Hieronder volgt per straat en tramhalte een overzicht van vragen tijdens de inloopbijeenkomsten.
De gemeente heeft hierover een brief gestuurd op 9 juli 2024. Het gaat om tramlijn 12 door de Goudenregenstraat. De brief is gericht aan de voorzitter van de commissie Leefomgeving.
Bekijk de brief: Tramlijn 12 door de Goudenregenstraat (RIS319478)
Trillingen
De sporen en spoorconstructie van tramlijn 12 worden vernieuwd. Daarbij gebruikt de gemeente speciale rubberen lagen (trillingsdempende pads) onder de rails. Ook komt er nieuw trammaterieel. Dit alles is getest volgens de SBR-A en SBR-B richtlijnen. Die gaan over schade en hinder door trillingen.
De kans op schade is nihil. De hinder door trillingen wordt overal minder. Alleen bij het wisselcomplex op het Markenseplein is een extra constructie nodig. Zonder die constructie zou de hinder te groot zijn. Verder zijn geen extra maatregelen nodig.
Geluid
Op de meeste plekken langs het traject neemt het geluid een klein beetje toe: maximaal 1,26 decibel. Dat is minder dan de toegestane grens van 1,5 decibel. De hoogste geluidswaarde komt uit op 68,8 decibel. Ook dat is onder de wettelijke grens van 70 decibel.
Door deze kleine toename is er geen sprake van een officiële geluidsreconstructie volgens de Wet geluidhinder. Extra maatregelen zijn daarom niet nodig.
📄 Lees meer in het rapport: Geluid en trillingen tramlijn 12 – Prins Willemvariant
In de Goudenregenstraat en de Duivelandsestraat is de straat smal. Daarom zijn vrijliggende fietspaden niet mogelijk. Fietsstroken zorgen voor meer veiligheid.
Goudenregenstraat
De Goudenregenstraat is een drukke en gevaarlijke straat.
Verkeer: Gemiddeld 10.000 voertuigen per dag, zonder aparte fietspaden
Ongevallen: Tussen 2018 en april 2024 waren er 84 ongevallen, waarvan 63 met gewonde fietsers of e-bikers
Blackspot: Het Goudenregenplein is een bekende gevaarlijke plek
Wettelijke eisen voor fietsstroken:
Minimaal 1,50 meter breed
1,75 meter breed voor naast elkaar fietsen of inhalen
Voor extra veiligheid minimaal 1,75 meter breed
Huidige situatie
Fietsers delen de rijbaan met auto’s en trams
De afstand tussen geparkeerde auto’s en het spoor is 1,30 meter
Dat is gevaarlijk bij uitwijken
Voorstel herinrichting
Fietsstroken van 1,75 meter aan beide zijden
Afstand tussen geparkeerde auto’s en spoor wordt 2,60 meter
Dit gaat ten koste van parkeerplaatsen en stoepbreedte
Oversteken op het plein
Er komt een oversteek in 2 fasen
Voetgangers en fietsers kunnen tussentijds wachten op een veilige middenruimte
Zij hoeven dan maar op verkeer uit 1 richting te letten
Een wegslinger rond de halte zorgt dat auto’s langzamer rijden
Lage perrons en transparante hekjes zorgen voor goed zicht
Duivelandsestraat
Het nieuwe ontwerp lost meerdere problemen op.
De sporen komen verder uit elkaar te liggen
Zo kunnen de nieuwe trams elkaar niet raken
Er komen fietsstroken voor meer fietsveiligheid
Fietsers krijgen meer ruimte tussen geparkeerde auto’s en de rijbaan/sporen
Ruimtegebruik
Voor de fietsstroken is extra ruimte nodig
In overleg met de klankbordgroep is gekozen voor een variant met parkeren aan beide zijden van de straat
Snelheid
De maximumsnelheid wordt verlaagd naar 30 km per uur
Fysieke maatregelen zoals drempels zijn niet mogelijk vanwege de tram
De weg krijgt een duidelijke uitstraling met kleur en belijning
De overgang van 50 naar 30 km per uur ligt tussen de Nieboerweg en de Tholensestraat
Er zijn verschillende manieren om je mening te geven:
1. Zienswijze Indienen
Je kunt formeel bezwaar maken tegen de plannen. Dat heet een “zienswijze”. Bewoners en belanghebbenden kunnen tussen 1 september en 12 oktober 2025 hun zienswijze indienen. Daarin kun je uitleggen waarom je tegen de plannen bent. Meer informatie staat in het Gemeenteblad en later op deze website. Lees meer op: Reageren op publicaties in het Gemeenteblad.
2. Inspreken bij de gemeenteraad
Je kunt tijdens een vergadering van de gemeenteraad of een raadscommissie je mening geven. Dat heet “Stad in de raad”. Lees meer op: Stad in de raad: laat uw stem horen tijdens vergaderingen.
3. Contact opnemen met de gemeenteraad
Je kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de gemeenteraad. Lees hoe dat werkt op: Contact met de gemeenteraad.
Zie de stroomschema 'Zienswijze' op de pagina Nieuwe Tramlijin 12.
De gemeente wil zoveel mogelijk bestaande bomen behouden. Toch is het soms nodig om bomen te kappen, bijvoorbeeld om ruimte te maken voor tramhaltes, fietspaden en parkeerplaatsen.
Langs het hele tracé, en vooral in de Goudenregenstraat, moeten 25 bomen verdwijnen door de herinrichting. Deze bomen kunnen niet worden verplant en worden daarom gekapt. Daarvoor komen 35 nieuwe bomen terug. De gekapte bomen worden dus gecompenseerd. Uiteindelijk komen er 10 bomen bij.
Lees verder hoe de gemeente omgaat met werkzaamheden, bomen, Natura 2000 en ecologische zones op Werken aan de weg. En de bomen dan?
De gemeente vervangt of renoveert het riool op de volgende plekken:
Vanaf het Goudenregenplein tot aan de Sportlaan
Op de Nieboerweg
Op de Duivelandsestraat
Heb je een opmerking of vraag over dit project? Laat hem hier achter.
Te triest voor woorden dat de gemeente 3 ontwerpen presenteren, maar de gene met de meeste stemmen niet haalbaar is. Geef dan die optie ook niet. Hier wordt niet geluisterd naar de bewoners. Ook over parkeervergunning verbreden naar de Vogelwijk toen, komt ook nergens in terug. Hier zou naar gekeken worden aangezien mensen onregelmatig werken hierzo, moeten betalen voor een vergunning en kunnen niet eens in de avond hun eigen auto kwijt in de wijk. Gemeente bedankt
En dan.. hebben we, terwijl er nu al aanzienlijke parkeerdruk bestaat, straks een straat met maximaal nog maar de helft aan parkeergelegenheid, en de bewoners moeten het maar uitzoeken met hun dure parkeervergunningen. Koop maar een OV-kaart, of ga lekker lopen. Terwijl we allemaal weten hoeveel mensen om allerlei redenen van de auto afhankelijk zijn. Ja, in de ideale wereld kon iedereen zonder auto leven, maar helaas zijn we in deze maatschappij nog lang niet zo ver.
Een schijnvertoning van zogenaamde inspraak. Het zou me verbazen als de Prins Willem-variant uiteindelijk wordt gekozen. De gemeente bestempelt deze versie al op voorhand als 'veel duurder' (verleggen spoor). Dat deze variant het grote probleem van de drastisch afgenomen parkeergelegenheid het meest beperkt, is voor de gemeente van geen belang. Want: "Volgens de Parkeerstrategie 2021-2030 is parkeerdruk niet meer leidend wanneer ruimte wordt gemaakt voor bijvoorbeeld fietsveiligheid."
Het vervelende is, dat aan fietsveiligheid nou juist helemaal niks verandert. De rails uit de straat, dat zou helpen!
Het is om compleet moedeloos van te worden. Afspraken worden niet nagekomen, keuzes van incompetenten worden doorgedrukt en informatie is (bewust?) onjuist. Aan de veiligheid wordt totaal niks gedaan in de plannen van de gemeente, ook niet aan de leefbaarheid trouwens. Bedankt prutsers, voor helemaal niks!
Beste gemeente Den Haag en HTM, ondanks eerdere berichten dat er geen e-bus mogelijk is wil ik u met klem verzoeken om een vergelijking te maken van de kosten van de aanleg van de brede tram 12 en de e-bus voor het GEHELE traject Duindorp- Hollands Spoor. De Goudenregenstraat is maar een klein gedeelte van het traject en er zijn veel meer straten op de gehele route die met dezelfde problemen te maken zullen krijgen.
het gedeelte 12A heeft wel voldoende draagvlak, omdat het tram tussen Den Haag HS en Laan van Meerdervoort wel redelijke bezetting heeft. Maar ander gedeelte 12B heeft onvoldoende draagvlak wegens fietsveiligheid, te weinig reizigers, alleen pieken in zomer en hele dag lege trams. Tot ergernis van bewoners zagen we alleen : lege tram = geen geld voor HTM.. Het kabinet gaat 110 miljoen euro bezuinigen op OV... HTM en RET wilden 100.000 petities ...maar het is maar slechts 35.000 ...zucht..
Gisteren hebben we goed gesprek gevoerd. Ik heb alles goed gelezen. Het besluit was genomen tijdens coronatijdperk. Daar waren we niet aanwezig op dit raad. Ik merk dat er geen draagvlak meer in dit gedeelte 12B. In laatste jaar hebben netbeheerders meer problemen met capaciteit van het elekriciteitsnetwerk. Het uitbreiden van netwerk kost geld en tijd. Op dit termijn zal er vol geraakt. De lege tram met weinig mensen verbruikt veel stroom terwijl we moeten zuinig met stroom.
Wilt u het antwoord op de vraag hoeveel mensen gebruik maken van tram 12 nog eens goed nalezen?
Totaal maken er 776 reizigers gebruik van de tram richting Station Den Haag CS (hij gaat naar HS, niet naar CS) en in de volgende regel gaan er nogmaals 78 mensen dezelfde route. Wat bedoelt u hiermee?
Op het Markenseplein, de Duivelandsestraat en de Nieboerweg verandert er weinig in het aantal parkeerplaatsen:
Markenseplein: Er zijn geen openbare parkeerplaatsen. Wel komen er 4 extra plekken voor HTM-personeel. Daardoor gebruiken zij geen openbare plekken meer.
Duivelandsestraat: Er komen 2 parkeerplaatsen bij.
Nieboerweg: Er komt 1 parkeerplaats bij.
In de Goudenregenstraat verdwijnen er 56 parkeerplaatsen. Het aantal gaat van 121 naar 65. Dit komt door:
De aanleg van fietsstroken (kost 34 plekken).
De nieuwe tramhalte Goudenregenstraat (kost 22 plekken).
Er is geprobeerd om zoveel mogelijk parkeerplaatsen te behouden. Daarom is gekozen voor een aangepaste variant, voorgesteld door enkele leden van de klankbordgroep. Voor deze variant zijn extra investeringen nodig.
Als was gekozen voor de oorspronkelijke variant, zouden er ongeveer 90 parkeerplaatsen verdwijnen.
De gemeente wil de parkeerdruk in de stad verminderen. Daarom zijn er afspraken gemaakt in het document Actualisatie Parkeerstrategie 2021–2030 (RIS319383). Er komen maatregelen voor de korte en lange termijn.
In wijken waar het druk is met parkeren, komt er een maximum op het aantal nieuwe tweede en derde parkeervergunningen.
In veel delen van de stad is weinig ruimte. Daarom is het lastig om verdwenen parkeerplaatsen te vervangen. Toch blijft de gemeente zoeken naar plekken waar dat misschien wél kan.
Een voorbeeld: de gemeente onderzoekt of er tijdelijke parkeerplekken kunnen komen op het terrein van de oude remise aan de Lijsterbesstraat.
De focus ligt op oplossingen die de parkeerdruk blijvend verlagen.
De gemeente onderzoekt of de Goudenregenstraat een 30 km per uur straat kan worden in plaats van 50 km per uur.
Langs het traject van tramlijn 12 is weinig ruimte. Vrijliggende fietspaden passen niet binnen het huidige straatprofiel. Om ze toch aan te leggen, zouden andere voorzieningen moeten verdwijnen Zoals parkeerplaatsen, groen, bomen of het trottoir.
Bij het ontwerp is goed gekeken naar wat belangrijk is voor de buurt. Er is veel parkeerdruk. Bewoners vinden het bestaande groen belangrijk. En veilige, brede trottoirs zijn nodig. Daarom is besloten om géén vrijliggende fietspaden op te nemen in het ontwerp van tramlijn 12.
De duinen rond de Duivelandsestraat en het Markenseplein zijn onderdeel van een Natura 2000-gebied. Dat betekent dat dit natuurgebied beschermd is door Europese regels. In en vlak bij dit gebied mag niet worden gebouwd. Dus ook niet direct langs de Duivelandsestraat.
Daarnaast mag er in de buurt van Natura 2000-gebieden bijna geen stikstof worden uitgestoten. Daarom gebruikt de gemeente straks elektrisch materieel tijdens de bouw, om de natuur te beschermen.
De snelheid in de Duivelandsestraat wordt verlaagd naar 30 km per uur.
De huidige locatie van de halte Doctor Van Welylaan is moeilijk in te passen. Daarom komt de halte iets dichter bij het Markenseplein te liggen. De nieuwe plek ligt ongeveer 150 meter van de halte Tholensestraat en 450 meter van het Markenseplein. Dat past goed bij de richtlijn van gemiddeld 500 meter tussen tramhaltes.
De nieuwe halte wordt een middenhalte. Er is namelijk te weinig ruimte voor zijhaltes met fietspaden erachter. De halte blijft wel in de buurt van het Pleysier College, zodat leerlingen de tram kunnen blijven gebruiken. Aan beide kanten van de halte komen hellingen, zodat iedereen makkelijk kan in- en uitstappen.
In het midden van het Markenseplein liggen buurttuinen. Deze worden beheerd door een stichting en gebruikt door mensen uit de buurt. De tuintjes hebben een belangrijke functie voor de wijk.
De buurttuinen blijven bestaan en worden niet aangepast. De oude tramlus krijgt een nieuwe invulling: er komen opstelplekken voor bussen, (groene) parkeerplaatsen voor HTM-voertuigen en extra groen.
Heb je een vraag of opmerking over dit project? Stuur dan een e-mail naar tramlijn12@denhaag.nl ter attentie van Hilal Yilmaz (omgevingsmanager).
Wil je op de hoogte blijven van dit project? Vul dan je e-mailadres in.