Spring naar inhoud

Concept voorontwerpen

Voor het traject van tramlijn 12 tussen de Laan van Meerdervoort en Markenseplein heeft de gemeente een concept voorontwerp (VO) gemaakt

Bekijk de tekening voor de Duivelandsestraat
Bekijk de tekening voor de Nieboerweg
Bekijk de tekening voor Segbroekpark
Bekijk de tekening voor de Goudenregenstraat

Bomen- en Bloemenbuurt:

Goudenregenstraat
Goudenregenplein

Vogelwijk:

Sportlaan
Dr. Van Welylaan

Duindorp:

Duivelandsestraat
Markenseplein en Tholensestraat

Bomen- en Bloemenbuurt

1. Goudenregenstraat

Voor de komst van de nieuwe tram met lage instap heeft de gemeente een concept voorontwerp gemaakt.

Schetsontwerp 2: Variant 3

Deze is eerder gepresenteerd via Doe Mee! en heeft de meeste stemmen gekregen. Deze variant heeft bredere stoepen en aan een zijde parkeren.

  • Een zijde parkeren: de fietser krijgt meer ruimte, dit gaat ten koste van de parkeervakken. De voetganger houd veel ruimte op de stoep. Hierdoor vervallen 85 parkeervakken
  • De stoep wordt aan een zijde wat breder dan in de huidige situatie waardoor zowel de fietser als voetganger meer ruimte krijgt. De stoep wordt aan beide zijdes ongeveer 3 meter.
  • Fietser krijgt meer ruimte door fietsstroken van 1,75 meter.
  • De bestaande bomen kunnen zo goed als allemaal blijven staan. Er worden er 3 verwijderd maar hier komt er een voor terug. De bomenbalans is -2.
0
0
0

Prins Willemvariant

Prins Willemstraat variant, deze variant heeft de voorkeur van de bewoners en is door sommige klankbordgroepleden ingebracht. Dit met oog op het behoud van parkeren aan beide zijdes. Deze variant lijkt op de situatie in de Prins Willemstraat in Den Haag. Doordat het parkeren blijft behouden aan beide zijdes worden de stoepen smaller. Openbare verlichting en fietsnisjes worden geplaatst in de lijn van de parkeervakken 

  • Twee kanten parkeren: let op, er worden wel parkeervakken gebruikt voor het creëren van fietsparkeerruimten, het plaatsen van masten voor de tram en bomen. Hierdoor vervallen er alsnog 56 parkeerplekken. 

  • De stoep wordt smaller. Doordat er fietsstroken komen krijgt de fietsers meer ruimte en het parkeren aan twee kanten blijft behouden. Deze ruimte wordt van de stoep afgesnoept. Hierdoor is er op de stoep van ongeveer 2 meter geen ruimte voor objecten zoals fietsenstallingen. Hiervoor worden er dus alsnog een paar parkeervakken opgeofferd. 

  • Fietser krijgt meer ruimte door fietsstroken van 1,75 meter. 

  •  23 bestaande bomen moeten worden verwijderd, er komen hiervoor 20 nieuwe bomen terug. De bomenbalans is -3.

0
0
0

2. Halte Goudenregenplein

Op basis van de keuzes in de Goudenregenstraat, heeft de gemeente het concept voorontwerp voor de halte op het Goudenregenplein aangepast. Voor de nieuwe tram moeten de sporen worden verlegd. 

Het Goudenregenplein is aangemerkt als ‘blackspot’. Dat betekent dat er op deze plek relatief veel verkeersongevallen met letsel plaatsvonden de afgelopen jaren.  Ook de oversteekbaarheid is een probleem, vooral in de spits. Naast het inpassen van een toegankelijke tram is er een extra opgave om de verkeersveiligheid en de oversteekbaarheid te verbeteren.  

Een nieuwe toegankelijke halte op het Goudenregenplein is niet inpasbaar op de huidige locaties. Maar daarnaast, in zijligging, ook niet op een andere plek rond het Goudenregenplein. Daarvoor is tussen de zijstraten onvoldoende ruimte en zijn de fietsstroken, die dan achter de haltes langs moeten lopen niet fysiek inpasbaar. Daarom moet de halte op het midden van de weg komen te liggen. Maar ook een middenhalte waar aan twee kanten een tram kan halteren is niet inpasbaar. Bij een ligging ter hoogte van de Thomsonlaan/Goudenregenplein blokkeert zo’n halte de zijstraten. Voor een middenhalte naast het Goudenregenplein is onvoldoende ruimte in het breedte profiel van de straat. 

Vogelwijk en Nieboerweg

Voor de inpassing van de nieuwe tram in de Vogelwijk worden twee tramhaltes aangepast. Bekijk wat er wordt aangepast. 

Tramhalte Sportlaan

De tramhalte wordt aangepast zodat de lagevloerstrams hier kan stoppen. Zo wordt de tram geschikt voor bijvoorbeeld mindervaliden en mensen met kinderwagens.

Bekijk tramhalte Sportlaan

Tramhalte Dr. Van Welylaan

De tramhalte wordt aangepast zodat de lagevloerstrams hier kan stoppen. Zo wordt de tram geschikt voor bijvoorbeeld mindervaliden en mensen met kinderwagens.

Bekijk tramhalte Dr. van Welylaan

Nieboerweg

Op de Nieboerweg wordt tussen de twee haltes een middeneiland verbreed. 

Duindorp

1. Duivelandsestraat

De gemeente Den Haag heeft meerder schetsontwerpen voorgelegd. Uit participatie is gebleken dat fietsveiligheid en parkeren belangrijk is voor omwonenden en belangstellenden. De Prins Willemstraat variant is verder uitgewerkt als concept Voorontwerp. 

Schetsontwerp 1: fietsstroken met 2-zijdig parkeren

Deze variant is ingebracht door de klankbordgroep. Dit met oog op het behoud van parkeren aan beide zijdes. Deze variant lijkt op de situatie in de Prins Willemstraat in Den Haag.

  • Twee zijdes parkeren: let op, er worden wel parkeervakken gebruikt voor het creëren van fietsparkeerruimten, het plaatsen van masten voor de tram en bomen. Hierdoor vervallen er alsnog parkeerplekken.
  • De stoep wordt smaller, doordat er fietsstroken komen krijgt de fietsers meer ruimte en het parkeren aan twee kanten blijft behouden. Deze ruimte wordt van de stoep afgesnoept. Hierdoor is er op de stoep van ca. 2 meter aan de woning zijde. Er is geen ruimte voor objecten zoals fietsenstallingen. Hiervoor worden er dus alsnog een paar parkeervakken opgeofferd. Aan de groen zijde is er een uitstapstrook van 0,50 meter.
  • Fietser krijgt meer ruimte door fietsstroken van 1,75 meter.
0
0
0

Schetsontwerp 2: fietsstroken met 1-zijdig parkeren

Deze is eerder gepresenteerd via Doe Mee ! en heeft de meeste stemmen gekregen. De fietser krijgt meer ruimte door fietsstroken, het parkeren aan de groenstrook zijde wordt opgeheven.

  • Een zijde parkeren: de fietser krijgt meer ruimte, dit gaat ten koste van de parkeervakken. De voetganger houd veel ruimte op de stoep.
  • De stoep blijft aan de woning zijde wat breed waardoor zowel de fietser als voetganger meer ruimte krijgt. De stoep aan de groenstrook zijde word smaller.
  • Fietser krijgt meer ruimte door fietsstroken van 1,75 meter.
0
0
0

Schetsontwerp 3: geen fietsvoorzieningen met 2-zijdig parkeren

Huidige situatie met een bredere rijbaan. Hierdoor krijgt de fietser meer ruimte op de rijbaan naast de rails.

  • De rijbaan is ongeveer 1,5 meter breder waardoor de fietser meer ruimte krijgt. Dit zonder aparte voorziening voor de fietser zoals een fietsstrook.
  • Het trottoir aan de groen zijde wordt smaller, deze is nu 3 meter en wordt dan 1,5 meter. De stoep aan de huizen zijde wordt 10 centimeter smaller, dit verschil zal amper merkbaar zijn.
  • Aan beide zijdes blijven er parkeervakken.
0
0
0

2. Tramhalte Tholensestraat & Markenseplein

Voor de inpassing van de nieuwe tram in Duindorp worden de twee haltes samengevoegd. Bekijk wat er wordt aangepast en de gestelde vragen. 

Tramhalte Tholensestraat en Markenseplein

Voor de inpassing van de nieuwe tram in Duindorp worden de twee haltes samengevoegd. Bekijk wat er wordt aangepast. Tramhalte Tholensestraat vervalt. 

Bekijk de vragen

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte





Geef mij een nieuwe code

Annuleren