Vogelwijk
De tramhalte wordt aangepast zodat de lagevloerstrams hier kan stoppen. Zo wordt de tram geschikt voor bijvoorbeeld mindervaliden en mensen met kinderwagens.
De gemeente beantwoordt de vragen over de tramhaltes Sportlaan en Dr. Van Welylaan. De vragen kunnen leiden tot nieuwe inzichten. Waar mogelijk bekijkt de gemeente hoe die nieuwe inzichten een plek kunnen krijgen in de schetsontwerpen.
Waarom blijft deze halte en gaat de Tholensestraat weg? In/uitstappende reizigers bij dr vWelylaan is ongeveer 0. Bij Tholensestraat veel drukker, zeker smorgens en savonds. Halte vWelylaan wat opschuiven richting Tholensestraat?
Bij het bepalen van het aantal en de plek van halten spelen een aantal factoren een rol, oa het aantal instappers, de ligging in de stad, de ligging ten opzichte van andere halten. De halten Markenseplein, Tholensestraat en dr van Welylaan hebben alle rond de 100 instappers per dag. Door de halte Tholensestraat op te heffen eblijft de onderlinge halteafstand 500m. De halte Tholensestraat ligt op korte afstand (260m) van het Markenseplein, waardoor de extra loopafstand beperkt is.
Daarnaast is het bij de Tholensestraat halte een stuk veiliger om in en uit te stappen. Dr v welylaan halte zorgt ook voor een onoverzichtelijke gevaarlijke verkeerssituatie als je met de fiets vanuit de laan van poot komt. Diegene die uitstappen nu bij de dr v welylaan kunnen ook uitstappen bij Tholensestraat halte, veilig oversteken en de andere ingang nemen van youz.
Geen brede tram , liever of een smalle tram of een ( duurzame) bus !
Heel goed om deze tramhalte te handhaven. Logische verdeling van de halteafstanden en bovendien is op de Dr van Welylaan een stedelijke voorziening aanwezig: Youz, een psychiatrisch kinderziekenhuis en twee scholen t.b.v. kinderen met een 'leerachterstand'
Waar komt de oversteekplaats voor deze halte? Zeker met de halte tegenover welke beide de functie vervullen voor Youz!
Ik merk op dat er op dit stuk zeer bovengemiddelde snelheden worden bereikt door auto's
Is het mogelijk om naast de halte ook naar de verdere verkeersveiligheid te kijken? De tramhalte is een ding, het overige wegverkeer (vooral auto’s en vrachtwagens) rijden hier veel harder dan lijkt toegestaan
Uit de telling blijkt dat 85% van het vekeer 56 km/h rijdt of minder hard. Dit is speciefiek gemeten ter hoogte van de Dr. Van Welylaan.
Wordt er in het ontwerp van deze halte rekening gehouden met de kinderen die daar naar Youz moeten en Pleisier College De Zefier, school voor voortgezet speciaal onderwijs. Het gaar hier om kwetsbare kinderen die vaak neurodivergent zijn.
Blijven de parkeerplaatsen gehandhaafdbij een bredere tram
Ja deze blijven op dit deel gehandhaafd
het moet dan anders ingericht: weg met lege tram. het moet elektrische bus komen in plaats van tram. Tussen spoorrails is er soms glad. het is niet veilig voor auto. het heeft al ongelukken veroorzaakt.
Bij (beperkte) verbreding en verhoging van de halte is ook aanpassing van de fietspaden nodig.
Er wordt op dit gedeelte van de Nieboerweg tamelijk hard gereden en is de weg ter hoogte van de kruising met de Laan van Poot tamelijk onoverzichtelijk (moet ook aangepast worden) . Is het te overwegen de nieuwe halte dr. Welylaan als midden eiland uit te voeren met uitbuiging voor het (gemotoriseerde) verkeer, zodat een snelheidsremmend effect heeft. (zie ook oplossing tramlijn 1 badhuiskade).
De tramhalte wordt aangepast zodat de lagevloerstrams hier kan stoppen. Zo wordt de tram geschikt voor bijvoorbeeld mindervaliden en mensen met kinderwagens.
Wil je op de hoogte blijven van dit project? Vul dan je e-mailadres in.