoeken naar een parkeerplek. Bomen weghalen is sowieso al een belachelijke optie. Hebben we deze niet nodig tegen de opwarming? De enige goede optie is een electrische bus. Tramrailsen kunnen dan weg, is veel veiliger voor de fietsers.



menno frequin | 5 juli 2023 21:15

Ik vind het goed dat er bij deze keuze groen in de straat blijft en er voldoende parkeerplekken in de al met hoge parkeer druk kampende wijk blijft.
Wat ik jammer aan deze keuze vind is dat de gemeente ondanks sterke geluiden uit de wijk vast blijft houden aan brede trams, waar maar een zeer beperkt aantal mensen van gebruik maakt. Snap dat er openbaar vervoer nodig is, maar toch erg jammer dat voor een zeer lege tram de stoep moet wijken en het voor fietsers nog niet veilig is.



Jeffrey Harteveld | 23 mei 2023 18:15

Hij komt wat dichter langs de auto's maar verder verandert er weinig



Heleen Maaskant | 13 juni 2023 14:41

Redelijk behalve voor de fiets.



A.W.T. Nijenhuis | 14 juni 2023 16:33

Matig te weinig rekening gehouden met fietsers



A.W.T. Nijenhuis | 14 juni 2023 16:39

Niets verbeterd voor fietsers voor de rest redelijk



A.W.T. Nijenhuis | 14 juni 2023 16:45

Niet veel gemiste kans om iets aan de verkeersveiligheid te doen.



Tim Crince | 17 juni 2023 14:49

Het meeste groen blijft zo behouden, belangrijk voor de uitstraling en leefbaarheid van de wijk. Zou de optie met vrijliggende fietspaden toch bomen kunnen bevatten zou ik dat liever zien.



Nelleke Douw | 22 juni 2023 01:04

Ervan uitgaand dat de stoep breed genoeg blijft voor rolstoelen, scootmobielen e.d., vind ik het voordeel van parkeerplekken aan 2 zijden, opwegen tegen de smallere stoep. En prima dat auto en tram op zelfde baan rijden. Ik ga er (net als gemeente neem ik aan) ook vanuit dat situatie voor fietsers veilig is.



Luis Pinheiro | 2 juli 2023 09:20

Als er straks geen parkeren op een kant van de straat mogelijk is, waar gaan mensen zijn auto's parkeren? Dus deze basiskeuze is lang niet ideaal maar het lijkt me het minste erger. Een elektrische bus voor het traject Duidorp-Laan v Meerdervoort lijkt me het beste keuze maar die is er niet. Minder hinder, meer ruimte en veilig voor fietsers, meer groen...Maar ja...



Peter Willemse | 2 juli 2023 13:04

omdat er aan 2 kanten bomen komen



Margriete Stokkermans | 9 juli 2023 06:42

De parkeerdruk is al erg groot in deze straat, de helft van de parkeerplaatsen weg geeft hier problemen, en het verschuift de parkeerdruk naar andere straten en wijken. Daarom vind ik dit een goede keus. De extra bomen aan de even kant zijn w.m.b. ook welkom, mooi!



cos roman | 10 juli 2023 21:59

Dit vind ik goed omdat parkeren aan beide kanten blijft het is nu al zoeken naar een plek.
Beter alternatief zou zijn de elektrische bus dan zijn we van de gevaarlijke tramrails af.
Er rijden nu ook (elektrische) bussen door de straat die veroorzaken geen trillingen en overlast.



Nina Van der Meer | 11 juli 2023 15:12

Ik vind dit geen verstandige basiskeuze omdat deze de huidige gevaarlijke situatie in stand houdt. Fietsers worden makkelijk genegeerd en over het hoofd gezien, en klemgereden op de tramrails. Mbt voetgangers: Er wordt veel te hard gereden om voetgangers die op de zebra bij het plein willen oversteken te intimideren (velen geven extra gas zodra je bij de stoeprand in de buurt komt.



Nadelen & tips

Wat vind je minder goed of wat mis je in deze basiskeuze? 

Marjam Glastra | 23 mei 2023 20:42

Hier is absoluut niet gedacht aan de veiligheid van de fietsers terwijl hier heel veel ongelukken, juist met fietsers gebeuren.

Kevin Van Berkum | 3 juli 2023 19:15

Fietsen kan ook over de valkenboskade of een andere route



Ko van Wingerden | 23 mei 2023 18:37

Het blijft dan gevaarlijk fietsen daar.



p de winter | 12 juni 2023 14:42

De veiligheid voor fietsers en de doorstroom voor auto’s wordt hier niet beter van.
Eigenlijk wordt er aan de verkeersveiligheid in deze optie niets verbeterd. Zou een gemiste kans zijn



Sara Fadi | 13 juni 2023 19:43

No heavier trams! They are noisy, making it hard to sleep or have a moment of tranquility. The whole neighborhood is complaining about this! Why not opt for lighter but more modern trams like the ones that run in Rotterdam or Amsterdam? Is the sleep quality of residents not important to the municipality?

Marcia Seosahai | 16 juni 2023 15:17

Of een elektrische bus op dit traject!



Rob van Ooijen | 13 juni 2023 21:16

De methodiek is weinig respectvol voor de inwoners van de Goudenregenstraat. Ik snap een lagere tram, maar de noodzaak voor een bredere tram is nooit uitgelegd. We leveren als inwoners sowieso stoep in. En nu wordt ons gevraagd om of zelfzuchtig te zijn, of bomen, parkeerplaatsen en stoep in te leveren voor nodige fietspaden.

Marcia Seosahai | 16 juni 2023 15:18

Ja belachelijk zoals dit wordt aangepakt. Bewaren van bewoners worden systematisch genegeerd.

Kevin Van Berkum | 3 juli 2023 19:16

En teveel idealisten die reageren maar niet in de straat wonen



Suzanne Deremaux | 14 juni 2023 12:18

De enige, juiste optie is om een bus te laten rijden ipv een tram. Fijner voor de bewoners, veiliger voor de fietsers en voordeliger voor de gemeente.



Marcia Seosahai | 16 juni 2023 15:15

De minst slechte van de vier maar eigenlijk schieten we zo niets op. De onveiligheid blijft. Waarom geen elektrische bus in plaats van een brede tram? Die is ook flexibeler bij stremmingen. En geeft minder fijnstof dus gezonder voor de bewoners.

Suzanne Deremaux | 18 juni 2023 10:31

Eens, ik begrijp niet dat de bus niet als optie staat. Het lost alles in 1x op. Het zal wel met contracten te maken hebben want er is voor de gemeente geen enkele rede om tegen een elektrische bus te zijn op dit traject.

Kevin Van Berkum | 3 juli 2023 19:17

De beste actie zou zijn tram weg, klinkers in de straat, 30zone creëren, verkeersdrempels neerleggen, een electrische bus naar duindorp, en 2 aparte fietsstroken en 2 kanten parkeren,



G. HvA | 14 juni 2023 12:14

De huidige tram 12 veroorzaakt al trillingen in mijn huis. Laat staan als de brede tram door de straat rijdt.



Rick Tersmette | 13 juni 2023 14:36

Dit verbetert niets aan de veiligheid van fietsers.



Rick Tersmette | 13 juni 2023 14:59

Nadelig voor voetgangers én fietsers. Dienstregeling tram zal tóch nog hinder ondervinden van parkerende of fout geparkeerde auto's. Zo nodig nóg onveiliger voor fietsers dan nu.



Anne Smit | 13 juni 2023 21:16

Alle huidige nadelen blijven zo bestaan:
- fietsers die willen oversteken hebben vaak slecht zicht, door geparkeerde auto's
- fietsers zitten klem tussen geparkeerde auto's en tramrails, doodeng!
- auto's rijden hard, en stoppen lang niet altijd bij de zebra's
- geluid van autoverkeer+trams, dan nog wat dichter bij de woningen
- kortom: onveilig en onprettig.

koos de Lange | 20 juni 2023 10:55

fietsers rijden door rood fietser rijden over de stoep (ruimte zat toch) fietser kijken niet op of om, zijn druk met de telefoon bezig en nemen voorrang ook waar ze het niet hebben. Dus alles op de auto schuiven is lekker makkelijk, zolang fietsers zich niet aanpassen En de zebra's, daar heb ik al helemaal nooit een fietser zien stoppen.



Louis Kok | 12 juni 2023 13:21

Als fietser is het in dit gedeelte van de tramhalte Goudenregenstraat al een uitdaging om in de rijbaan te fietsen. Fietspaden zouden het voor ons veiliger maken.



Lisa Smit | 13 juni 2023 11:44

Niet handig voor fietsers of lopers. Daar lijkt me de voorkeur naar uitgaan tov de auto (hoewel ik zelf ook in de buurt veel autorijd).



Rob van Ooijen | 13 juni 2023 21:17

De methodiek is weinig respectvol voor de inwoners van de Goudenregenstraat. Ik snap een lagere tram, maar de noodzaak voor een bredere tram is nooit uitgelegd. We leveren als inwoners sowieso stoep in. En nu wordt ons gevraagd om of zelfzuchtig te zijn, of bomen, parkeerplaatsen en stoep in te leveren voor nodige fietspaden.



Pablo van Dort | 13 juni 2023 21:37

Voor de fietsers blijft het onveilig. Wellicht een fietsstraat ("Auto is te gast") maken in een van de parallel liggende wegen (Valkenboskade bijvoorbeeld, welke aansluit op alle haakse doorgaande wegen die ook aan de Goudenregenstraat liggen).



Peter Mastenbroek | 16 juni 2023 17:05

Niet zo’n goede oplossing, blijft gevaarlijk voor fietsers door tramrails en openklappende deuren van geparkeerde auto’s.



R.C. Cadée | 17 juni 2023 10:03

Verandert eigenlijk niets, blijft gevaarlijk voor fieters



Erik van der Meij | 19 juni 2023 12:29

Situatie voor fietsers blijft gelijk. Gevaarlijk voor fietsers en verkeer kan fietsers amper passeren. Lijkt mij geen optie dit.



Saskia Boomsma | 19 juni 2023 15:08

De tram is breder, dus de rails komen dichter bij de geparkeerde auto's te liggen (nu is er nog een strook van ca. 110 cm tussen rails en geparkeerde auto) . Dan moet je als fietser inderdaad voor de auto's en trams gaan rijden. Dat is niet veilig!



Astrid Mierop | 22 juni 2023 11:23

Een (bredere) tram geeft alleen maar overlast. De Goudenregenstraat is hier te smal voor, de tram maakt herrie en bijna dagelijks zitten fietsers vast in de tramrails met alle gevolgen van dien. Een electrische bus is de enige logische optie. Waarschijnlijk is de nieuwe tram al besteld en wordt het weer kiezen welke slechte optie het 'best' is. Prestige object nummer zoveel? Jammer!



S B | 23 juni 2023 21:11

Waarom zou je niets doen aan de levensgevaarlijke situatie voor fietsers. De stoep is eigenlijk al best smal als er fietsen/vuilnis/steigers op straat staan.



Bart Van der Meer | 25 juni 2023 12:34

Slechte keuze voor de fietsers.



Heleen Maaskant | 13 juni 2023 14:40

ZTE weinig ruimte.voor de fiets

koos de Lange | 20 juni 2023 11:34

Zie teveel ruimte eerlijk gezegd. Misschien is het een idee om bakfietsen te weren? Dat scheelt al



Alice Overduin | 3 juli 2023 21:18

dit blijft ontzettend gevaarlijk voor fietsers
+ zware tram: huidige tram trilt al tot in mijn slaapkamer aan de achterkant van het pand. Laat staan het regelmatig onderhoud aan rails in de nacht: geluid en lichtoverlast



Els Bet | 5 juli 2023 22:20

onveilig voor fietsers, minder ruimte voor voetgangers



Margriete Stokkermans | 9 juli 2023 06:47

Een smallere stoep aan de oneven kant maakt die erg vol, omdat daar alle fietsen staan (meer fietsnietjes, graag!). Een tramrails maakt de straat onveilig voor fietsers. Liever een bus, dan blijf je iig niet met je wiel in de tramrails hangen, wat nu herhaaldelijk gebeurt.



Alice Overduin | 11 juli 2023 07:56

hoezo wordt het spoor nu al eruit gesloopt? Is deze enquête dan helemaal voor de schijn?



Alice Overduin | 11 juli 2023 10:53

In de Goudenregenstraat ligt grijs gietijzer gasleidingen. Zie website Stedin. Is zwak en reden van ontploffing in de Jan van der Heijdenstraat 2019. Wordt gasleiding en riool ook meteen vervangen?
Mijn huis TRILT NU door sloopwerkzaamheden. Kan niet goed zijn voor deze leidingen.

Gemeente Den Haag | 14 augustus 2023 14:41

In het kader van het project worden de werkzaamheden tussen de gemeente en Stedin met elkaar afgestemd. De verwachting is dat deze gelijktijdig in één uitvoeringsperiode worden uitgevoerd. Dit om de overlast zoveel mogelijk te beperken. Tenzij er een ander belang speelt, bijvoorbeeld veiligheid, dat er toch voor een gescheiden uitvoering moet worden gekozen.



Jeffrey Harteveld | 23 mei 2023 19:06

Bij de stoep van 4.5 meter kan prima een smalle fietsstrook,



A.W.T. Nijenhuis | 14 juni 2023 16:39

Te weinig ruimte voor fietsers



jurrie vos | 22 juni 2023 13:49

de ruimte voor de fiets minder groot is



Philip Crebas | 28 juni 2023 13:08

De huidige situatie wordt als onveilig ervaren, hier verandert er niets, anders dan het versmallen van de stoep. Parkeervakken van 2 meter breed zijn sowieso al aan de smalle kant, rekening houdend met de buitenspiegels/slordig parkeren.

Saskia Boomsma | 15 juli 2023 13:51

In alle plannen wordt gerekend met een parkeerstrook van 2 meter breed. Veel auto’s zijn al breder, zeker als ze slordig geparkeerd staan. In het AD van vrijdag 14 juli las ik dat in Europa een standaardafmeting voor parkeervakken geldt van 2,30 meter breed en 5 meter lang. En dat kennisplatform CROW dat gemeenten en wegenbouwers adviseert binnen de bebouwde kom al 2,50 bij 5 meter aanhoudt!



Kyra Klaassen | 29 juni 2023 14:53

Het lijkt misschien de optie met de minste impact, maar wat is het effect van de nieuwe zwaardere trams op onze woningen? Die komt bij het overige zwaar verkeer wat al voor trillende huizen zorgt.
Deze tram komt er hoe dan ook, dan maar beter met de tijd meegaan en kiezen voor alleen tram en fiets in de straat. Auto’s kunnen een andere route rijden en voor parkeergelegenheid moet een andere oplossing worden bedacht (gemeente, hebben jullie daar al een plan voor?)



cos roman | 10 juli 2023 22:04

De stoep is veel te smal voor aan twee kanten bomen.
Probleem is ook de bovenleiding.
Misschien zijn bloembakken aan de lantarenpalen mogelijk als vergroening.



cos roman | 10 juli 2023 22:25

Wel bijzonder om nu te moeten kiezen uit 5 basiskeuzes terwijl je niet weet wat de gevolgen zijn voor het Goudenregenplein.



Bekijk de andere basiskeuzes

Keuze 2: Huidige situatie, aan één kant parkeren

Parkeren aan één kant van de straat.

Bekijk de reacties

Keuze 3: Fietsstroken

Er komt een fietsstrook aan beide kanten van de straat.

Bekijk de reacties

Keuze 4: Vrijliggend fietspad en trambaan

De tram en fiets krijgen allebei een vrijliggende baan.

Bekijk de reacties

Keuze 5: Vrijliggende fietspaden

Er komen vrijliggende fietspaden.

Bekijk de reacties

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte





Geef mij een nieuwe code

Annuleren