Spring naar inhoud

Veelgestelde vragen

Hieronder volgt per straat en tramhalte een overzicht van  vragen tijdens de inloopbijeenkomsten. 

Algemeen

Waarom blijft de tram rijden en komt er geen elektrische bus?

De gemeente heeft hierover een brief gestuurd op 9 juli 2024. Het gaat om tramlijn 12 door de Goudenregenstraat. De brief is gericht aan de voorzitter van de commissie Leefomgeving.

Bekijk de brief: Tramlijn 12 door de Goudenregenstraat (RIS319478)

Hoeveel mensen gebruiken tramlijn 12?
  • Elke dag maken meer dan 300.000 mensen in Den Haag gebruik van het openbaar vervoer. Ook in uw wijk zijn veel bewoners afhankelijk van de tram om naar werk, school of de dokter te gaan.
  • Tramlijn 12 vervoert gemiddeld 211.766 reizigers per maand. Dat zijn ongeveer 854 reizigers per dag op dit traject.
  • Het aantal reizigers op lijn 12 verschilt per seizoen. In de zomer maken meer mensen gebruik van de tram. Daardoor hoeven zij niet in uw buurt te parkeren.
  • De gemeente wil een goed openbaar vervoersnetwerk aanbieden als alternatief voor de auto.
Wat doet de gemeente tegen trillingen en geluid van de tram?

Trillingen 

De sporen en spoorconstructie van tramlijn 12 worden vernieuwd. Daarbij gebruikt de gemeente speciale rubberen lagen (trillingsdempende pads) onder de rails. Ook komt er nieuw trammaterieel. Dit alles is getest volgens de SBR-A en SBR-B richtlijnen. Die gaan over schade en hinder door trillingen.

De kans op schade is nihil. De hinder door trillingen wordt overal minder. Alleen bij het wisselcomplex op het Markenseplein is een extra constructie nodig. Zonder die constructie zou de hinder te groot zijn. Verder zijn geen extra maatregelen nodig.

Geluid 

Op de meeste plekken langs het traject neemt het geluid een klein beetje toe: maximaal 1,26 decibel. Dat is minder dan de toegestane grens van 1,5 decibel. De hoogste geluidswaarde komt uit op 68,8 decibel. Ook dat is onder de wettelijke grens van 70 decibel.

Door deze kleine toename is er geen sprake van een officiële geluidsreconstructie volgens de Wet geluidhinder. Extra maatregelen zijn daarom niet nodig.

📄 Lees meer in het rapport: Geluid en trillingen tramlijn 12 – Prins Willemvariant

Wat doet de gemeente aan (fiets)verkeersveiligheid?

In de Goudenregenstraat en de Duivelandsestraat is de straat smal. Daarom zijn vrijliggende fietspaden niet mogelijk. Fietsstroken zorgen voor meer veiligheid. 

 

Goudenregenstraat

De Goudenregenstraat is een drukke en gevaarlijke straat.

  • Verkeer:  Gemiddeld 10.000 voertuigen per dag, zonder aparte fietspaden

  • Ongevallen:  Tussen 2018 en april 2024 waren er 84 ongevallen, waarvan 63 met gewonde fietsers of e-bikers

  • Blackspot:  Het Goudenregenplein is een bekende gevaarlijke plek

Wettelijke eisen voor fietsstroken: 

  • Minimaal 1,50 meter breed

  • 1,75 meter breed voor naast elkaar fietsen of inhalen

  • Voor extra veiligheid minimaal 1,75 meter breed

Huidige situatie

  • Fietsers delen de rijbaan met auto’s en trams

  • De afstand tussen geparkeerde auto’s en het spoor is 1,30 meter

  • Dat is gevaarlijk bij uitwijken

Voorstel herinrichting

  • Fietsstroken van 1,75 meter aan beide zijden

  • Afstand tussen geparkeerde auto’s en spoor wordt 2,60 meter

  • Dit gaat ten koste van parkeerplaatsen en stoepbreedte

Oversteken op het plein

  • Er komt een oversteek in 2 fasen

  • Voetgangers en fietsers kunnen tussentijds wachten op een veilige middenruimte

  • Zij hoeven dan maar op verkeer uit 1 richting te letten

  • Een wegslinger rond de halte zorgt dat auto’s langzamer rijden

  • Lage perrons en transparante hekjes zorgen voor goed zicht

 

Duivelandsestraat

Het nieuwe ontwerp lost meerdere problemen op.

  • De sporen komen verder uit elkaar te liggen

  • Zo kunnen de nieuwe trams elkaar niet raken

  • Er komen fietsstroken voor meer fietsveiligheid

  • Fietsers krijgen meer ruimte tussen geparkeerde auto’s en de rijbaan/sporen

Ruimtegebruik

  • Voor de fietsstroken is extra ruimte nodig

  • In overleg met de klankbordgroep is gekozen voor een variant met parkeren aan beide zijden van de straat

Snelheid

  • De maximumsnelheid wordt verlaagd naar 30 km per uur

  • Fysieke maatregelen zoals drempels zijn niet mogelijk vanwege de tram

  • De weg krijgt een duidelijke uitstraling met kleur en belijning

  • De overgang van 50 naar 30 km per uur ligt tussen de Nieboerweg en de Tholensestraat

Wat kan ik doen als ik tegen de komst van de nieuwe tram ben?

Er zijn verschillende manieren om je mening te geven:

1. Zienswijze Indienen  
Je kunt formeel bezwaar maken tegen de plannen. Dat heet een “zienswijze”. Bewoners en belanghebbenden kunnen tussen 1 september en 12 oktober 2025 hun zienswijze indienen. Daarin kun je uitleggen waarom je tegen de plannen bent. Meer informatie staat in het Gemeenteblad en later op deze website. Lees meer op: Reageren op publicaties in het Gemeenteblad.

2. Inspreken bij de gemeenteraad  
Je kunt tijdens een vergadering van de gemeenteraad of een raadscommissie je mening geven. Dat heet “Stad in de raad”. Lees meer op: Stad in de raad: laat uw stem horen tijdens vergaderingen.

3. Contact opnemen met de gemeenteraad  
Je kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de gemeenteraad. Lees hoe dat werkt op: Contact met de gemeenteraad.

Wat gaat er hierna gebeuren?

Zie de stroomschema 'Zienswijze' op de pagina Nieuwe Tramlijin 12.

Hoeveel bomen verdwijnen er door de werkzaamheden?

De gemeente wil zoveel mogelijk bestaande bomen behouden. Toch is het soms nodig om bomen te kappen, bijvoorbeeld om ruimte te maken voor tramhaltes, fietspaden en parkeerplaatsen.

Langs het hele tracé, en vooral in de Goudenregenstraat, moeten 25 bomen verdwijnen door de herinrichting. Deze bomen kunnen niet worden verplant en worden daarom gekapt. Daarvoor komen 35 nieuwe bomen terug. De gekapte bomen worden dus gecompenseerd. Uiteindelijk komen er 10 bomen bij.

Lees verder hoe de gemeente omgaat met werkzaamheden, bomen, Natura 2000 en ecologische zones op Werken aan de weg. En de bomen dan? 

Waar wordt het riool vervangen?

De gemeente vervangt of renoveert het riool op de volgende plekken:

  • Vanaf het Goudenregenplein tot aan de Sportlaan

  • Op de Nieboerweg

  • Op de Duivelandsestraat

Laat een reactie achter

Heb je een opmerking of vraag over dit project? Laat hem hier achter. 

Nog minimaal 30 tekens.
360 tekens resterend.

Reacties

Kim Ploeg | 9 oktober 2024 09:22

Te triest voor woorden dat de gemeente 3 ontwerpen presenteren, maar de gene met de meeste stemmen niet haalbaar is. Geef dan die optie ook niet. Hier wordt niet geluisterd naar de bewoners. Ook over parkeervergunning verbreden naar de Vogelwijk toen, komt ook nergens in terug. Hier zou naar gekeken worden aangezien mensen onregelmatig werken hierzo, moeten betalen voor een vergunning en kunnen niet eens in de avond hun eigen auto kwijt in de wijk. Gemeente bedankt

Reageren


Marcia M | 9 oktober 2024 12:09

En dan.. hebben we, terwijl er nu al aanzienlijke parkeerdruk bestaat, straks een straat met maximaal nog maar de helft aan parkeergelegenheid, en de bewoners moeten het maar uitzoeken met hun dure parkeervergunningen. Koop maar een OV-kaart, of ga lekker lopen. Terwijl we allemaal weten hoeveel mensen om allerlei redenen van de auto afhankelijk zijn. Ja, in de ideale wereld kon iedereen zonder auto leven, maar helaas zijn we in deze maatschappij nog lang niet zo ver.


Reageren


Marcia M | 9 oktober 2024 12:08

Een schijnvertoning van zogenaamde inspraak. Het zou me verbazen als de Prins Willem-variant uiteindelijk wordt gekozen. De gemeente bestempelt deze versie al op voorhand als 'veel duurder' (verleggen spoor). Dat deze variant het grote probleem van de drastisch afgenomen parkeergelegenheid het meest beperkt, is voor de gemeente van geen belang. Want: "Volgens de Parkeerstrategie 2021-2030 is parkeerdruk niet meer leidend wanneer ruimte wordt gemaakt voor bijvoorbeeld fietsveiligheid."

Reageren
Claudia Gubbels | 11 oktober 2024 22:31

Het vervelende is, dat aan fietsveiligheid nou juist helemaal niks verandert. De rails uit de straat, dat zou helpen!



Claudia Gubbels | 11 oktober 2024 22:28

Het is om compleet moedeloos van te worden. Afspraken worden niet nagekomen, keuzes van incompetenten worden doorgedrukt en informatie is (bewust?) onjuist. Aan de veiligheid wordt totaal niks gedaan in de plannen van de gemeente, ook niet aan de leefbaarheid trouwens. Bedankt prutsers, voor helemaal niks!

Reageren


Y K | 21 oktober 2024 12:29

Beste gemeente Den Haag en HTM, ondanks eerdere berichten dat er geen e-bus mogelijk is wil ik u met klem verzoeken om een vergelijking te maken van de kosten van de aanleg van de brede tram 12 en de e-bus voor het GEHELE traject Duindorp- Hollands Spoor. De Goudenregenstraat is maar een klein gedeelte van het traject en er zijn veel meer straten op de gehele route die met dezelfde problemen te maken zullen krijgen.

Reageren
Edward Tie | 17 december 2024 07:43

het gedeelte 12A heeft wel voldoende draagvlak, omdat het tram tussen Den Haag HS en Laan van Meerdervoort wel redelijke bezetting heeft. Maar ander gedeelte 12B heeft onvoldoende draagvlak wegens fietsveiligheid, te weinig reizigers, alleen pieken in zomer en hele dag lege trams. Tot ergernis van bewoners zagen we alleen : lege tram = geen geld voor HTM.. Het kabinet gaat 110 miljoen euro bezuinigen op OV... HTM en RET wilden 100.000 petities ...maar het is maar slechts 35.000 ...zucht..



Edward Tie | 17 december 2024 07:32

Gisteren hebben we goed gesprek gevoerd. Ik heb alles goed gelezen. Het besluit was genomen tijdens coronatijdperk. Daar waren we niet aanwezig op dit raad. Ik merk dat er geen draagvlak meer in dit gedeelte 12B. In laatste jaar hebben netbeheerders meer problemen met capaciteit van het elekriciteitsnetwerk. Het uitbreiden van netwerk kost geld en tijd. Op dit termijn zal er vol geraakt. De lege tram met weinig mensen verbruikt veel stroom terwijl we moeten zuinig met stroom.

Reageren


Saskia Boomsma | 30 januari 2025 12:32

Wilt u het antwoord op de vraag hoeveel mensen gebruik maken van tram 12 nog eens goed nalezen?
Totaal maken er 776 reizigers gebruik van de tram richting Station Den Haag CS (hij gaat naar HS, niet naar CS) en in de volgende regel gaan er nogmaals 78 mensen dezelfde route. Wat bedoelt u hiermee?

Reageren


Goudenregenstraat

Wat verandert er in het aantal parkeerplaatsen?

Op het Markenseplein, de Duivelandsestraat en de Nieboerweg verandert er weinig in het aantal parkeerplaatsen:

  • Markenseplein: Er zijn geen openbare parkeerplaatsen. Wel komen er 4 extra plekken voor HTM-personeel. Daardoor gebruiken zij geen openbare plekken meer.

  • Duivelandsestraat: Er komen 2 parkeerplaatsen bij.

  • Nieboerweg: Er komt 1 parkeerplaats bij.

In de Goudenregenstraat verdwijnen er 56 parkeerplaatsen. Het aantal gaat van 121 naar 65. Dit komt door:

  • De aanleg van fietsstroken (kost 34 plekken).

  • De nieuwe tramhalte Goudenregenstraat (kost 22 plekken).

Er is geprobeerd om zoveel mogelijk parkeerplaatsen te behouden. Daarom is gekozen voor een aangepaste variant, voorgesteld door enkele leden van de klankbordgroep. Voor deze variant zijn extra investeringen nodig.

Als was gekozen voor de oorspronkelijke variant, zouden er ongeveer 90 parkeerplaatsen verdwijnen.

Wat zijn de maatregelen voor parkeren in de Goudenregenstraat?

De gemeente wil de parkeerdruk in de stad verminderen. Daarom zijn er afspraken gemaakt in het document Actualisatie Parkeerstrategie 2021–2030 (RIS319383). Er komen maatregelen voor de korte en lange termijn.

In wijken waar het druk is met parkeren, komt er een maximum op het aantal nieuwe tweede en derde parkeervergunningen.

In veel delen van de stad is weinig ruimte. Daarom is het lastig om verdwenen parkeerplaatsen te vervangen. Toch blijft de gemeente zoeken naar plekken waar dat misschien wél kan.

Een voorbeeld: de gemeente onderzoekt of er tijdelijke parkeerplekken kunnen komen op het terrein van de oude remise aan de Lijsterbesstraat.

De focus ligt op oplossingen die de parkeerdruk blijvend verlagen.

Is het mogelijk om van de Goudenregenstraat een 30 km/uur straat te maken?

De gemeente onderzoekt of de Goudenregenstraat een 30 km per uur straat kan worden in plaats van 50 km per uur.

Nieboerweg

Zijn vrijliggende fietspaden mogelijk in de Nieboerweg?

Langs het traject van tramlijn 12 is weinig ruimte. Vrijliggende fietspaden passen niet binnen het huidige straatprofiel. Om ze toch aan te leggen, zouden andere voorzieningen moeten verdwijnen Zoals parkeerplaatsen, groen, bomen of het trottoir.

Bij het ontwerp is goed gekeken naar wat belangrijk is voor de buurt. Er is veel parkeerdruk. Bewoners vinden het bestaande groen belangrijk. En veilige, brede trottoirs zijn nodig. Daarom is besloten om géén vrijliggende fietspaden op te nemen in het ontwerp van tramlijn 12.

Duivelandsestraat

Hoe zit het met het Natura 2000-gebied bij de duinen?

De duinen rond de Duivelandsestraat en het Markenseplein zijn onderdeel van een Natura 2000-gebied. Dat betekent dat dit natuurgebied beschermd is door Europese regels. In en vlak bij dit gebied mag niet worden gebouwd. Dus ook niet direct langs de Duivelandsestraat.

Daarnaast mag er in de buurt van Natura 2000-gebieden bijna geen stikstof worden uitgestoten. Daarom gebruikt de gemeente straks elektrisch materieel tijdens de bouw, om de natuur te beschermen.

Wat doet de gemeente aan snelheid in de Duivelandsestraat?

De snelheid in de Duivelandsestraat wordt verlaagd naar 30 km per uur. 

Tramhalte Goudenregenplein

Tramhalte Dr. Van Welylaan

Waarom wordt de tramhalte Doctor Van Welylaan verplaatst?

De huidige locatie van de halte Doctor Van Welylaan is moeilijk in te passen. Daarom komt de halte iets dichter bij het Markenseplein te liggen. De nieuwe plek ligt ongeveer 150 meter van de halte Tholensestraat en 450 meter van het Markenseplein. Dat past goed bij de richtlijn van gemiddeld 500 meter tussen tramhaltes.

De nieuwe halte wordt een middenhalte. Er is namelijk te weinig ruimte voor zijhaltes met fietspaden erachter. De halte blijft wel in de buurt van het Pleysier College, zodat leerlingen de tram kunnen blijven gebruiken. Aan beide kanten van de halte komen hellingen, zodat iedereen makkelijk kan in- en uitstappen.

Tramhalte Markenseplein

Blijven de tuintjes op het Markenseplein bestaan?

In het midden van het Markenseplein liggen buurttuinen. Deze worden beheerd door een stichting en gebruikt door mensen uit de buurt. De tuintjes hebben een belangrijke functie voor de wijk.

De buurttuinen blijven bestaan en worden niet aangepast. De oude tramlus krijgt een nieuwe invulling: er komen opstelplekken voor bussen, (groene) parkeerplaatsen voor HTM-voertuigen en extra groen.

Contact

 Heb je een vraag of opmerking over dit project? Stuur dan een e-mail naar tramlijn12@denhaag.nl ter attentie van Hilal Yilmaz (omgevingsmanager).

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte





Geef mij een nieuwe code

Annuleren