Spring naar inhoud

Nieuwe halte aan zee

Hoe maken we van deze plek een bijzondere aankomst- en verblijfplek?

In de Zeeruststraat ligt nu een keerlus van de tram. De gemeente en HTM vervangen die keerlus door een tailtrack. De tram komt dan aan en vertrekt op hetzelfde stuk spoor. Een tailtrack neemt minder ruimte in dan een keerlus. Daardoor ontstaat er meer ruimte om het gebied en de eindhalte anders in te richten. Samen met bewoners, ondernemers en bezoekers willen de gemeente en HTM daar een plan voor maken. Denk je mee?

We horen graag hoe je het gebied nu gebruikt, wat jij belangrijk vindt voor de nieuwe inrichting en welke sfeer jij vindt passen bij het gebied en de halte.

Geef je mening
Meer over dit project
Translate this page Translate this page Translate this page
Hoe kan ik meedoen?
Geef je mening via deze website

We horen graag hoe je het gebied nu gebruikt, wat jij belangrijk vindt voor de nieuwe inrichting en welke sfeer jij vindt passen bij het gebied en de tramhalte. Reageren kan tot en met 12 mei.

Kom naar de inloopbijeenkomst

Liever je mening delen in een gesprek? Kom dan op 25 april tussen 19.00 uur en 21.00 uur naar Muzee Scheveningen (Neptunusstraat 90-92).

Ontmoet ons op straat

We staan tussen 18 april en 12 mei ook op straat. Zie je ons staan? Kom dan even langs om je mening te delen.

Blijf betrokken en doe mee

Wil je later ook meedenken over de eerste schetsen? Bekijk in de tijdlijn wanneer je opnieuw mee kunt doen.

Projectgebied

Het project gaat over het gebied tussen de Zeeruststraat, Jacob Pronkstraat, Vuurbaakstraat, Kompasstraat en de Strandweg.

  • Grijs en bruin: De straten zelf zijn geen onderdeel van het project. De straten, parkeervakken en stoepen worden niet opnieuw ingericht. 
  • Lichtgroen en roze: De plaats van de nieuwe sporen (tailtrack) en de eindhalte staat vast. De halte sluit direct aan op de boulevard en ligt dichterbij de Kompasstraat.  
  • Groen: De nieuwe plaats van de sporen en eindhalte biedt ruimte en kansen om het gebied anders in te richten. Dit is het gebied waar jij je mening over kunt geven.

Meer over dit project

Waarom worden de eindhalte en het gebied opnieuw ingericht?

Het spoor van de keerlus van tram 11 is aan vervanging toe. HTM en de gemeente hebben de ambitie om de keerlus te vervangen door een tailtrack met een eindhalte aan zee. Een tailtrack heeft als voordeel dat het minder ruimte in beslag neemt dan een keerlus. Dit biedt de kans om het gebied opnieuw in te richten. HTM en de gemeente willen dit samen met de bewoners, ondernemers en bezoekers doen. 

Welke doelen heeft de gemeente voor dit project?

De gemeente heeft voor dit project de volgende doelen:

  • Een toegankelijke, aantrekkelijke en zichtbare tramhalte aan zee maken.
  • De kwaliteit van de openbare ruimte verbeteren.
  • Fiets- en wandelroutes verbeteren. We zorgen voor een betere aansluiting op de boulevard en Scheveningen-Dorp. 
  • Indirect draagt het project bij aan het economisch belang om de boulevard van Scheveningen beter bereikbaar te maken met het openbaar vervoer.
Wat staat er al vast?

De gemeente en HTM hebben het volgende al vastgesteld:  

  • De keerlus wordt vervangen door een tailtrack. 
  • De plaats van de tailtrack en tramhalte.  
  • Bestaande functies (sportplek, speelplek en hondenlosloopgebied) blijven en worden verbeterd.    

Lees meer bij de andere veelgestelde vragen. 

Wat doet de gemeente met de reacties?

De gemeente gebruikt de reacties om te ontdekken wat bewoners, ondernemers en bezoekers belangrijk vinden. Op basis van de voorkeuren maken we drie schetsen. In elke schets hebben verschillende functies (sportplek, speelplek, groen, wandelpaden etc.) een andere plaats of grootte. In juni plaatsen we de drie schetsen op deze website en kun je hierop reageren. De gemeente maakt op basis van de reacties één schetsontwerp. 

Hoe past dit project tussen de andere projecten in de wijk?

Dit project draagt zo veel mogelijk bij aan de uitvoering van de thema’s uit de wijkagenda Scheveningen-Dorp.  

Qua ligging heeft dit project een directe relatie met het project Kop Keizerstraat. Binnen de twee projecten wordt onderzocht hoe ze elkaar het beste kunnen versterken. 

Voor meer informatie over de andere projecten in Scheveningen-Dorp: https://www.denhaag.nl/nl/stadsdelen/scheveningen/projecten/  

Heb je vragen over dit project? Kijk of je vraag tussen de andere veelgestelde vragen staat. Zo niet, neem contact op met nieuwehalteaanzee@denhaag.nl

Hou mij op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van dit project? Meld je aan voor updates.

Hou mij op de hoogte

Tijdlijn

Voor de zomer

18 april tot en met 12 mei 2024

Laat weten wat jij belangrijk vindt voor de nieuwe inrichting van de tramhalte en het gebied

25 april 2024 tussen 19.00 uur en 21.00 uur

Kom naar de inloopbijeenkomst in Muzee Scheveningen (Neptunusstraat 90-92)

Tussen 18 april en 12 mei

Straat- en tramgesprekken

Mei 2024

Gemeente maakt drie schetsen

Juni 2024

Denk mee over de drie schetsen

Juni tot oktober 2024

Gemeente maakt één schetsontwerp en laat het ontwerp toetsen door de beheerders en de adviescommissie openbare ruimte
Na de zomer

Oktober 2024

Denk mee over de uitwerking van het voorlopig ontwerp

November 2024 tot en met maart 2025

Gemeente maakt een voorlopig ontwerp en laat het ontwerp toetsen door de beheerders en de adviescommissie openbare ruimte.

April 2025

De gemeente presenteert het voorlopig ontwerp en jij kunt hierop reageren.

April tot en met september 2025

Het college geeft vrijgave voor inspraak en stelt het voorlopig ontwerp vast

Oktober tot en met december 2025 en 2026

Gemeente maakt een definitief ontwerp en bereidt de omgevingsvergunning en aanbesteding voor

Ergens in 2026

Gemeente en HTM starten met de uitvoering van werkzaamheden

De eindhalte door de tijd heen

Laat je inspireren door de geschiedenis van de eindhalte. 

  • Afbeelding 1 van 6: Voormalig tramstation aan de Gevers Deynootweg

    Dit is het voormalig tramstation aan de Gevers Deynootweg met de spanten die worden hergebruikt bij de eindhalte van lijn 11
  • Afbeelding 2 van 6: 1899

    1899: Van 1879 tot 1925 reed de Stoomtramlijn Hollands Spoor - Scheveningen en vervoerde ook goederen over dit spoor.
  • Afbeelding 3 van 6: 1971

    1971: vanaf 1927 rijdt HTM met elektrische trams tussen Hollands Spoor en Scheveningen. Door het tracé op een vrije baan was deze tram de eerste Nederlandse stadssneltram.
  • Afbeelding 4 van 6: 1985

    1985: Keerlus aan het strand. Een tramlijn met zicht op zee.
  • Afbeelding 5 van 6: 2006

    2006: Vóór de komst van de Morales Boulevard lag de keerlus op het niveau van de strandweg.
  • Afbeelding 6 van 6: Huidige situatie

    In de huidige situatie ligt de keerlus lager dan de boulevard.

Deel dit project:

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte





Geef mij een nieuwe code

Annuleren