Spring naar inhoud

Terugkoppeling: meedenken schetsontwerpen

Van 23 mei tot en met 1 juli 2024 konden bewoners en ondernemers via deze website reageren op verschillende wegindelingen voor de Goudenregenstraat en de Duivelandsestraat. Ook waren er op 5 en 13 juni twee inloopbijeenkomsten. Je kon vragen stellen aan het projectteam en via reactieformulieren reacties achterlaten. 

9 oktober 2024 van 12.00 tot 13.30 uur

Buurtbakkie bij de Tesselsestraat

22 oktober 2024 van 17.00 uur tot 19.00 uur

Informatiemarkt over de Duivelandsestraat en Markenseplein (Trefpunt Welzijn Scheveningen, Tesselsestraat 71, 2583 JH Den Haag)

23 oktober 2024 van 17:00 tot 19:00 uur

Informatiemarkt over de Goudenregenstraat en Nieboerweg (kantine van handbalvereniging WHC Den Haag, Zonnebloemstraat 159a, 2565 RT Den Haag)

6 november 2024 tussen 12.00 en 13.30 uur

Buurtbakkie op de Abeelstraat

Wie deden mee?

  • Ongeveer 170 personen zijn naar de inloopbijeenkomsten gekomen. 
  • In totaal zijn er 71 reactieformulieren ingeleverd. 
  • In totaal is er online 1198 gestemd. 

De resultaten

Hieronder volgt per straat en tramhalte een overzicht van de reacties en vragen tijdens de inloopbijeenkomsten. 

Goudenregenstraat

  • Ongeveer 100 personen zijn naar de inloopbijeenkomst op 5 juni gekomen.
  • 44 reactieformulieren zijn er ingeleverd. 
  • Op Schertsontwerp 1, de Prins Willem variant; fietsstroken met 2-zijdig parkeren is online 360 keer gestemd. 
  • Op schetsontwerp 2; fietsstroken met 1-zijdig parkeren is online 213 keer gestemd. 
Dit gaan we doen
  • Beiden varianten worden technisch verder uitgewerkt. 

  • De Prins Willemvariant (schetsontwerp 1) heeft de meeste stemmen gekregen. Deze variant heeft de voorkeur van de buurt maar is veel duurder dan schetsontwerp 2. 

  • De gemeente onderzoekt of de Prins Willem-variant financieel haalbaar is. Daarna zal er een afweging worden gemaakt tussen beide varianten, waarbij de voorkeur van de buurt wordt meegenomen. 

Bekijk de 2 schetsontwerpen
Veelgestelde vragen Goudenregenstraat/Nieboerweg
Hoeveel bomen verdwijnen er door de werkzaamheden?

De bomen die moeten verdwijnen door de inpassing van de halte Goudenregenplein zullen worden gecompenseerd op de Goudenregenstraat. Het exacte aantal moet nog worden uitgezocht 

Lees verder hoe de gemeente omgaat met werkzaamheden en bomen, natura 2000 en ecologische zones. Werken aan de weg. En de bomen dan? - Bereikbaarheid Den Haag 

Parkeren

Graag zoveel mogelijk parkeerplekken behouden! 

Fietsstroken zijn nodig om de verkeersveiligheid te verbeteren hiervoor moet ruimte gevonden worden in de Goudenregenstraat. Die ruimte is alleen te vinden in de parkeerstrook en de stoepen. Bij de variant met aan twee zijdes parkeren zullen er helaas ook een aantal parkeerplekken verdwijnen.  

Lees meer over de voorgestelde maatregelen die de gemeente zoekt om de parkeerdruk in de stad te verminderen. 

Hoeveel parkeerplekken verdwijnen er bij de Prins Willem variant?

In de Prins Willem-variant versmallen we de stoepen, zodat er aan beide kanten van de straat geparkeerd kan worden. Toch verdwijnen er ook parkeerplaatsen omdat er bovenleidingmasten, lantaarnpalen, bomen en fietsnietjes in de parkeerstrook komen te staan. Bij deze variant verdwijnen er ongeveer 60 parkeerplaatsen. Bij deze variant moet het spoor worden verlegd, de financiële haalbaarheid wordt onderzocht.  

Hoeveel parkeerplekken verdwijnen er bij de Schetsontwerp 2?

Hier gaan we uit van parkeren aan één kant van de weg, waardoor aan de andere kant parkeerplaatsen verdwijnen. Het gaat hier om ongeveer 90 parkeerplekken van de 120 

Zijn er extra parkeerplekken mogelijk op de Hanenburglaan?

De Hanenburglaan ligt buiten de scope van het project maar wordt meegenomen in het project operatie Bomenbuurt. Kijk op Home | Operatie Bomenbuurt (denhaag.nl) voor de meest actuele informatie.  

Waarom houdt de gemeente niet 1,30 meter aan als fietsstrook?

Huidige situatie. Fietsers delen de rijbaan met auto’s en trams. Er is 1,30 meter tussen geparkeerde auto’s en het spoor, wat gevaarlijk is bij uitwijken. 

Het voorstel is om fietsstroken van 1,75 meter aan beide zijden toe te voegen, waardoor fietsers veilig kunnen passeren en minder snel in de rails terecht komen.  

Bij beiden varianten (schetsontwerp 1 en 2) verdubbelt de afstand tussen geparkeerde auto's en het spoor daarmee naar 2,60 meter. 

Kan de Goudenregenstraat niet een 30 kilometer per uur straat worden?

De gemeente onderzoekt of de Goudenregenstraat een 30 km per uur straat kan worden in plaats van 50 km per uur. Ook onderzoekt de gemeente of er elementen van een 30 km/u weg in het ontwerp kunnen worden opgenomen om de snelheid te verlagen. Dit wordt verder uitgewerkt in het Voorlopig Ontwerp. 

Zijn verhoogde fietspaden mogelijk in de Nieboerweg?

Dit is helaas niet mogelijk. Dit zou betekenen dat er bomen moeten worden gekapt maar ook voor de verkeersveiligheid van de automobilist is dit niet wenselijk. 

Wat is de minimale afmeting voor een stoep?

Een minimaal toegankelijke stoep is 2,0 meter breed.

Waar wordt de riolering vervangen?

Het riool wordt vervangen vanaf het Goudenregenplein naar de Sportlaan, op de Nieboerweg en de Duivelandsestraat. 

Wordt het hele spoor vervangen op de Nieboerweg om trillingen te beperken? Nieboerweg

Uit trillingsonderzoek bleek dat het niet nodig is om de sporen te vervangen. Wel is in een groot deel van de Nieboerweg het spoor aan het einde van de levensduur waardoor het spoor wordt vervangen. Op sommige plekken kan het spoor blijven liggen omdat het spoor nog even mee kan. Toch wordt ook hier het spoor vervangen. Zo voorkomen we overgangen van oud naar nieuw spoor die voor geluidhinder of trillingshinder kunnen zorgen. 

Waarom legt de gemeente niet een enkelspoor aan?

Een tram die in twee richtingen over één spoor rijdt, kan niet gecombineerd worden met ander autoverkeer op dezelfde rijbaan. Dit betekent dat er een volledig vrije baan voor de tram moet zijn, of dat al het overige verkeer, inclusief parkeren, uit de straten moet worden verwijderd. Bij een vrije trambaan met aparte rijbanen voor autoverkeer, fietsstroken en trottoirs, blijft er geen ruimte over voor parkeren. 

Duivelandsestraat

  • Ongeveer 70 personen zijn naar de inloopbijeenkomst in het Buurthuis het Trefpunt in Duindorp gekomen. 
  •  27 reactieformulieren zijn er ingeleverd. 
  • Op Schetsontwerp 1: fietsstroken met 2-zijdig parkeren is online 112 keer gestemd. 
  • Op schetsontwerp 2: fietsstroken met 1-zijdig parkeren is online 197 gestemd. 
  • Schetsontwerp 3: geen fietsvoorzieningen met 2-zijdig parkeren is online 316 keer gestemd. 
Dit gaan we doen
  • Variant 3

Hoewel deze variant de meeste stemmen heeft gekregen, zal deze variant niet verder worden uitgewerkt. Deze variant is gelijk aan de huidige situatie een heeft geen fietsvoorziening. Deze variant voldoet dan ook niet aan de verkeersveiligheid voor fietsers. Door deze variant aan de bewoners te hebben voorgelegd hebben we kunnen zien dat het behouden van parkeerplekken erg belangrijk is voor de buurt. Daarom werken we variant 1 verder uit. 

  • Variant 1

Deze variant wordt verder uitgewerkt. Hierbij worden er zoveel mogelijk parkeerplekken behouden aan beide zijdes en is er meer ruimte voor de fietser. 

  • Variant van de bewoners uit de Duivelandsestraat 

De gemeente toetst of de variant van bewoners, die tijdens de inloopbijeenkomst is gepresenteerd, technisch mogelijk is en toetst deze variant aan de gestelde (wettelijke) kaders en koppelt dit terug bij de initiatiefnemers van de variant. 

Bekijk de 3 schetsontwerpen
Veelgestelde vragen Duivelandsestraat
Hoe gaat de gemeente om met bomen als er werkzaamheden plaatsvinden in de openbare ruimte?

In de Duivelandsestraat staan in de straat zelf geen bomen. De straat grenst aan een Natura 2000 gebied met veel groen. Er worden dan ook geen bomen gekapt.  Voor nu is het planten van extra bomen niet meegenomen omdat dit ten koste zou gaan van extra parkeerplekken. Wel wordt er gekeken of er vergroend kan worden. 

Natura 2000 gebied

De Duinen rond de Duivelandsestraat en het Markenseplein zijn Natura 2000 gebied. Dit zijn natuurgebieden die door Europese wetgeving beschermd worden. We kunnen hier niet in of vlak bij bouwen. Dus ook niet direct langs de Duivelandsestraat. Ook mogen we nauwelijks stikstof uitstoten in de buurt van Natura 2000 gebieden. Zo zullen we straks bij de bouw elektrisch materieel inzetten om de natuur te beschermen. 

Parkeren

In de Duivelandsestraat vervallen ongeveer 34 parkeerplaatsen van de 69 parkeerplaatsen in de variant waarin aan één zijde geparkeerd kan worden. In de variant waarin aan beide zijden geparkeerd wordt vervallen er een aantal parkeerplekken voor fietsnietjes en bovenleidingen. 

Bij verdere uitwerking van de varianten weten we exact om hoeveel parkeerplaatsen het gaat.  

Kan maximaal 2 uur parkeren worden ingevoerd?

Sinds maart 2022 is het wettelijk niet meer mogelijk een maximale parkeerduur te handhaven. Daarom passen we dat niet meer toe. 

Wel overweegt de gemeente te gaan werken met een progressief parkeertarief. Dat wil zeggen dat parkeerkosten in de eerste 1 of 2 uur 'normaal' zijn, maar vanaf het derde uur zeer hoog. Dit ontmoedigt lang parkeren. Bewoners kunnen voor hun bezoek gebruikmaken van hun bezoekersvergunning.  

Kan dwarsparkeren in plaats van fileparkeren?

Dit kan wel, maar dan aan één kant van de Duivelandsestraat. Maar fileparkeren aan beide zijden levert meer parkeerplaatsen op dan dwarsparkeren aan één zijde. 

Kan een parkeerplek per woning met parkeerbeugel?

De gemeente past geen parkeren voor particulieren toe in de openbare ruimte met uitzondering van artsen en mindervaliden. 

Kan het aantal parkeerplekken op de Nieboerweg worden uitgebreid?

Nee, het aantal parkeerplekken op de Nieboerweg blijft gelijk.

Kan er een parkeergarage worden gerealiseerd?

Geen mogelijke locaties gevonden langs tramlijn 12. Maar de gemeente blijft wel zoeken.

De riolering is aan vervanging toe. Doet de gemeente hier iets aan?

De riolering wordt in zijn geheel vervangen op de Duivelandsestraat.

Waar zijn trillingsmetingen gedaan op de Duivelandsestraat?

Vlakbij huisnummer 18 en 21 zijn er trillingsmetingen gedaan. 

Waarom legt de gemeente niet een enkelspoor aan?

Een tram die in twee richtingen over één spoor rijdt, kan niet gecombineerd worden met ander autoverkeer op dezelfde rijbaan. Dit betekent dat er een volledig vrije baan voor de tram moet zijn, of dat al het overige verkeer, inclusief parkeren, uit de straten moet worden verwijderd. Bij een vrije trambaan met aparte rijbanen voor autoverkeer, fietsstroken en trottoirs, blijft er geen ruimte over voor parkeren. 

Tramhalte Goudenregenplein

Er komt een zijhalte in middenligging, hierdoor blijft de doorsteek vanuit de Thomsonlaan. De halte zorgt opstelruimte voor de fietser door zijhalte in middenligging.

  • Impressie tramhalte Goudenregenplein

  • Tramhalte Goudenregenplein

Er zijn ook vragen gesteld over deze tramhalte. Lees de belangrijkste vragen en antwoorden van de gemeente.

Veelgestelde vragen Goudenregenplein

Is er een andere fietsroute Valkenboskade Goudsbloemplein in plaats van over de Goudenregenstraat?

Dit is een route die niet dezelfde herkomst en bestemming voor fietsers heeft als de Goudenregenstraat en Nieboerweg. Daarnaast is het verbeteren van de fietsveiligheid in de Goudenregenstraat voor de inwoners van de straat van groot belang. 

Kan de tramhalte op het Goudenregenplein verdwijnen en dat de halte Sportlaan/Goudenregenplein komt ter hoogte van de Segbroeklaan?

De gemeente heeft de voordelen en nadelen op een rij gezet, en het inpassen van een tramhalte in de groene omgeving op de Segbroeklaan is niet mogelijk.

Dit is een ecologische zone die wordt beschermd, ook moet voor het inpassen van een halte een groot aantal bomen worden gekapt. Nood- en hulpdiensten kunnen met een halte op de Segbroeklaan ook hun aanrijdtijden niet borgen. Naast de inpasbaarheid worden ook de halte afstanden erg groot, en die voldoen dan niet aan de normen.

Het voordeel wat is benoemd door de omgeving is een veiligere situatie op het Goudenregenplein. Met de komst van de middenhalte op het Goudenregenplein is het steven om ook de verkeersveiligheid te verbeteren doordat je veiliger in twee fases kunt oversteken. Andere voordelen die in kaart zijn gebracht: er vervallen minder parkeerplekken op het Goudenregenplein, de tram heeft een kortere reistijd door minder stops.

Tramhalte Sportlaan

Er komt een middenhalte aan de noordelijke zijde van het kruispunt met de Sportlaan. 

Er zijn ook vragen gesteld over deze tramhalte. Lees de belangrijkste vragen en antwoorden van de gemeente.

Tramhalte Dr. Van Welylaan

Er komt een middenhalte ter hoogte van de huidige twee zijhaltes. Dit is bij de oversteek van de Bosjes van Poot en het Westduinpark. Hierdoor ontstaat er een veiligere oversteek van de Nieboerweg doordat de oversteek in twee stappen kan worden gedaan. 

Er zijn ook vragen gesteld over deze tramhalte. Lees de belangrijkste vragen en antwoorden van de gemeente.

Veelgestelde vragen tramhalte Dr. van Welylaan

Verdwijnen er bomen of parkeerplaatsen door dit ontwerp?

Het ontwerp gaat niet ten koste van bomen of parkeerplaatsen

Tramhalte Markenseplein

De keerlus op het Markenseplein wordt vervangen door een tailtrack. Dit is een doodlopend stuk spoor, waar ook gelijk de eindhalte voor de trams is en de opstaphalte voor de bus. 

Er zijn ook vragen gesteld over deze tramhalte. Lees de belangrijkste vragen en antwoorden van de gemeente.

Veelgestelde vragen Markenseplein

Natura 2000 gebied

De Duinen rond de Duivelandsestraat en het Markenseplein zijn Natura 2000-gebied, beschermd door Europese wetgeving. Bouwen in of vlak bij deze gebieden is niet toegestaan, ook niet direct langs de straat. Stikstofuitstoot moet minimaal zijn. Daarom zullen we bij de bouw elektrisch materieel gebruiken om de natuur te beschermen. 

Om in en nabij Natura 2000 gebieden te kunnen werken moet de gemeente aan een aantal criteria voldoen. 

  • Aanpassing van grenzen kan alleen bij een nationaal belang. 

  • Dit moet goedgekeurd worden door de provincie en  loopt via het ministerie van Landbouw natuur en Visserij naar Europa 

  • Aantoonbaar maken van zwaarwegend maatschappelijk belang waarbij er geen alternatieven mogelijk zijn. 

  • Er is contact geweest met de provincie en die heeft beoordeeld dat het gebruik van Natura 2000-gebied niet realistisch is.  

Kunnen de tuintjes op het Markenseplein behouden blijven?

De keerlus op het Markenseplein wordt vervangen door een tailtrack, een doodlopend spoor met de eindhalte voor trams en de opstaphalte voor bussen. Deze halte komt zo veel mogelijk aan de zijkant, tegen het Natura 2000-gebied, om de impact op de tuintjes in het midden van het plein te minimaliseren. Een deel van het tuinencomplex is nodig voor de bouw. We onderzoeken nog hoe breed de strook moet zijn en hoe we de gevolgen voor de tuinders kunnen beperken. 

Nemen geluid en trillingen hierdoor niet toe?

De gemeente neemt aanvullende maatregelen bij het wisselcomplex op het Markenseplein om de normen niet te overschrijden. Nieuwe railconstructies met trillingsdempende pads verminderen trillingen aanzienlijk ten opzichte van de huidige situatie. 

Veelgestelde vragen

Tijdens de bijeenkomsten en via de website en e-mail zijn vragen gesteld. Hieronder volgen de veelgestelde vragen en antwoorden van de gemeente. 

Waarom blijft de tram hier rijden en geen elektrische bus?

E-bus versus tram 

Op verzoek van eerdere participatiebijeenkomsten en de klankbordgroep heeft de gemeente de inzet van een elektrische bus als alternatief voor de tram 12 op een deel van het traject in beeld gebracht. 

Bekijk de brief d.d. 9-7-2024 Tramlijn 12 door de Goudenregenstraat aan de voorzitter van de commissie Leefomgeving.  

 

E-bus en ruimte: 

Hoewel de bus 10 cm smaller is dan de tram, biedt dit niet genoeg ruimte in smalle straten zoals de Goudenregenstraat of Duivelandsestraat. Door de slingerende beweging heeft de bus meer ruimte nodig dan de tram, die door de rails recht blijft. De E-bus vraagt dus meer ruimte dan de tram. 

  • E-bus en wegprofiel: Zowel trams als bussen delen de weg met ander verkeer, waarbij vrachtwagens de breedste gebruikers zijn en dus het wegprofiel bepalen.  

  • E-bus en verkeersveiligheid: Bij een bus zal voor de fietsveiligheid evenals voor de tram ook ruimte moeten worden afgesnoept van de parkeerplaatsen of stoep.   

  • E-bus en middenhaltes: Trams kunnen middenhaltes hebben, wat ruimte-efficiënt is terwijl bussen alleen zijhaltes kunnen hebben, die samen breder zijn. 

  • E-bus en reizigersbelevenis: Onderzoek wijst uit dat ov-reizigers voorkeur hebben voor de tram boven een bus.  

Wat gebeurt er met de bomen?

De gemeente vindt bomen heel belangrijk voor de stad. En in de toekomst worden die nóg belangrijker. Lees meer over hoe de gemeente omgaat met bomen als er werkzaamheden plaatsvinden 

Werken aan de weg. En de bomen dan? - Bereikbaarheid Den Haag 

 

Wat gebeurt er met de ecologische zone?

Tussen de Segbroeklaan en de Sportlaan ligt een ecologische zone die we willen behouden en versterken. Aanpassingen zijn lastig vanwege vastgelegde beleidsregels. Deze groengebieden maken deel uit van landelijke, provinciale, regionale en gemeentelijke groenstructuren en ecologische verbindingszones. 

De ecologische zones verbinden parken, landgoederen, bossen en duinen, waardoor dieren zich door de stad kunnen verplaatsen. 

Wat gebeurt er met parkeren?
  • Om ruimte te maken voor fietsstroken en de verkeersveiligheid te verbeteren, moeten parkeerstroken stoepen worden gebruikt. Dit kost parkeerplaatsen. 

  • Er kunnen enkele parkeerplekken worden toegevoegd, maar oplossingen voor een groot aantal ontbreken nog. Enkele locaties worden nog onderzocht. Zodra er meer bekend is over mogelijke locaties, laten wij u dat weten. 

  • Volgens de Parkeerstrategie 2021-2030 is parkeerdruk niet meer leidend wanneer ruimte wordt gemaakt voor bijvoorbeeld fietsveiligheid. 

  • Dat neemt niet weg dat de gemeente zoekt naar mogelijkheden om de parkeerdruk te verminderen. Lees meer over de voorgestelde maatregelen. 1 (raadsinformatie.nl) 

Hoeveel reizigers maken gebruik van tramlijn 12?
  • Meer dan 300.000 reizigers in Den Haag maken per dag gebruik van het openbaar vervoer. Ook bij u in de wijk zijn mensen afhankelijk van het openbaar vervoer om naar het werk, dokter of om naar school te gaan. De nieuwe trams zijn door de lage instap toegankelijk voor minder validen en ouderen.  

  • De gemeente wil voor zijn inwoners een goed openbaar vervoersnetwerk aanbieden als alternatief voor de auto. 

  • Het aantal reizigers op lijn 12 varieert enorm. In de zomer maken er meer mensen gebruik van de tram. Deze reizigers hoeven hierdoor niet in uw buurt parkeren.  

  • Gemiddeld maken 854 reizigers per dag gebruik van dit traject. 

Lees verder 

In onderstaande tabel het gemiddeld aantal instappers, dit ligt ongeveer gelijk aan het aantal uitstappers.  

  • Totaal maken er 776 reizigers gebruik van de tram richting Station Den Haag CS vanuit Zuiderstrand, Tholensestraat, Doctor van Welystraat, Sportlaan, Goudenregenplein. 
  • Totaal maken er 78 reizigers gebruik van de tram richting Zuiderstrand/Duindorp vanuit Zuiderstrand, Tholensestraat*, Doctor van Welystraat, Sportlaan, Goudenregenplein. 
  • Het komt op eindpunten wel eens voor dat instappers bij de instaphalte worden gezien als instappers bij de uitstaphalte.  

 

Hoe krijgt de HTM de reizigers terug in de tram nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd?

De ervaring leert dat de reizigers terugkeren na herstel van de dienstregeling 

Wat doet de gemeente om trillingen en geluid van de tram te verminderen?

De gemeente neemt aanvullende maatregelen om de normen niet te overschrijden. Zo worden trillingsdempendepads  bij nieuwe railconstructies geplaatst, daar waar noodzakelijk. Deze verminderen trillingen aanzienlijk. 

  • Trillingen 

Verwachte trillingen zijn berekend met modellen en gemeten op vijf locaties. De kans op schade aan gebouwen (SBR-A) is nihil. Trillinghinder (SBR-B) neemt op de meeste plekken niet toe, behalve in de Goudenregenstraat (+20%), maar blijft binnen de norm. Dit is omdat er bij de berekeningen vanuit is gegaan dat de sporen in de Goudenregenstraat niet vervangen worden. In de Prins Willem variant worden de sporen wel vervangen en zullende trillingen afnemen tot een niveau onder het huidige niveau. 

Nieuwe railconstructies met trillingsdempende pads verminderen trillingen aanzienlijk ten opzichte van de huidige situatie. 

  • Geluid 

De geluidseffecten zijn berekend volgens landelijke methodes en voldoen aan de normen. Bij dit soort berekeningen moet de gemeente ook kijken naar de situatie 10 jaar na de aanleg, dus in 2038. We gaan ervan uit dat het verkeer dan is toegenomen en daarmee ook het geluid van het wegverkeer. De toename van het geluid komt dus niet door de tram, maar door het wegverkeer dat sowieso zal toenemen. Ondanks dit blijven we binnen de normen.

Lees verder voor meer informatie. 

Wat doet de gemeente aan de (fiets) verkeersveiligheid?

Het verbeteren van de verkeersveiligheid is een belangrijk doel. De straat is smal, waardoor vrij liggende fietspaden niet mogelijk zijn. Fietsstroken inpassen verbetert de verkeersveiligheid aanzienlijk. 

De Goudenregenstraat is een gevaarlijke straat met veel ongelukken. 

  • Drukte: Gemiddeld 10.000 voertuigen per dag, zonder aparte fietspaden. 

  • Ongevallen: Tussen 2018 en april 2024 waren er 84 ongevallen, waarvan 63 met gewonde fietsers of e-bikers. 

  • Blackspot: Het Goudenregenplein is een bekende gevaarlijke plek. 

Wettelijke eisen voor fietsstroken: 

  • Minimaal 1,50 meter breed. 

  • 1,75 meter breed voor naast elkaar fietsen of inhalen. 

  • Voor verkeersveiligheid minimaal 1,75 meter breed. 

Huidige situatie: 

  • Fietsers delen rijbaan met auto’s en trams. 

  • 1,30 meter tussen geparkeerde auto’s en spoor is gevaarlijk bij uitwijken. 

Herinrichting: 

  • Voorstel: fietsstroken van 1,75 meter aan beide zijden. 

  • Afstand tussen geparkeerde auto’s en spoor verdubbelt naar 2,60 meter. 

  • Dit kan ten koste gaan van parkeerplaatsen of stoepbreedte. 

Wat is de invloed van de discussie over 30/50 km/u op dit project?

Er wordt onderzocht of de Goudenregenstraat een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur kan krijgen. De Goudenregenstraat is belangrijk voor nood- en hulpdiensten, maar er is nog geen overeenstemming. Drempels of wegversmallingen zijn geen optie vanwege de tram. Samen met nood- en hulpdiensten, de HTM, de fietsersbond en andere gemeentelijke afdelingen wordt gekeken naar de mogelijkheden.

Lees voor een uitgebreid antwoord verder 1 (raadsinformatie.nl)  

Wat staat er al vast en waarom kan ik niet stemmen op de mogelijkheid voor geen tram?

Het besluit of de nieuwe tram ook op lijn 12 gaat rijden is al genomen door de raad. Lees hier het voorstel van het college inzake instroom nieuwe trams Haagse regio.   RIS307080 20210121-RIS307080+Voorstel+van+het+college+inzake+instroom+nieuwe+trams+Haagse+regio (raadsinformatie.nl) dit betreft het INTHR-programma met het dekkingsvoorstel.  

Wat kan ik doen als ik tegen de komst van de nieuwe tram ben?

Er zijn meerdere formele stappen die je kunt ondernemen: 

1. Zienswijze Indienen  

Formeel bezwaar indienen: Bewoners en belangstellenden kunnen gedurende 6 weken een “zienswijze” indienen, waarin zij hun bezwaren en argumenten tegen de plannen uiteenzetten. Meer informatie over het indienen van een zienswijze is te vinden in het Gemeenteblad en (later) op deze website. Lees hier mee over Reageren op publicaties in het Gemeenteblad - Den Haag  

 

2. Inspreken bij de Raad.  

 Iedereen kan tijdens een vergadering van de gemeenteraad of een raadscommissie zijn mening geven over onderwerpen waarover gesproken wordt. We noemen dit Stad in de raad. Op de website:  

Stad in de raad: inspreken tijdens vergaderingen - Den Haag leest u hier meer over.  

3. Contact opnemen met de gemeenteraad  

Hieronder leest u hoe dit kan.  

Contact met de gemeenteraad - Den Haag  

 

Is een plenaire sessie mogelijk in plaats van vrije inloopmomenten? 

Tijdens de bijeenkomsten vroegen sommige bezoekers om een plenaire sessie. De gemeente kiest voor een vrije inloopbijeenkomst, zodat mensen gericht vragen kunnen stellen aan specialisten. U kunt ook contact opnemen via e-mail. Daarnaast komen we regelmatig langs met een “buurtbakkie”; kijk hiervoor in de agenda. 

 

Kunnen de ontwerpen van de haltes online komen en de mogelijkheid om een reactie online achter te laten? 

Ja, de haltes staan online. Je kunt hieronder online reagageren of vragen stellen.  

Is een plenaire sessie mogelijk in plaats van vrije inloopmomenten?

Tijdens de bijeenkomsten vroegen sommige bezoekers om een plenaire sessie. De gemeente kiest voor een vrije inloopbijeenkomst, zodat mensen gericht vragen kunnen stellen aan specialisten. U kunt ook contact opnemen via e-mail. Daarnaast komen we regelmatig langs met een “buurtbakkie”; kijk hiervoor in de agenda. 

Kunnen de ontwerpen van de haltes online komen en de mogelijkheid om een reactie online achter te laten?

Ja, de haltes staan online. Je kunt hieronder online reageren of vragen stellen.  

Wat gaat er hierna gebeuren?

Stap 1: De gemeente werkt verder aan de varianten en onderzoekt de financiële haalbaarheid en de wettelijke kaders van de ontwerpen die aangeboden zijn door de buurt. (Prins Willem variant en de variant die is aangeboden door de Duivelandsestraat bewoners). 

Stap 2: Dan wordt er 1 variant per straat en halte gekozen. 

Stap 3: De gemeente werkt toe naar een voorontwerp. 

Het voorontwerp werkt straten en haltes verder uit, inclusief wegindeling, bomen, straatverlichting, vuilcontainers, fietsnietjes en andere faciliteiten. Dit ontwerp wordt voorgelegd aan klankbordgroepen, bewoners en belangstellenden. 

Je kunt nog meedenken over: 

  • Straatmeubilair (fietsnietjes) 

  • Oversteekpunten 

  • Laad- en losplaatsen 

  • Vergroening 

Als het ontwerp klaar is, wordt het vrijgegeven voor inspraak. Bewoners, ondernemers en belanghebbenden kunnen dan reageren met een zienswijze. 

Wie bepaalt uiteindelijk of de ontwerpen voldoen?

De gemeenteraad. Na de inspraakperiode van 6 weken beoordeelt het projectteam de reacties (zienswijze) op het ontwerp en kijkt of deze kunnen worden meegenomen in het voorontwerp. Dan gaat het ontwerp naar de gemeenteraad. Na vaststelling (goedkeuring) door de raad wordt het ontwerp definitief en starten de voorbereidingen voor de werkzaamheden aan de tramlijn.  

Waarom is er niemand van de gemeenteraad aanwezig bij de bijeenkomsten?

Raadsleden mogen vrij naar bewonersbijeenkomsten gaan, zonder aparte uitnodiging. Zo komen ze in contact met bewoners en begrijpen beter wat er speelt.  Dit helpt ze om beslissingen te nemen die aansluiten bij de behoeften van de bewoners. Op 5 juni was er 1 Raadslid aanwezig ook de  Stadsdeeldirecteur is langsgekomen.  

Contact

Heb je een vraag of opmerking over dit project? Stuur dan een e-mail naar tramlijn12@denhaag.nl ter attentie van Simone Mark (omgevingsmanager).

Laat een reactie achter

Heb je een opmerking of vraag over dit project? Laat hem hier achter. 

Nog minimaal 30 tekens.
360 tekens resterend.

Reacties

Kim Ploeg | 9 oktober 2024 09:22

Te triest voor woorden dat de gemeente 3 ontwerpen presenteren, maar de gene met de meeste stemmen niet haalbaar is. Geef dan die optie ook niet. Hier wordt niet geluisterd naar de bewoners. Ook over parkeervergunning verbreden naar de Vogelwijk toen, komt ook nergens in terug. Hier zou naar gekeken worden aangezien mensen onregelmatig werken hierzo, moeten betalen voor een vergunning en kunnen niet eens in de avond hun eigen auto kwijt in de wijk. Gemeente bedankt

Reageren


Marcia M | 9 oktober 2024 12:09

En dan.. hebben we, terwijl er nu al aanzienlijke parkeerdruk bestaat, straks een straat met maximaal nog maar de helft aan parkeergelegenheid, en de bewoners moeten het maar uitzoeken met hun dure parkeervergunningen. Koop maar een OV-kaart, of ga lekker lopen. Terwijl we allemaal weten hoeveel mensen om allerlei redenen van de auto afhankelijk zijn. Ja, in de ideale wereld kon iedereen zonder auto leven, maar helaas zijn we in deze maatschappij nog lang niet zo ver.


Reageren


Marcia M | 9 oktober 2024 12:08

Een schijnvertoning van zogenaamde inspraak. Het zou me verbazen als de Prins Willem-variant uiteindelijk wordt gekozen. De gemeente bestempelt deze versie al op voorhand als 'veel duurder' (verleggen spoor). Dat deze variant het grote probleem van de drastisch afgenomen parkeergelegenheid het meest beperkt, is voor de gemeente van geen belang. Want: "Volgens de Parkeerstrategie 2021-2030 is parkeerdruk niet meer leidend wanneer ruimte wordt gemaakt voor bijvoorbeeld fietsveiligheid."

Reageren
Claudia Gubbels | 11 oktober 2024 22:31

Het vervelende is, dat aan fietsveiligheid nou juist helemaal niks verandert. De rails uit de straat, dat zou helpen!



Claudia Gubbels | 11 oktober 2024 22:28

Het is om compleet moedeloos van te worden. Afspraken worden niet nagekomen, keuzes van incompetenten worden doorgedrukt en informatie is (bewust?) onjuist. Aan de veiligheid wordt totaal niks gedaan in de plannen van de gemeente, ook niet aan de leefbaarheid trouwens. Bedankt prutsers, voor helemaal niks!

Reageren


Kim Ploeg | 9 oktober 2024 09:22

Te triest voor woorden dat de gemeente 3 ontwerpen presenteren, maar de gene met de meeste stemmen niet haalbaar is. Geef dan die optie ook niet. Hier wordt niet geluisterd naar de bewoners. Ook over parkeervergunning verbreden naar de Vogelwijk toen, komt ook nergens in terug. Hier zou naar gekeken worden aangezien mensen onregelmatig werken hierzo, moeten betalen voor een vergunning en kunnen niet eens in de avond hun eigen auto kwijt in de wijk. Gemeente bedankt

Reageren


Marcia M | 9 oktober 2024 12:09

En dan.. hebben we, terwijl er nu al aanzienlijke parkeerdruk bestaat, straks een straat met maximaal nog maar de helft aan parkeergelegenheid, en de bewoners moeten het maar uitzoeken met hun dure parkeervergunningen. Koop maar een OV-kaart, of ga lekker lopen. Terwijl we allemaal weten hoeveel mensen om allerlei redenen van de auto afhankelijk zijn. Ja, in de ideale wereld kon iedereen zonder auto leven, maar helaas zijn we in deze maatschappij nog lang niet zo ver.


Reageren


Marcia M | 9 oktober 2024 12:08

Een schijnvertoning van zogenaamde inspraak. Het zou me verbazen als de Prins Willem-variant uiteindelijk wordt gekozen. De gemeente bestempelt deze versie al op voorhand als 'veel duurder' (verleggen spoor). Dat deze variant het grote probleem van de drastisch afgenomen parkeergelegenheid het meest beperkt, is voor de gemeente van geen belang. Want: "Volgens de Parkeerstrategie 2021-2030 is parkeerdruk niet meer leidend wanneer ruimte wordt gemaakt voor bijvoorbeeld fietsveiligheid."

Reageren
Claudia Gubbels | 11 oktober 2024 22:31

Het vervelende is, dat aan fietsveiligheid nou juist helemaal niks verandert. De rails uit de straat, dat zou helpen!



Claudia Gubbels | 11 oktober 2024 22:28

Het is om compleet moedeloos van te worden. Afspraken worden niet nagekomen, keuzes van incompetenten worden doorgedrukt en informatie is (bewust?) onjuist. Aan de veiligheid wordt totaal niks gedaan in de plannen van de gemeente, ook niet aan de leefbaarheid trouwens. Bedankt prutsers, voor helemaal niks!

Reageren


Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte





Geef mij een nieuwe code

Annuleren