Klaar voor het volgende terrasseizoen? Denk mee over de regels voor de terrassen in Den Haag. De regels gaan het volgende terrasseizoen op 1 maart 2025 in.
In 2020 zijn er regels opgesteld samen met de stad, maar door corona waren deze tijdelijk versoepeld. Sinds 2023 zijn de regels aangepast. De gemeente ziet kansen voor verbetering. Daarom werken we aan verduidelijking en mogelijke veranderingen, in samenwerking met de stad.
Of je nu (horeca)ondernemer, bewoner of bezoeker bent. Jouw stem telt! Reageren kon tot 11 november.
Sommige regels liggen vast, zoals de regels over de exploitatie, veiligheid en toegankelijkheid. Maar binnen het beleid voor terrassen is nog voldoende ruimte voor goede ideeën en wensen. Tot 11 november kon je een vragenlijst invullen over de regels voor de terrassen in Den Haag. Eind 2024 kun je opnieuw meedenken over de concept regels.
Geef je mening over:
Gevelterras: een terras aan de gevel.
Parkeerplaatsterras: een terras in een parkeervak.
Eilandterras: een terras tegenover de gevel. Er zit een weg of looppad tussen de gevel en het terras.
Terrasplein: pleinen die een aaneengesloten terraszone hebben. De terrassen zijn hier dominant. Er zijn in de stad 9 terraspleinen:
Plein
Plaats
Grote Markt
Anna Paulownaplein
Kurhausplein
Driehoekjes
Visbanken
Rabbijn Maarssenplein
Stationsweg tussen Oranjelaan & Stationsplein
Denk mee over de regels voor de terrassen in Den Haag. Meedenken kan tot en met 10 november.
Kom als ondernemer op 5 november naar de Horecabeurs in de Grote Kerk. Bewoners, bezoekers en ondernemers zijn ook welkom op 21 oktober (18.30-20.30 uur) in het Kurhaus in Scheveningen of op 4 november (tussen 10.30-12.30 of 18.30-20.30 uur) in ’t Goude Hooft.
Denk mee over de concept regels. Dit kan eind november/begin december 2024.
Deze momenten worden later gedeeld.
Terrasafscheidingen: Welke afscheidingen werken goed voor plein- en eilandterrassen, zonder dat de openbare ruimte slechter toegankelijk wordt?
Soorten terrassen: Wat vind je van de regels voor parkeerplaats- eiland- en gevelterrassen? Wat kan beter?
Balans op pleinen: Hoe kunnen we een goede balans vinden tussen terrassen en andere functies op pleinen? Wat zijn jouw suggesties?
Overige regels: Heb je vragen, opmerkingen of mis je een regel? Laat het ons weten!
Waar je niet over mee kunt denken:
De gemeente bekijkt alle ingestuurde reacties. Daarbij analyseren we hoe vaak iets binnen komt en of de reacties haalbaar en uitvoerbaar zijn.
Aan de hand van de reacties stelt de gemeente conceptregels op. Op deze conceptregels kan jij dan weer reageren. Hierna vertaalt de gemeente de conceptregels in definitieve regels. Deze moeten dan goedgekeurd worden door het college van burgemeester & wethouders.
Jij adviseert de gemeente over de regels voor terrassen.
Het is een onderwerp dat de hele stad aangaat. Dus ondernemers, omwonenden en bezoekers kunnen meedoen.
Jazeker. Je kunt ons ook spreken op:
Verder vind je ons in de stad voor een aantal straatgesprekken.
Het zomerterrassenseizoen loopt van 1 maart tot 1 november.
De regels gaan vooral over de toegankelijkheid, de plaatsing en inrichting van terrassen. Belangrijke onderwerpen zijn:
Toegang voor ambulance, brandweer en politie
Voldoende doorgang voor voetgangers
Plaatsing van het terras
Plaatsing van parasols
Gebruik van terrasafscheidingen
Verdeling van terrasruimte op terraspleinen
Geen terras mogelijk bij bijzondere situaties
Terrassen op parkeerplaatsen en aan of tegenover de gevel
Bekijk meer informatie over de regels voor terrassen op denhaag.nl
Er zijn 2 regels komen te vervallen:
Het plaatsen van terraselementen moet gebeuren binnen de maatvoering van de vergunning voor het terras.
Het terrasmeubilair moet van natuurlijke of natuurlijk lijkende materialen zijn, zoals hout of op hout lijkende materialen, aluminium en staal, riet, rotan of daarop lijkende materialen.
In 2020 is het onderzoek "Meedenken met: Haags Terrassenbeleid 2020" uitgevoerd. Tijdens dat onderzoek zijn wijk- en odnernemersorganisaties, leden van de brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (afdeling Den Haag) en Hagenaars bevraagd.
Terrastijden staan vermeld in de exploitatievergunning en eventueel in de bevestiging van meldingsplichtige horeca. In de horecavisie staat ook iets opgenomen over de terrastijden. De regels over geluiden op terrassen staan in het activiteitenbesluit/Bruidschat.
We begrijpen dat er mogelijk problemen zijn met het vergunningenproces en willen je verzekeren dat deze inbreng bij de juiste afdeling. terechtkomt. Voor vragen over vergunningen kun je terecht bij Team APV-vergunningen via apv-vergunningen@denhaag.nl
Stuur een e-mail naar terrassenbeleid@denhaag.nl met als onderwerp ‘Technische fout website Terrassen’. De gemeente helpt u dan zo snel mogelijk.
Uit gebruiksvriendelijkheid werkt deze website zonder wachtwoorden. Je hoeft geen wachtwoord te onthouden om toegang te hebben tot de website. Ook vinden wij het veel veiliger om geen wachtwoorden op te slaan van onze gebruikers. Op die manier kunnen wij jouw privacy het beste waarborgen.
De gemeente neemt maatregelen om misbruik van en ongeautoriseerde toegang tot persoonsgegevens te beperken. Meer weten over privacy en beveiliging van persoonsgegevens? Lees dan onze privacyverklaring.
Voor je eigen veiligheid is de link in de ontvangen e-mail maar 48 uur geldig. Na registratie herkent onze server telkens wanneer je inlogt weer dat jij het bent. Wel zo makkelijk!
Heb je vragen over dit project? Neem dan contact op met ons via e-mail: terrassenbeleid@denhaag.nl.
Wil je op de hoogte blijven van dit project? Meld je aan voor updates.
Wil je op de hoogte blijven van dit project? Vul dan je e-mailadres in.