Duivelandsestraat
De stoep wordt smaller, omdat de tram meer ruimte nodig heeft.
De bredere tram krijgt meer ruimte in de straat
Parkeren aan beide kanten van de straat blijft mogelijk
De voetganger heeft minder ruimte, omdat de stoep smaller gemaakt wordt
De fietser blijft voor de tram rijden
De auto rijdt op dezelfde baan als de tram
Tussen de parkeerplekken is er ruimte voor bomen
Bekijk de gegeven reacties op deze basiskeuze.
De gemeente bepaalt op basis van de stemmen en de genoemde voor- en nadelen welke basiskeuze wordt uitgewerkt in een schetsontwerp. We kijken dus naar (1) hoeveel mensen voor een basiskeuze zijn en (2) waarom mensen voor of tegen zijn.
De gemeente presenteert de schetsontwerpen eind 2023 en geeft dan ook een uitleg hoe de reacties van bewoners en ondernemers zijn gebruikt. Eind 2023 kun je reageren op de schetsontwerpen.
Wat vind jij goed aan deze basiskeuze?
We kunnen in een straat met zo'n hoge parkeerdruk, niet de helft aan parkeerplaatsen opheffen. Tevens steun ik de keuze de stoep aan de duin zijde minimaal te maken zodat de woningzijde zo breed mogelijk blijft. Op deze manier heeft het de meest minimale impact voor de bewoners.
De parkeerdruk is extreem, zeker in de weekenden/vakanties en met mooi weer. Dit hebben we ook kunnen ervaren toen de straat onnodig een paar jaar geleden is afgesloten. Ik ben ervan overtuigd dat het beter is de straat breder te maken en het groen op te schuiven om daar een breed pad en parkeerstrook te maken.
Er is een parkeerzone ingevoerd om parkeren voor niet vergunninghouders te weren. Ook hier kijkt de gemeente naar alternatieve maatregelen om de parkeerdruk te verlagen. Zoals het samenvoegen van parkeerzones en het verlagen van het aantal vergunningen
Van alle opties denk ik de beste. Parkeerruimte blijft behouden. Voor een groot gedeelte van de Duivelandsestraat geldt dat er al een (wandel) pad aan de duinzijde is. Deze kan opgeknapt worden en de stoep aan dezelfde kant kan geminimaliseerd worden tbv uitstappen geparkeerde auto.
Het aantal parkeerplekken is nu al niet toereikend, dus nog meer parkeerplaatsen weghalen is onmogelijk. Snap ook eerlijk gezegd niet dat deze situatie in het keuzepakket zit. Bewijst dat de gemeente echt geen idee heeft van het parkeerprobleem.
Bedankt voor uw reactie, de gemeente is zich bewust van de hoge parkeerdruk. Echter is fietsveiligheid een issue. Meer ruimte voor de fiets betekend dat elders wat vanaf wordt gesnoept.
Parkeerplekken behouden aan twee kanten, maar slimmer inrichten m.b.v. vakken of iets dergelijks. Ik zou ook graag een 30 km/h zone maken van de Duivelandsestraat, waar veel fietsers rijden en oversteken, en auto's in en uit parkeren. Ook de bussen en trams rijden hier met regelmaat hard doorheen, dit is niet wenselijk.
Bedankt voor uw reactie, deze staat genoteerd.
Dit lijkt de minst slechte optie van alles.. zolang de stoep aan de duinzijde maar smaller gemaakt word en er verder geen parkeerplaatsen verdwijnen.
Geen Parkeerplaatsen minder hier echt geen optie, het is nu al te weinig
Er is een parkeerzone ingevoerd om parkeren voor niet vergunninghouders te weren. Ook hier kijkt de gemeente naar alternatieve maatregelen om de parkeerdruk te verlagen. Zoals het samenvoegen van parkeerzones en het verlagen van het aantal vergunningen. Het programma kust kijkt ook hoe om te gaan met het parkeren voor strandgangers en deze hinder te beperken.
Graag ook rekening houden met fietsparkeren voor bewoners. Woningen zijn allemaal portiekwoningen waardoor de fietsen veelal op straat staan. Graag hier voldoende ruimte voor maken zonder dat dit ten kosten gaat van autoparkeren. Het huidige aantal fietsnietjes is te weinig.
Graag dit keer ook de vervanging van het riool meenemen.
Positief dat de stoep aan de duinkant zo minimaal mogelijk is gemaakt.
Maak van de Duivelandsestraat een 30 km straat. Hierdoor wordt de straat ook zonder fietsstroken een stuk veiliger en hoef je geen parkeerplaatsen in te leveren.
Daarnaast is het aantal HTM bussen dat door de straat heen scheurt flink gestegen. Met de oplaadpunten bij het eindpunt worden dat er nog meer. Graag "stil asfalt" toepassen ipv standaard asfalt. Dit zorgt voor meer rust voor de omwonenden en minder trillingen aan de panden.
Gezien de parkeerdrukte is het geen optie om parkeerplekken te verminderen, daarnaast is het nu vaak al een onveilige situatie voor onze kinderen laat staan als er direct voor de deur gefietst wordt of dat er een tram rijdt.
Er zijn al te weinig parkeerplekken, omdat veel dagjesmensen hier parkeren voor het strand. Alternatief zou kunnen zijn 'Alleen parkeren voor bewoners'.
Wat zou er gebeuren er met de invalidenplekken in de Duivelandsestraat als er maar aan 1 kant kan worden geparkeerd? Hier is duidelijk niet over nagedacht.
Er is een parkeerzone ingevoerd om parkeren voor niet vergunninghouders te weren. Ook hier kijkt de gemeente naar alternatieve maatregelen om de parkeerdruk te verlagen. Zoals het samenvoegen van parkeerzones en het verlagen van het aantal vergunningen. Het programma kust kijkt ook hoe om te gaan met het parkeren voor strandgangers en deze hinder te beperken. Voor de invalidenplekken borgt de gemeente altijd een plek zo dicht mogelijk bij de woning.
Ik kan niet reageren op het bericht van de gemeente Den Haag zelf. Maar "Er is een parkeerzone ingevoerd om parkeren voor niet vergunninghouders te weren." is niet gebeurt in duindorp, en al helemaal niet aan de Duivelandsestraat. Maar dit zou wel fijn zijn als dit wel voor de Duivelandsestraat/Duindorp gaat gelden
De meest praktische oplossing. Het afzien van aparte fietsstroken hier is aanvaardbaar omdat het maar een relatief korte straat is en omdat het schrappen van parkeerplekken de parkeerdruk sterk zou doen toenemen.
Parkeerplaatsen blijven bestaan. Nieuwe stoep lijkt breed genoeg voor voetgangers en rolstoelers.
Zolang alle parkeerplaatsen blijven bestaan prima, misschien wordt het tijd een vergunning te creëeren alleen voor bewoners alle toeristen naar parkeer garages te verbannen. Stoep aan huiszijde breed houden. Allerbeste zou zijn tram te laten verdwijnen zit geen kip in dagelijks.
Er is een parkeerzone ingevoerd om parkeren voor niet vergunninghouders te weren. Ook hier kijkt de gemeente naar alternatieve maatregelen om de parkeerdruk te verlagen. Zoals het samenvoegen van parkeerzones en het verlagen van het aantal vergunningen. Het programma kust kijkt ook hoe om te gaan met het parkeren voor strandgangers en deze hinder te beperken.
Graag de parkeerstrook voor de busjes van het leerlingvervoer van de school aan het begin van de Duivelandsestraat verplaatsen naar de andere kant van het kruispunt. Op de Nieboerweg. Nu geeft dit tijdens het brengen en halen van de kinderen onveilige situaties. Het is nu wachten totdat dit een keer misgaat. Daarnaast neemt dit nu 4/5 parkeerplekken voor bewoners in. Door ze aan het begin van de Nieboerweg te plaatsen is dit veiliger, meer parkeerruimte voor bewoners en alsnog voldoende dichtbij
Minder parkeerruimte is geen optie, ook zonder strandgangers.
Lijkt me de beste optie omdat minder parkeerplekken geen optie is. Misschien kan onze vergunningsgebied met de Vogelwijk erbij vergroot worden. En voordat de nieuwe tram komt is het belangrijk de riolering te vernieuwen omdat dit nog niet is gedaan vorige keer is de Duivelandse straat open gemaakt en weer dicht zonder iets te vernieuwen. En 30 kilometer zone lijkt me ook heel goed, het lijkt wel een racebaan. En de bobbels in de weg glad te maken om trillingen te voorkomen en fiets ongelukken.
Wat vind je minder goed of wat mis je in deze basiskeuze?
Het weren van de auto's van 'dagjesmensen' veelal met een buitenlands kenteken die zeker in de zomermaanden het parkeren in je eigen buurt nagenoeg onmogelijk maken.
PARKEREN ALLEEN VOOR VERGUNNINGHOUDERS!
Er is een parkeerzone ingevoerd om parkeren voor niet vergunninghouders te weren. Ook hier kijkt de gemeente naar alternatieve maatregelen om de parkeerdruk te verlagen. Zoals het samenvoegen van parkeerzones en het verlagen van het aantal vergunningen. Het programma kust kijkt ook hoe om te gaan met het parkeren voor strandgangers en deze hinder te beperken.
Geen brede tram , liever : of een smalle tram of een ( duurzame) bus !
Het lijkt er duidelijk op dat de gemeente/HTM kost wat het kost willen dat de tram er komt ook al stappen er nog niet eens 100 personen gemiddeld in en uit per dag. Lijkt mij kapitaal vernietiging (belastinggeld). Luister naar de bewoners die hier mee te maken hebben.
Bomen in de parkeerstrook aan de duinkant is echt onzin. Direct naast het voetpad beginnen de duinen met voldoende bomen. Hier ook nog eens bomen plaatsen is onnodig parkeerplaatsen inleveren.
Waarom worden op lijn 12 niet andere 'oude trams', zoals de grijze Randstadrail of de rode dienu bijvoorbeeld op lijn 2 rijdt voor lijn 12 gebruikt? Dat scheelt heel veel aanpassingen, toch?
Bedankt voor uw reactie. De nieuwe tram heeft een lage instap wat de oude trams niet hebben. De sporen blijven gelijk, alleen de perrons worden aangepast voor de instap en de langere tram. Hiermee voldoen aan wet gelijke behandeling: OV moet toegankelijk zijn voor mensen met een fysieke beperking
Veilig fietsen blijft een probleem.
Waarom geen enkel rails op het gedeelten tussen de Tholensestraat en Markenseplein. ik heb nog nooit meegemaakt dat de trams elkaar op dit gedeelten passeren. Zo blijft er ruimte over voor vrije fietspaden zonder verlies van parkeerplaatsen.
Ik durf hier nu niet met mijn jonge kinderen te fietsen vanwege alle tramrails en de beperkte ruimte hier rechts van. Dat probleem blijft, de stoep is al te smal.
Er moet om geen enkele voorwaarden parkeerplekken verdwijnen!
De bewoners die Duindorp in willen rijden nu al door de doggersbankstraat en tholensestraat en de andere fietsers die bijv. naar het strand willen te laten over steken en het groen (geen natura 2000) te verwijderen en het wandelpad als fietspad of eerder als vast wandelpad/stoep te gebruiken. Het liefst zie ik een elektrische bus ipv tram.
Beste Raymond, helaas is het erg lastig om werkzaamheden uit te voeren in de duinen. Dit met oog op de nieuwe stikstofwetgeving. Er wordt gekeken hoe de parkeerdruk te verlagen.
Precies wat Jeffrey Harteveld zegt! We kunnen in een straat met zo'n hoge parkeerdruk, niet de helft aan parkeerplaatsen opheffen. Tevens steun ik de keuze de stoep aan de duin zijde minimaal te maken zodat de woningzijde zo breed mogelijk blijft. Op deze manier heeft het de meest minimale impact voor de bewoners.
Parkeren kan aan één kant van de straat.
De tram en fiets krijgen allebei een vrijliggende baan.
Wil je op de hoogte blijven van dit project? Vul dan je e-mailadres in.