In de Zeeruststraat ligt nu een keerlus van de tram. De gemeente en HTM willen de keerlus vervangen door een tailtrack. De tram komt dan aan en vertrekt op hetzelfde stuk spoor. Dit neemt minder ruimte in dan een keerlus. Bewoners konden van 13 september tot en met 1 oktober 2024 stemmen op de locatie van de tramhalte en het wel of niet hergebruiken van historische spanten. Ook konden zij voor- en nadelen omschrijven van de locaties. Op basis van de overtuigende voorkeur in de stemmen is besloten locatie ‘Dorp’ te kiezen en deze verder uit te werken zonder het hergebruik van spanten.
Om dit te doen stellen de gemeente en HTM een ‘elftal van de lus’ samen. Dit team van bewoners en ondernemers representeert de omgeving en verschillende belangen. Het elftal zal in twee bijeenkomsten samen met experts van de gemeente het ontwerp verder uitwerken. Lees hier meer over het aanmelden. In januari 2025 wordt het definitief schetsontwerp opgeleverd.
De halte ligt dicht bij de plek van de huidige uitstaphalte, op de hoogte van de Zeeruststraat.
De halte ligt zo dicht mogelijk bij de Strandweg en sluit aan op de hoogte van de boulevard.
De halte ligt midden in het duingebied, ingebed in het groen, iets verhoogd.
De gemeente heeft ook andere locaties bekeken. Bekijk de locaties en lees waarom ze niet haalbaar zijn.
Vergroot de afbeelding door te klikken
Een lange halte met 2 perrons, met weinig bochten en dicht bij de boulevard.
Niet haalbaar, omdat:
Thema: | Locaties |
Thema: | Spanten |
Thema: | Spanten |
Thema: | Locaties |
Thema: | Locaties |
Tijdens twee bijeenkomsten in november werken de gemeente en HTM met het ‘elftal van de lus’ het ontwerp ‘dorp’ uit. Het team van bewoners en ondernemers representeert de omgeving en verschillende belangen.
Wil je later ook meedenken over het ontwerp van het gebied? Bekijk in de tijdlijn wanneer je opnieuw mee kunt doen.
Het project gaat over het gebied tussen de Zeeruststraat, Jacob Pronkstraat, Vuurbaakstraat, Kompasstraat en de Strandweg.
Het spoor van de keerlus van tram 11 is aan vervanging toe. HTM en de gemeente gaan de keerlus vervangen door een tailtrack met een tramhalte. Een tailtrack heeft als voordeel dat het minder spoorruimte in beslag neemt dan een keerlus. Dit biedt kansen om het gebied opnieuw in te richten. Deze kans willen HTM en de gemeente samen met de bewoners, ondernemers en bezoekers oppakken.
De gemeente heeft voor dit project de volgende doelen:
Een toegankelijke en aantrekkelijke tramhalte aan zee maken.
De kwaliteit van de openbare ruimte verbeteren.
Fiets- en wandelroutes verbeteren. We zorgen voor een betere aansluiting op de boulevard en Scheveningen-Dorp.
Indirect draagt het project bij aan het economisch belang om de boulevard van Scheveningen beter bereikbaar te maken met het openbaar vervoer.
De gemeente en HTM hebben al gekozen dat:
Dit project draagt zo veel mogelijk bij aan de uitvoering van de thema’s uit de wijkagenda Scheveningen-Dorp.
Qua ligging heeft dit project een directe relatie met het project Kop Keizerstraat. Binnen de twee projecten wordt onderzocht hoe ze elkaar het beste kunnen versterken.
Voor meer informatie over de andere projecten in Scheveningen-Dorp: https://www.denhaag.nl/nl/stadsdelen/scheveningen/projecten/
De gemeente en HTM hebben in een eerdere fase een voorstudie gedaan naar de plek en de vorm van de tramhalte. Hierin zijn technische, praktische en culturele aspecten meegewogen waaruit een voorkeur voor een positie met verbinding aan de boulevard en het hergebruik van de historische spanten is gekomen.
Tussen half april en half mei 2024 hebben bewoners en andere gebruikers van het gebied meegedacht over de nieuwe inrichting van het gebied en de sfeer voor de tramhalte en het sporten en spelen. Hier hebben zo'n 160 bewoners online over meegedacht. Ook hebben we zo’n 70 mensen gesproken via straatgesprekken en op de informatiemarkt. Dat heeft veel waardevolle inbreng opgeleverd én ook nieuwe inzichten.
We hebben meerdere vragen en opmerkingen gekregen over onze keuze om de plek van het spoor en het hergebruik van de historische spanten vast te stellen en hier geen keuzemogelijkheden in te bieden. Deze inbreng heeft het projectteam overtuigd om hier opnieuw naar te kijken.
Van 13 september tot en met 1 oktober 2024 was het mogelijk om te stemmen op één van de drie locaties (dorp, duin of strand) en over het wel of niet hergebruiken van historische spanten. Ook konden bewoners voor- en nadelen omschrijven van de locaties. In totaal zijn er 172 stemmen uitgebracht. Bijna alle deelnemers komen uit Scheveningen en 73% uit postcodegebied 2583 en 2584 (dichtbij de keerlus). Locatie 'Dorp' kreeg de meeste stemmen (64%). De meesten (79%, met name buurtbewoners) geen historische spanten op deze plek. besloten locatie ‘Dorp’ te kiezen en deze verder uit te werken zonder het hergebruik van spanten. Op basis van de overtuigende voorkeur in de stemmen is besloten locatie ‘Dorp’ te kiezen en deze verder uit te werken zonder het hergebruik van spanten.
Heb je vragen over dit project? Kijk of je vraag tussen de andere veelgestelde vragen staat. Zo niet, neem contact op met nieuwehalteaanzee@denhaag.nl.
Wil je op de hoogte blijven van dit project? Meld je dan aan voor updates.
Laat je inspireren door de geschiedenis van de tramhalte.
Wil je op de hoogte blijven van dit project? Vul dan je e-mailadres in.