Spring naar inhoud

Het perfecte terras?

Fase 2 van het participatietraject is al geweest. De nieuwe regels voor terrassen gaan in op 1 maart 2025.

De gemeente heeft in 2 fasen reacties verzameld over de nieuwe terrasregels. In fase 1, van 16 oktober tot 11 november 2024, gaven (horeca)ondernemers, bewoners, bezoekers en organisaties hun mening over wat voor hen belangrijk is op een terras. In totaal hebben 874 personen hun mening gedeeld over de regels voor terrassen. Met deze waardevolle inbreng heeft de gemeente richtingen voor de toekomstige terrasregels bedacht.

In fase 2, van 17 december 2024 tot en met 8 januari 2025, konden dezelfde groepen mensen per onderwerp op deze denkrichtingen reageren. De resultaten van deze ronde zijn nu bekend.

Terugkoppeling participatietraject
Translate this page Translate this page Translate this page

Bekijk de bedachte denkrichtingen

De gemeente heeft de opgehaalde inbreng uit fase 1 verwerkt in een aantal denkrichtingen voor aanpassingen van de terrasregels. Hier kon je op reageren. 

Terrasafscheidingen bij eilandterrassen

Het toestaan van lage plantenbakken of afzetkoorden met voelbare rand bij eilandterrassen (op pleinen). Bekijk de denkrichting voor terrasafscheidingen. 

Bekijk de denkrichting

Toegankelijkheid en terrassen

Aandacht voor balans tussen terrassen en andere functies in de buitenruimte. Bekijk de denkrichting voor de toegankelijkheid en terrassen.

Bekijk de denkrichting

Terrassen op pleinen

Het starten met het bieden van maatwerk. Bekijk de denkrichting voor de terrassen op (terras)pleinen. 

Bekijk de denkrichting

Verduidelijking van het beleid en overige vragen

Bekijk de antwoorden van de gemeente op aanvullende onderwerpen die vaak genoemd werden.

Bekijk de antwoorden

Nur Icar (wethouder MKB, werk en participatie) aan het woord over het terrassenbeleid:

Meer over dit project

Meedoen
Wat doet de gemeente met de reacties op de verschillende suggesties?

De gemeente is dankbaar voor alle reacties. Als een onderwerp vaak terugkomt, onderzoekt de gemeente wat mogelijk is en kijkt de gemeente of aanpassingen nodig zijn.

Hoe gaat het verder nadat ik mijn reactie heb ingestuurd?

Als er is gereageerd, gaat de gemeente aan de slag met het opstellen van de beleidsregels. De beleidsregels moeten dan goedgekeurd worden door het college van burgemeester en wethouders. 

Wie kunnen meedoen?

Het is een onderwerp dat de hele stad aangaat. Dus ondernemers, omwonenden en bezoekers kunnen meedoen. 

Welke invloed heb ik?

Jij adviseert de gemeente over de regels voor terrassen. 

Waar kon ik in fase 1 over meedenken?
  • Terrasafscheidingen bij eilandterrassen: welke soorten terrasafscheidingen vind jij geschikt voor een eilandterras? 

  • Soorten en aantal terrassen: Hoe denk jij over het aantal (soorten) terrassen dat een ondernemer voor de eigen gevel(s) kan hebben? Hoeveel parkeerplaatsterrassen mag een ondernemer aanvragen? En ben je tevreden over de duur van het zomerterrasseizoen voor parkeerplaatsterrassen, of zou dit seizoen langer/korter moeten?

  • Balans op pleinen: Hoe kunnen we een goede balans vinden tussen terrassen en andere functies op pleinen? Wat zijn jouw suggesties? 

  • Overige regels: Heb je vragen, opmerkingen of mis je een regel? Laat het ons weten! 

Waar kon ik in fase 1 niet over meedenken?

Waar je niet over mee kon denken:  

  • Regels over toegankelijkheid (zoals de doorloopruimte verkleinen) 
  • Regels over veiligheid 
  • Regels over geluid 
  • Regels over sluitingstijd 
Wat heeft de gemeente gedaan met de reacties?

De gemeente heeft alle ingestuurde reacties bekeken. Daarbij heeft de gemeente geanalyseerd hoe vaak iets binnen is gekomen en of de reacties mogelijk haalbaar en uitvoerbaar zijn. Aan de hand van de reacties heeft de gemeente een aantal denkrichtingen bedacht. Daar kon je op reageren in fase 2 (zie Terugkoppeling Participatietraject). 

Terrassenbeleid
Van wanneer tot wanneer loopt het zomerterrassenseizoen?

 Het zomerterrassenseizoen loopt van 1 maart tot 1 november.

Waar gaan de beleidsregels over?

De regels gaan vooral over de toegankelijkheid, de plaatsing en inrichting van terrassen. Belangrijke onderwerpen zijn:  

  • Toegang voor ambulance, brandweer en politie  

  • Voldoende doorgang voor voetgangers  

  • Plaatsing van het terras 

  • Plaatsing van parasols  

  • Gebruik van terrasafscheidingen  

  • Verdeling van terrasruimte op terraspleinen  

  • Geen terras mogelijk bij bijzondere situaties  

  • Terrassen op parkeerplaatsen en aan of tegenover de gevel

Bekijk meer informatie over de regels voor terrassen op denhaag.nl 

 

Wat heeft er eerder aan participatie plaatsgevonden?

In 2020 is het onderzoek "Meedenken met: Haags Terrassenbeleid 2020" uitgevoerd. Tijdens dat onderzoek zijn wijk- en ondernemersorganisaties, leden van de brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (afdeling Den Haag) en Hagenaars bevraagd.

Waar vind ik de andere regelgeving rondom terrassen (openingstijden, geluid etc.) die niet in dit beleid voorkomen?

Terrastijden staan vermeld in de exploitatievergunning en eventueel in de bevestiging van meldingsplichtige horeca. In de horecavisie staat ook iets opgenomen over de terrastijden. De regels over geluiden op terrassen staan in het activiteitenbesluit/Bruidschat.

Bekijk de horecaterrastijden in de horecavisie RIS288645

De website
Het lukt niet om te liken of een reactie te plaatsen. Wat nu?

Stuur een e-mail naar terrassenbeleid@denhaag.nl met als onderwerp ‘Technische fout website Terrassen’. De gemeente helpt u dan zo snel mogelijk.

Waarom heb ik geen wachtwoord nodig voor deze website?

Uit gebruiksvriendelijkheid werkt deze website zonder wachtwoorden. Je hoeft geen wachtwoord te onthouden om toegang te hebben tot de website. Ook vinden wij het veel veiliger om geen wachtwoorden op te slaan van onze gebruikers. Op die manier kunnen wij jouw privacy het beste waarborgen. 

Hoe veilig is deze website?

De gemeente neemt maatregelen om misbruik van en ongeautoriseerde toegang tot persoonsgegevens te beperken. Meer weten over privacy en beveiliging van persoonsgegevens? Lees dan onze privacyverklaring

Waarom is de inlog/registratielink maar 48 uur geldig?

Voor je eigen veiligheid is de link in de ontvangen e-mail maar 48 uur geldig. Na registratie herkent onze server telkens wanneer je inlogt weer dat jij het bent. Wel zo makkelijk! 

Hou mij op de hoogte

Heb je vragen over dit project? Neem dan contact op met ons via e-mail: terrassenbeleid@denhaag.nl

Wil je op de hoogte blijven van dit project? Meld je aan voor updates.

Hou mij op de hoogte

Deel dit project:

Tijdlijn

16 oktober tot en met 10 november 2024

Denk mee over de huidige beleidsregels

november 2024

De gemeente bekijkt de reacties en heeft een aantal denkrichtingen bedacht. De gemeente geeft een terugkoppeling

17 december 2024 tot 8 januari 2025

Reageer op de denkrichtingen voor aanpassingen van de Haagse terasregels

januari 2025

De gemeente maakt definitieve regels

februari 2025

De gemeente geeft een terugkoppeling

januari en februari 2025

De gemeente (college van B&W) neemt een besluit

februari 2025

De gemeente communiceert de nieuwe regels

maart 2025

Start terrassenseizoen met nieuwe beleidsregels

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte





Geef mij een nieuwe code

Annuleren