De gemeente heeft in 2 fasen reacties verzameld over de nieuwe terrasregels. In fase 1, van 16 oktober tot 11 november 2024, gaven (horeca)ondernemers, bewoners, bezoekers en organisaties hun mening over wat voor hen belangrijk is op een terras. In totaal hebben 874 personen hun mening gedeeld over de regels voor terrassen. Met deze waardevolle inbreng heeft de gemeente richtingen voor de toekomstige terrasregels bedacht.
In fase 2, van 17 december 2024 tot en met 8 januari 2025, konden dezelfde groepen mensen per onderwerp op deze denkrichtingen reageren. De resultaten van deze ronde zijn nu bekend.
De gemeente heeft de opgehaalde inbreng uit fase 1 verwerkt in een aantal denkrichtingen voor aanpassingen van de terrasregels. Hier kon je op reageren.
Het toestaan van lage plantenbakken of afzetkoorden met voelbare rand bij eilandterrassen (op pleinen). Bekijk de denkrichting voor terrasafscheidingen.
Aandacht voor balans tussen terrassen en andere functies in de buitenruimte. Bekijk de denkrichting voor de toegankelijkheid en terrassen.
Het starten met het bieden van maatwerk. Bekijk de denkrichting voor de terrassen op (terras)pleinen.
Bekijk de antwoorden van de gemeente op aanvullende onderwerpen die vaak genoemd werden.
De gemeente is dankbaar voor alle reacties. Als een onderwerp vaak terugkomt, onderzoekt de gemeente wat mogelijk is en kijkt de gemeente of aanpassingen nodig zijn.
Als er is gereageerd, gaat de gemeente aan de slag met het opstellen van de beleidsregels. De beleidsregels moeten dan goedgekeurd worden door het college van burgemeester en wethouders.
Het is een onderwerp dat de hele stad aangaat. Dus ondernemers, omwonenden en bezoekers kunnen meedoen.
Jij adviseert de gemeente over de regels voor terrassen.
Terrasafscheidingen bij eilandterrassen: welke soorten terrasafscheidingen vind jij geschikt voor een eilandterras?
Soorten en aantal terrassen: Hoe denk jij over het aantal (soorten) terrassen dat een ondernemer voor de eigen gevel(s) kan hebben? Hoeveel parkeerplaatsterrassen mag een ondernemer aanvragen? En ben je tevreden over de duur van het zomerterrasseizoen voor parkeerplaatsterrassen, of zou dit seizoen langer/korter moeten?
Balans op pleinen: Hoe kunnen we een goede balans vinden tussen terrassen en andere functies op pleinen? Wat zijn jouw suggesties?
Overige regels: Heb je vragen, opmerkingen of mis je een regel? Laat het ons weten!
Waar je niet over mee kon denken:
De gemeente heeft alle ingestuurde reacties bekeken. Daarbij heeft de gemeente geanalyseerd hoe vaak iets binnen is gekomen en of de reacties mogelijk haalbaar en uitvoerbaar zijn. Aan de hand van de reacties heeft de gemeente een aantal denkrichtingen bedacht. Daar kon je op reageren in fase 2 (zie Terugkoppeling Participatietraject).
Het zomerterrassenseizoen loopt van 1 maart tot 1 november.
De regels gaan vooral over de toegankelijkheid, de plaatsing en inrichting van terrassen. Belangrijke onderwerpen zijn:
Toegang voor ambulance, brandweer en politie
Voldoende doorgang voor voetgangers
Plaatsing van het terras
Plaatsing van parasols
Gebruik van terrasafscheidingen
Verdeling van terrasruimte op terraspleinen
Geen terras mogelijk bij bijzondere situaties
Terrassen op parkeerplaatsen en aan of tegenover de gevel
Bekijk meer informatie over de regels voor terrassen op denhaag.nl
In 2020 is het onderzoek "Meedenken met: Haags Terrassenbeleid 2020" uitgevoerd. Tijdens dat onderzoek zijn wijk- en ondernemersorganisaties, leden van de brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (afdeling Den Haag) en Hagenaars bevraagd.
Terrastijden staan vermeld in de exploitatievergunning en eventueel in de bevestiging van meldingsplichtige horeca. In de horecavisie staat ook iets opgenomen over de terrastijden. De regels over geluiden op terrassen staan in het activiteitenbesluit/Bruidschat.
Stuur een e-mail naar terrassenbeleid@denhaag.nl met als onderwerp ‘Technische fout website Terrassen’. De gemeente helpt u dan zo snel mogelijk.
Uit gebruiksvriendelijkheid werkt deze website zonder wachtwoorden. Je hoeft geen wachtwoord te onthouden om toegang te hebben tot de website. Ook vinden wij het veel veiliger om geen wachtwoorden op te slaan van onze gebruikers. Op die manier kunnen wij jouw privacy het beste waarborgen.
De gemeente neemt maatregelen om misbruik van en ongeautoriseerde toegang tot persoonsgegevens te beperken. Meer weten over privacy en beveiliging van persoonsgegevens? Lees dan onze privacyverklaring.
Voor je eigen veiligheid is de link in de ontvangen e-mail maar 48 uur geldig. Na registratie herkent onze server telkens wanneer je inlogt weer dat jij het bent. Wel zo makkelijk!
Heb je vragen over dit project? Neem dan contact op met ons via e-mail: terrassenbeleid@denhaag.nl.
Wil je op de hoogte blijven van dit project? Meld je aan voor updates.
Wil je op de hoogte blijven van dit project? Vul dan je e-mailadres in.