Tijdens de inloopbijeenkomst zijn er vragen gesteld over:
Wil je hier meer over lezen? Bekijk de overige bestuurlijke stukken Halte Copernicusplein Gemeente Den Haag
We begrijpen dat het verdwijnen van de halte Copernicusplein teleurstellend is. We willen uitleggen waarom deze beslissing is genomen.
De halte was tijdelijk buiten gebruik vanwege een coronamaatregel, maar is begin januari weer in gebruik genomen. In de toekomst komt er een nieuwe, langere tram met lage instap, wat handig is voor rolstoelen en kinderwagens.
Om deze tram te laten stoppen, moeten haltes aan specifieke eisen voldoen. Een van die eisen is dat de tram niet in een bocht kan stoppen, omdat er dan gevaarlijke ruimtes ontstaan tussen het perron en de tram. Bij Copernicusplein zit er een bocht in de sporen, waardoor de halte midden in de Edisonstraat zou moeten komen. Dit brengt twee problemen met zich mee:
We begrijpen dat bewoners en organisaties in 2022 voorstellen hebben gedaan om de halte te behouden. Helaas is dit niet mogelijk op een veilige manier. Vanuit verkeersveiligheid, vooral voor fietsers, kunnen we het besluit niet heroverwegen.
Er zijn vragen gesteld over het parkeren in de nieuwe situatie:
Bij Regentesselaan 381 tot en met 373 vervallen ongeveer ongeveer 6* parkeerplekken.
*Het precieze aantal parkeerplekken die verdwijnen is nog niet bekend. We zijn bezig met een inventarisatie en zullen binnenkort duidelijkheid geven over het exacte aantal.
Er vervallen geen parkeerplekken.
Door de komst van fietsstroken vervallen ongeveer 38* parkeerplekken.
*Het precieze aantal parkeerplekken die verdwijnen is nog niet bekend. We zijn bezig met een inventarisatie en zullen binnenkort duidelijkheid geven over het exacte aantal.
Er vervallen geen parkeerplekken en er komen ongeveer ongeveer 8* parkeerplekken bij door de eerder vervallen halte Fahrenheitstraat.
*Het precieze aantal parkeerplekken die verdwijnen is nog niet bekend. We zijn bezig met een inventarisatie en zullen binnenkort duidelijkheid geven over het exacte aantal.
Er zijn vragen gesteld over de bomen en geveltuintjes.
Geveltuintjes of extra vergroening rondom de bomen wordt onderzocht tijdens het definitieve ontwerp.
Er worden 5* extra bomen geplant bij de tramhalte Loosduinseweg in de Paul Krugerlaan.
*Het precieze aantal bomen is nog niet bekend. We zijn bezig met een bomeninventarisatie en zullen binnenkort duidelijkheid geven over het exacte aantal.
Er verandert niets in deze straten.
Sommige bomen* worden verplaatst en enkele worden verwijderd. Er komt meer groen bij de tramhalte Weimarstraat en extra bomen aan de kant met oneven huisnummers. Bij de halte Cartesiusstraat worden ook extra bomen geplant. Er zullen zowel bomen worden verwijderd als toegevoegd op de Beeklaan en de haltes in de Beeklaan.
*Het precieze aantal bomen is nog niet bekend. We zijn bezig met een bomeninventarisatie en zullen binnenkort duidelijkheid geven over het exacte aantal.
Er worden geen bomen gekapt, maar er wordt gekeken hoe extra vergroening kan plaatsvinden op de hoeken van kruispunten.
Wil je op de hoogte blijven van dit project? Vul dan je e-mailadres in.