Voor het traject van tramlijn 12 tussen de Laan van Meerdervoort en Markenseplein heeft de gemeente een concept voorontwerp (VO) gemaakt
Voor de komst van de nieuwe tram met lage instap heeft de gemeente een concept voorontwerp gemaakt.
Deze is eerder gepresenteerd via Doe Mee! en heeft de meeste stemmen gekregen. Deze variant heeft bredere stoepen en aan een zijde parkeren.
Prins Willemstraat variant, deze variant heeft de voorkeur van de bewoners en is door sommige klankbordgroepleden ingebracht. Dit met oog op het behoud van parkeren aan beide zijdes. Deze variant lijkt op de situatie in de Prins Willemstraat in Den Haag. Doordat het parkeren blijft behouden aan beide zijdes worden de stoepen smaller. Openbare verlichting en fietsnisjes worden geplaatst in de lijn van de parkeervakken
Twee kanten parkeren: let op, er worden wel parkeervakken gebruikt voor het creëren van fietsparkeerruimten, het plaatsen van masten voor de tram en bomen. Hierdoor vervallen er alsnog 56 parkeerplekken.
De stoep wordt smaller. Doordat er fietsstroken komen krijgt de fietsers meer ruimte en het parkeren aan twee kanten blijft behouden. Deze ruimte wordt van de stoep afgesnoept. Hierdoor is er op de stoep van ongeveer 2 meter geen ruimte voor objecten zoals fietsenstallingen. Hiervoor worden er dus alsnog een paar parkeervakken opgeofferd.
Fietser krijgt meer ruimte door fietsstroken van 1,75 meter.
23 bestaande bomen moeten worden verwijderd, er komen hiervoor 20 nieuwe bomen terug. De bomenbalans is -3.
Op basis van de keuzes in de Goudenregenstraat, heeft de gemeente het concept voorontwerp voor de halte op het Goudenregenplein aangepast. Voor de nieuwe tram moeten de sporen worden verlegd.
Het Goudenregenplein is aangemerkt als ‘blackspot’. Dat betekent dat er op deze plek relatief veel verkeersongevallen met letsel plaatsvonden de afgelopen jaren. Ook de oversteekbaarheid is een probleem, vooral in de spits. Naast het inpassen van een toegankelijke tram is er een extra opgave om de verkeersveiligheid en de oversteekbaarheid te verbeteren.
Een nieuwe toegankelijke halte op het Goudenregenplein is niet inpasbaar op de huidige locaties. Maar daarnaast, in zijligging, ook niet op een andere plek rond het Goudenregenplein. Daarvoor is tussen de zijstraten onvoldoende ruimte en zijn de fietsstroken, die dan achter de haltes langs moeten lopen niet fysiek inpasbaar. Daarom moet de halte op het midden van de weg komen te liggen. Maar ook een middenhalte waar aan twee kanten een tram kan halteren is niet inpasbaar. Bij een ligging ter hoogte van de Thomsonlaan/Goudenregenplein blokkeert zo’n halte de zijstraten. Voor een middenhalte naast het Goudenregenplein is onvoldoende ruimte in het breedte profiel van de straat.
Voor de inpassing van de nieuwe tram in de Vogelwijk worden twee tramhaltes aangepast. Bekijk wat er wordt aangepast.
De tramhalte wordt aangepast zodat de lagevloerstrams hier kan stoppen. Zo wordt de tram geschikt voor bijvoorbeeld mindervaliden en mensen met kinderwagens.
De tramhalte wordt aangepast zodat de lagevloerstrams hier kan stoppen. Zo wordt de tram geschikt voor bijvoorbeeld mindervaliden en mensen met kinderwagens.
Op de Nieboerweg wordt tussen de twee haltes een middeneiland verbreed.
De gemeente Den Haag heeft meerder schetsontwerpen voorgelegd. Uit participatie is gebleken dat fietsveiligheid en parkeren belangrijk is voor omwonenden en belangstellenden. De Prins Willemstraat variant is verder uitgewerkt als concept Voorontwerp.
Deze variant is ingebracht door de klankbordgroep. Dit met oog op het behoud van parkeren aan beide zijdes. Deze variant lijkt op de situatie in de Prins Willemstraat in Den Haag.
Deze is eerder gepresenteerd via Doe Mee ! en heeft de meeste stemmen gekregen. De fietser krijgt meer ruimte door fietsstroken, het parkeren aan de groenstrook zijde wordt opgeheven.
Huidige situatie met een bredere rijbaan. Hierdoor krijgt de fietser meer ruimte op de rijbaan naast de rails.
Voor de inpassing van de nieuwe tram in Duindorp worden de twee haltes samengevoegd. Bekijk wat er wordt aangepast en de gestelde vragen.
Voor de inpassing van de nieuwe tram in Duindorp worden de twee haltes samengevoegd. Bekijk wat er wordt aangepast. Tramhalte Tholensestraat vervalt.
Wil je op de hoogte blijven van dit project? Vul dan je e-mailadres in.