Goudenregenstraat
Er komt een fietsstrook aan beide kanten van de straat
Bekijk de gegeven reacties op deze basiskeuze.
De gemeente bepaalt op basis van de stemmen en de genoemde voor- en nadelen welke basiskeuze wordt uitgewerkt in een schetsontwerp. We kijken dus naar (1) hoeveel mensen voor een basiskeuze zijn en (2) waarom mensen voor of tegen zijn.
De gemeente presenteert de schetsontwerpen eind 2023 en geeft dan ook een uitleg hoe de reacties van bewoners en ondernemers zijn gebruikt. Eind 2023 kun je reageren op de schetsontwerpen.
Wat vind jij goed aan deze basiskeuze?
De beste keuze omdat alle partijen een compromis sluiten. Veiligheid voor fietsers, parkeerruimte, bomen aan één kant. Lijkt mij ideaal!
Verre van ideaal. Er is al te weinig parkeerruimte in de straat. Daarnaast zijn er een aantal bewoners met een invalide parkeerplaats, hoe willen ze dat gaan oplossen?
Minder valide parkeerplekken gaan op kenteken. De gemeente borgt dat deze zo dicht mogelijk bij de woning wordt gerealiseerd.
Meer oog voor veiligheid van de fietsers. Mijn inziens het enige voordeel van dit achterlijke plan wat meer dan 12 jaar geleden is besloten
Er reageren teveel idealisten diet in de straat wonen. Met alle gevolgen vandien. De beste actie zou zijn tram weg, klinkers in de straat, 30zone creëren, verkeersdrempels neerleggen, een electrische bus naar duindorp, en 2 aparte fietsstroken en 2 kanten parkeren,
Dit doet in elk geval recht aan de fietsers, die het hier al vele jaren zwaar hebben. Ook blijft er (zij het slechts aan één kant) parkeerruimte over. Voor de automobilisten die bij het parkeren achter het net vissen, dient in elk geval een oplossing te worden gevonden.
met de parkeerdruk valt het, na de invoering van het betaald parkeren, op wel mee. Het grootste probleem in de tram door de smalle Goudenregenstraat. Er wordt ons met deze " meedenk" actie voorgehouden dat wij als burger/bewoner inspraak hebben, maar in feite doet de gemeente toch wat haar het beste uitkomt.
De gemeente is aan het kijken hoe de parkeerdruk te verlagen door het nemen van verschillende maatregelen. Zoals het samenvoegen van vergunninggebieden of het verlagen van het aantal vergunningen in het gebied.
Dit is een fijne optie omdat fietsers de ruimte krijgen om veilig te fietsen; wat nu een knelpunt is. Er blijft groen over, én wat parkeergelegenheid. Met de opkomst van DEEL auto's zou er in de toekomst sowieso meer parkeerruimte moeten vrijkomen. Voor mensen die écht een auto nodig hebben, moet wel een elegante oplossing worden gevonden, zoals een vaste parkeerplek aan de overkant.
Er reageren teveel idealisten diet in de straat wonen. Met alle gevolgen vandien. De beste actie zou zijn tram weg, klinkers in de straat, 30zone creëren, verkeersdrempels neerleggen, een electrische bus naar duindorp, en 2 aparte fietsstroken en 2 kanten parkeren
De bus is een veel betere oplossing!
Ik vermeid als oudere fietser straten zonder fietspaden en tramrails. Met aparte fietsstroken kan ik weer met een gerust hard door de Gouderegenstraat.
Veiligheid voor fietsers is in dit plan duidelijk voorop gezet. Absoluut een voordeel.
Goede basiskeuze, alleen parkeerplaatsen handhaven aan de Zuid-Westkant van de straat. Geen zijstraat (Berberisstraat) lever minder verlies van Parkeerplaatsen op.
Lijkt meest redelijke alternatief. Rekening houdend met verkeerd veiligheid. Wel ten koste van parkeren maar daar kan mogelijk elders nog gekeken worden of dit is op te vangen.
Ruimte voor fiets en met behoud van groen. Het liefst éénrichtingsverkeer, want alle vervoersmiddelen worden nu in de straat geperst.
Optie 3 lijkt mij een prima gulden middenweg. Er ontstaat meer ruimte en veiligheid voor de vele fietsers en de straat blijft toegankelijk voor auto's. Weliswaar worden de parkeerplekken gehalveerd, maar er wordt wel ook aan fietsers gedacht. En het huidige groen wordt in elk geval behouden.
Een geheel autovrije straat en geen parkeergelegenheid lijkt mij niet wenselijk i.v.m. toename van de druk in omliggende straten.
Omdat de fietser meer ruimte krijgt en niet opzij hoeft te gaan als de tram langs komt.
Veiliger situatie voor zowel fietser als automobilist, deze laatste hoeft dan niet steeds uit te wijken voor de fietsers.
Dit is in ieder geval voor fietsers veiliger. Jammer dat de bomen aan 1 kant verdwijnen, valt daar nog iets aan te passen..?
Bomen staan eigenlijk al maar aan één kant van de straat
Fietsen nu niet echt gemakkelijk kan in deze straat.
Basiskeuze 3 Dit is in ieder geval voor fietsers veiliger. Jammer dat de bomen aan 1 kant verdwijnen
Hier is genoeg ruimte voor de fiets
Ik vind de huidige situatie voor fietsers gevaarlijk, zeker als je vanuit het Goudenregenplein komende op de Goudenregenstraat limksaf moet slaan voor de Berberisstraat. Ik heb dit jaren geleden al diverse keren aangegeven aan de gemeente.
Veiligheid boven alles. Grijp deze vernieuwing aan om de Goudenregenstraat eindelijk veilig te maken voor fietsers. Dagelijks leidt huidige situatie tot gevaarlijke situaties. Er is nauwelijks plek voor fietsers tussen geparkeerde auto’s en rijdende trams/auto’s.
Er reageren teveel idealisten diet in de straat wonen. Met alle gevolgen vandien. De beste actie zou zijn tram weg, klinkers in de straat, 30zone creëren, verkeersdrempels neerleggen, een electrische bus naar duindorp, en 2 aparte fietsstroken en 2 kanten parkeren
Er heel veel kinderen gebruik maken van deze weg om naar school te komen. Fietsstroken is voor hen het meest veilig en maakt het voor automobilisten overzichtelijk waar de kids zich bevinden…
Nieuwe afmetingen tram wederom foute beslissing van de gemeente Den Haag. Wordt nu wel veiliger voor fietsers
Voor ieder wat wils. Volledig weghalen van parkeerplekken (zoals in andere voorbeelden) geeft teveel overlast in omringende straten. Bomen zijn gewild in de bomenbuurt!
Er reageren teveel idealisten diet in de straat wonen. Met alle gevolgen vandien. De beste actie zou zijn tram weg, klinkers in de straat, 30zone creëren, verkeersdrempels neerleggen, een electrische bus naar duindorp, en 2 aparte fietsstroken en 2 kanten parkeren
Eindelijk veilig fietsen! Ook meer ruimte vrij voor vervoer dan optie #5.
Beste optie omdat er voor iedereen een compromis is. Daarnaast met de komst van een fietspad wordt het zicht vanuit de zijstraten verbeterd. Dat is nu gevaarlijk omdat er geen zicht is door de parkerende auto's.
Er reageren teveel idealisten diet in de straat wonen. Met alle gevolgen vandien. De beste actie zou zijn tram weg, klinkers in de straat, 30zone creëren, verkeersdrempels neerleggen, een electrische bus naar duindorp, en 2 aparte fietsstroken en 2 kanten parkeren
Goede keuze, fietsveiligheid is echt het belangrijkste argument voor deze straat.
Dit plan lijkt het "beste", maar wel nog de vraag hoeveel ruimte er is tussen de fietsstrook en de rails. Uitgaande van de 8 mtr die in de andere plannen voor auto/tram gerekend worden is de fietsstrook dus 125 cm breed. Dat is dezelfde breedte die er nu is tussen geparkeerde auto en rails. Gaat de fietser er dus op vooruit met extra ruimte tussen fietsstrook en rails?
Er reageren teveel idealisten diet in de straat wonen. Met alle gevolgen vandien. De beste actie zou zijn tram weg, klinkers in de straat, 30zone creëren, verkeersdrempels neerleggen, een electrische bus naar duindorp, en 2 aparte fietsstroken en 2 kanten parkeren
die fietsstroken vind ik een goed uitgangspunt
Fietsers redelijk veilig zijn en de inrichting zo meer aansluit op de nieboerweg.
Eindelijk meer ruimte voor fietsers: huidige situatie is doodeng met trams, veel vrachtverkeer, pakketbusjes die random stil staan en auto’s en daartussen proberen veilig te fietsen
Dit geeft fietsers meer ruimte.
Meer veiligheid voor fietsers en toch behoud van groen en parkeerplaatsen (al moeten invaliden tegemoet gekomen worden).
Een veiliger oversteekplaats bij het plein voor fietsers en voetgangers (stoplicht) zou het helemaal afmaken.
ik vind dit een goede oplossing! er is ruimte voor parkeren, het is veilig voor de fietser.
Met fietsstroken is er eindelijk ruimte om veilig te fietsen. Oversteek Goudenregenplein-Thomsonlaan wordt hierdoor hopelijk ook overzichtelijker, want dit leidt dagelijks tot onveilige situaties. Daarnaast blijft er groen over, én parkeergelegenheid.
Veiliger voor fietsers én een rij bomen behouden…
De beste keuze omdat alle partijen een compromis sluiten. Veiligheid voor fietsers, parkeerruimte, bomen aan één kant. Lijkt mij ideaal!
Ik vind het goed dat er bij deze keuze groen in de straat en stoepen voor onze spelende kinderen blijven en het voor fietsers veiliger wordt.
Wat ik jammer aan deze keuze vind is dat de gemeente ondanks sterke geluiden uit de wijk vast blijft houden aan brede trams, waar maar een zeer beperkt aantal mensen van gebruik maakt. Snap dat er openbaar vervoer nodig is, maar toch erg jammer dat voor een zeer lege tram parkeerplekken moeten wijken in deze al met hoge parkeer druk kampende wijk.
Als fietser ben ik altijd gespannen als ik over de Goudenregenstraat moet fietsen. Door de tramrails voelt het als een van de minst veilige straten van Den Haag, en dan word je ook nog continu ingehaald door auto’s die heel dicht langs de fietser rijden. Zeker voor kinderen is het een lastige straat. Het zou héél fijn zijn als er een vrijliggend fietspad komt.
Mijn voorkeur als niet-bewoner maar wel regelmatige gebuiker van de goudenregenstraat zou keuze 4 of 5 zijn. Maar ik kan me voorstellen dat volledig verdwijnen van parkeerplekken voor bewoners vervelend is.
Meer ruimte voor de fiets en daarmee verbetering verkeersveiligheid.
Aanvaardbaar compromis tussen fiets, verkeersveiligheid doorstroming (gemotoriseerd verkeer, route hulpdiensten) en parkeerdruk.
Keuze 3 maakt het fietsen veiliger en prettiger terwijl de nieuwe lage vloertram prima door deze straat kan rijden. Tram 12 is essentieel voor een goede OV verbinding met het Zuiderstrand, Duindorp en Vogelwijk! Kortom een heel goede keuze!
Wat vind je minder goed of wat mis je in deze basiskeuze?
Wat gaan alle auto’s heen in een straat waar nu al te weinig plek is?! 30 miljoen lekker over de balk smijten voor die 3 mensen die in tram 12 zitten… onbegrijpelijk
Precies dit, die tram is buiten de zomer om meestal leeg. Dit kan makkelijk met een bus worden opgelost. Tramrails weg is ook veiligheid voor de fietser en een stuk voordeliger dan de plannen die er nu liggen.
De gemeente is aan het kijken hoe de parkeerdruk te verlagen door het nemen van verschillende maatregelen. Zoals het samenvoegen van vergunninggebieden of het verlagen van het aantal vergunningen in het gebied.
@Gemeente Den Haag: Het samenvoegen van vergunninggebieden is inderdaad het minimale wat nodig is. Zie elders ook het voorstel: garage onder Goudenregenplein
Ik woon aan de kant waar de auto parkeren zal verdwijnen, er is al een parkeerprobleem in de Goudenregenstraat. Oversteken kan maar veilig op 3 plekken (begin, eind en midden). Mogen wij dan in de bloemenbuurt er achter parkeren? Of komen er extra oversteek plekken? Voor mensen verminderd/slecht ter been, met kinderen of zware boodschappen niet echt een goede optie.
De gemeente is aan het kijken hoe de parkeerdruk te verlagen door het nemen van verschillende maatregelen. Zoals het samenvoegen van vergunninggebieden of het verlagen van het aantal vergunningen in het gebied. Minder valide parkeerplekken gaan op kenteken. De gemeente borgt dat deze zo dicht mogelijk bij de woning wordt gerealiseerd.
Mensen zullen parkeerplaatsen missen
Geen brede tram , liever of een smalle tram of een ( duurzame) bus !
De optelling van de maten van de genoemde straatonderdelen is inderdaad 18 meter, maar de stoepen missen hier. Vanuit het portiek meteen op het fietspad komen lijkt me niet veilig.
Dag Saskia, er zat inderdaad een fout in de afmetingen in de beschrijving. Nu staan de juiste afmetingen bij de afbeelding.
Geen goed plan. Er is nu al te weinig parkeergelegenheid. Veel beter plan is een elektrische bus op dit deel van het traject.
Dit voorjaar is er onderzoek gedaan naar de elektrische bus. Qua ruimtebeslag neemt de tram evenveel ruimte in als de bus. De parkeerplekken worden opgeheven in deze variant om meer ruimte te creëren voor de fietser.
Dit is meer een reactie op de gemeente. Dit is de eerste keer dat ik zie dat er over een elektrische bus is gedacht - pluim!! Dat een bus even veel ruimte inneemt als een tram is zonder meer waar, maar dat doet ie alleen als hij ergens rijdt. De tram neemt door de rails ook ruimte in als hij niet rijdt. Dat is het grote verschil voor alle weggebruikers en in het bijzonder voor de fietsers. Graag verder onderzoek naar de varianten met een bus.
parkeren voor de bewoners van de goudenregenstraat moet mogelijk worden in het gebied rond (bv lijsterbeplein)
Bedankt voor uw reactie. De gemeente is aan het kijken hoe de parkeerdruk te verlagen door het nemen van verschillende maatregelen. Zoals het samenvoegen van vergunninggebieden of het verlagen van het aantal vergunningen in het gebied.
Waarom weer zo’ n duur project met weer maanden overlast ivm werkzaamheden. Den Haag is en blijft één grote bouwput
ja, heel slecht plan. Gewoon een elektrische bus op dit traject. En fietsstroken. Waarom wordt het idee met trams er doorheen gedrukt?
Geef de fietspaden meer ruimte tussen de wegen.
Ik zie niet goed waarom er in deze optie aan de overkant ook geen bomen zouden kunnen staan?
stoepen aan beide zijde van de straat zijn foetsie !!!
Jammer dat de keuze van vrij liggende fietspaden EN bomen niet mogelijk is. Zeker met de geparkeerde auto's blijft het riskant voor fietsers maar het is een verbetering van de oude situatie
Dit lijkt een schijnvoorstel. Door de stoepen niet mee te rekenen lijkt dit te passen, maar als je die meerekent, is het weer net zo krap als in de huidige situatie. Ook verschilt de afbeelding van de voorpagina ten opzichte van de afbeelding in het voorstel, dus wat wordt hier nu eigenlijk bedoelt?
Met geparkeerde auto's en parkerende auto's of dubbel geparkeerde auto's kan het erg onveilig worden; fietsers die uit moeten wijken in deze drukke straat.
Een fietspad tussen de weg en parkeerplaatsen is vele malen gevaarlijker dan een vrijliggend fietspad. Denk aan uitparkerende auto’s of aan mensen die hun autodeur openen.
Ook bij deze keuze zal de parkeerdruk oplopen.
Deze keuze zorgt voor nog meer zwaar verkeer in de straat. Naast (vracht-)auto’s ook de nieuwe zware tram. Iets veiliger voor fietsers, maar da’s dan het enige voordeel.
Er mag wel meer verbeteren als we die zware tram hoe dan ook door onze straat krijgen rijden.
Kijkt de gemeente naar het effect van de trillingen op onze woningen?
Met wat passen en meten lukt het hopelijk om aan beide kanten van de straat groen te planten. Dat zou zo fijn zijn!
erg jammer dat er een een rij bomen moet verdwijnen…!
Minder bomen. En de stoep minder breed. Daar wordt de straat niet mooier van.
Wat ik me afvraag is of er ook gekeken is naar 1 trambaan. Waar in beide richtingen op gereden wordt. De tram kan bij de keerlus wachten tot er een rit mogelijk is naar de Laan van Meerdervoort. Dan gebruik je een smal en druk bereden stuk straat op een manier dat er ook ruimte is voor brede stoep, bomen, parkeren aan 2 kanten en veilig fietsen en goed OV gebruik
Het parkeerprobleem kan nog beter worden aangepakt door het de mensen die wonen in de Goudenregenstraat ook te laten parkeren op het pleintje voor cafe Aimee. Dit pleintje bij de lijsterbesstraat staat zo goed alle dagen maximaal half gevuld... een grote frustratie als ik mijn auto aan de valkenboskade moet parkeren. Voor wat betreft het auto luw maken van de Goudenregenstraat: zorg ervoor dat alleen bestemmingsverkeer hier mag rijden en parkeren, dus alleen als je in deze straat woont.
Te weinig parkeerplekken en de brede stoep is nodig voor het stallen van fietsen bij fiets nietjes
Wel bijzonder om nu te moeten kiezen uit 5 basiskeuzes terwijl je niet weet wat de gevolgen zijn voor het Goudenregenplein.
hoezo wordt het spoor nu al eruit gesloopt? Is deze enquête dan helemaal voor de schijn?
In de Goudenregenstraat ligt grijs gietijzer gasleidingen. Zie website Stedin. Is zwak en reden van ontploffing in de Jan van der Heijdenstraat 2019. Wordt gasleiding en riool ook meteen vervangen?
Mijn huis TRILT NU door sloopwerkzaamheden. Kan niet goed zijn voor deze leidingen.
In het kader van het project worden de werkzaamheden tussen de gemeente en Stedin met elkaar afgestemd. De verwachting is dat deze gelijktijdig in één uitvoeringsperiode worden uitgevoerd. Dit om de overlast zoveel mogelijk te beperken. Tenzij er een ander belang speelt, bijvoorbeeld veiligheid, dat er toch voor een gescheiden uitvoering moet worden gekozen.
In alle plannen wordt gerekend met een parkeerstrook van 2 meter breed. Veel auto’s zijn al breder, zeker als ze slordig geparkeerd staan.
In het AD van vrijdag 14 juli las ik dat in Europa een standaardafmeting voor parkeervakken geldt van 2,30 meter breed en 5 meter lang. En dat kennisplatform CROW dat gemeenten en wegenbouwers adviseert binnen de bebouwde kom al 2,50 bij 5 meter aanhoudt!
De stoep wordt smaller, want de tram krijgt meer ruimte.
Parkeren kan aan één kant van de straat.
De tram en fiets krijgen allebei een vrijliggende baan.
Wil je op de hoogte blijven van dit project? Vul dan je e-mailadres in.